Tappar bak - vad göra?

Sv: Tappar bak - vad göra?

Du har en jättebra veterinär som har egen klinik precis i närheten av dig (ja, kanske 20 minuters körväg beroende på var i Trelleborg du bor). Hon är väldigt klurig och har erfarenhet av det mesta. OCH bra faciliteter att undersöka!

tott skrev:
Vad "skall" hända om man ryggar uppför en liten backe ?

Sorry, har varit borta ett tag...

Jag fick lära mig (den hårda vägen) att alltid rygga (avsuttet) i uppförsbacke för att få en kontroll på bakbenens rörelsemekanik.

Om du tänker dig in i hästens rörelsemönster och tänker att du ska backa uppför en backe (typ 5-8 m) så blir det lite tydligare.
Bakbenen ska vinklas, bäcken och muskulaturen där omkring ska jobba ihop, ja, all motorik ska fungera.
Hade en shiveringhäst som hade väldigt jobbigt med detta, och de med bäckenproblem tar ofta väldigt olika långa steg.
Där emot verkar patellaupphakningshästarna (i alla fall det 3 jag testat på) fungera. :confused:

...och knäledsinflammationshästar ? Har du erfarenhet av hur de backar i uppförsbacke ?

Hade min kuse att backa (bara några steg) i förrgår och kunde inte se någonting konstigt.

Tack för svaret !

En av mina hästar hade samma sak och det var patellaupphakning.
Ganska allvarlig sådan...

tott skrev:
...och knäledsinflammationshästar ? Har du erfarenhet av hur de backar i uppförsbacke ?

Hade min kuse att backa (bara några steg) i förrgår och kunde inte se någonting konstigt.

Tack för svaret !

Nej, jag har inte sett någit konstigt på knäleder alls.
Däremot kanske vi skulle lyfta benet och böja knäleden lite lätt ibland så man "lär känna" även hur den leden känns när den är frisk.
Är dålig på det själv....

Narcissa__Malfoy skrev:
En av mina hästar hade samma sak och det var patellaupphakning.
Ganska allvarlig sådan...

Hur gick den med den?
Har en shettis som hakar lite vid pälssättning och fällning. Om har får mycket motion och så sprutar jag honom med beviplex var annan dag så klarar han sig bra.

Tyvärr är han utdömd men på andra grunder än det.
han sprutades med ett medel som man skulle spruta med var tredje månad. Minns inte vad det hette men det hjälpte.

Raaderat!!

Senast ändrad av en moderator:

Har haft mycket och göra derför har jag inte varit inne sen helgen.

Men vi var på Kliniken i Tisdes och min Pålle hade Spatt vissade det sig på rönken :crazy: :cry:

Har tyvärr bråttom nu med men kan förklara mer i helgen...

Har följt din tråd eftersom min häst hade liknande symptom och hon fick också diagnosen spatt i tisdags.
vad sa din veterinär om det hela?
Jag tycker att det känns rätt tungt just nu...

Det första jag la märke till var just det att hon "tappade baken" när jag red ut.Ett ben liksom knäade till och försvann. Eftersom det bara hände några gånger/ridtur trodde jag att det berodde på att hon ömmade i bakhovarna - nu ångrar jag att jag inte beställde tid direkt för det är ju typiska symptom på hälta.
Jag kände också att jag ofta hamnade snett i sadeln, att hon puttade över mig när jag red lätt men det trodde jag berodde på att hon varit skadad tidigare och inte helt jämnt musklad än.
Jag förstod inte på allvar att ngt var fel förrän jag red henne på ridbanan och var tvungen att börja trava på böjt spår efter bara några minuter - då gick hon mycket orent och jag hoppade av men varken jag eller de andra hästmänniskorna som var där kunde se ngn hälta när vi sprang med henne. Då beställde jag i alla fall tid på kliniken och medans jag väntade på det datumet så tittade min tränare på henne och konstaterade att hon inte fick med sig ena bakbenet ordentligt men hon såg ingen hälta hon heller..
Hon är också öm över "baken".
Klinikbesöket visade hälta i båda bak (därav svårt att se för en amatör) :( .
Typiskt är även att hältan/orenheten oftast försvinner efter en stunds ridning.

Jag lider med dig och din häst och håller en tumme för att spatten ska läkas ut.

Jag blev lite fundersam när jag läste om de symptom som din häst visat. Jag fick nämligen ta bort min kompis förra hösten efter att ha kämpat med väldigt diffusa och konstiga hältor under flera år. Många av de symptom som du skriver uppvisade min häst men hon hade något fel i en av framhovarna. Riktigt vad som var fel kunde aldrig konstateras trots röntgen m m utan det enda vi till slut kom fram till var att det satt i hoven. Konstigt att de symptom du beskriver både kan vara ett fel bak om fram :confused: Det är minsann inte lätt att förstå vad som är fel jämnt :confused: :confused:

Min undderbara pålle har fått lämna vår jord för ca 1 vecka sen :cry:

Så det gick så illa alltså? Lider med dig *tröstkram*

Tyvärr blir jag lite orolig själv, jag har nämligen en häst som "tappar" bakbenet då och då. Väldigt olika ibland mer eller mindre och både på ridbanan och ute i skogen.

Men hon är kollad av "Jeppe" och av veterinär på Hgb djursjuhus. Röntgad båda bak för att kolla så det inte är spatt.
Det enda de hittade är en låsning i ryggen som "Jeppe" fick loss och för övrigt är hon fin. Kan dock inte låta bli att oroa mig, det känns inte normalt att hon ska tappa sig bak på det viset *suck*

Ska iväg och träna dressyr nästa vecka för en erkänd dressyrtränare, hoppas nästan att hästen "tappar" sig så att hon får se hur det ser ut när hon gör det, och att hon kanske har en åsikt om vad det kan vara.

/Q

Och här är ännu en som är ledsen för din skull :cry: och börjar oroa mig för min häst. Har en ponny med diffusa symptom som kommer och går och börjar få total spattnoja och undrar om jag ska åka och röntga för att få veta. Hon tappar också bak, framför allt i skritt i nedförsbackar. Sätter över mig till vänster i sadeln ibland, har något svårare för att fatta vänster galopp i dagsläget, kan vid vissa tillfällen kännas lite oren i början av passet men ingen kan säga säkert på vilket ben av dem som tittat. (En tyckte dock att hon tog lite kortare steg med höger bak) Har också vid vissa tillfällen skakningar bak när hon kissar. Allt detta kommer och går, ibland gör hon det, ibland inte...
Är det någon som vet hur funkar det med försäkringar om jag åker till klinik med henne för att röntga? Går detta på försäkring eller får jag bekosta det själv? Står ju inte med en halt häst, även om jag inte tycker att hon är 100%-ig. Vad kostar en spattröntgen?

Åh vad tråkigt för er....
Behandlade vet något?
Blir än mer orolig över min stumpa. Ska på återbesök nästa vecka så jdå får jag veta mer.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 848
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV