Tappar bak - vad göra?

D

Dream

Min 6åring har börjat tappa sitt bakben ibland ex när jag skrittar så känns det ibland som om han ska sätta sig.
Sen vid insakningar så är det samma problem.
Han är även väldigt sur vid galoppfattning.

Jag ska ringa och beställa tid till klinik snart men jag vet med mig att det är lååång väntetid till JT :crazy:

Finns där någon annan bra klinik?
PMa isåfall :bow:

Sv: Tappar bak - vad göra?

Min pålle tappade vänster bak ibland. Veterinär hittade ingen hälta, men hade en kiropraktor hemma förra veckan och då visar det sig att ichiasnerven ligger i kläm. Förmodligen kan det ha orsakat min hästs problem under några år. Kan va värt att kolla.

Jag tycker det låter som ett fall för en equiterapeut/kiropraktor. Fast det kan förstås vara bra att låta en vet kolla hästen först.
Är han öm i ryggen?

Mitt sto tappade sig i bak för två år sedan.
Vetrinär var ute och gjorde böjprov, vi gjorde ridprov m.m och hittade inget utan det kunde bara konstateras att hon tappade sig.

Sedan hade vi ute massör, han kände inget fel i musklerna.

Sedan var det dags för kiropraktor och då visade det sig att hon var sne i bäckenent. Han rättade till det och sedan var allt bra.

Det är inte ovanligt är sneda. Kan mycket väl vara orsaken till ditt problem.
Ta du ut en kiropraktor innan du åker till klinik.
Det kan spara dig mycket pengar.

Har en väldigt stor 5-åring som har gjort detta på precis samma sätt som din sedan hon började ridas. Passade på att fråga när vi var inne på klinik för undersökning och då sa vet. att det kan vara så på unga hästar innan de har musklat upp sig.

Och visst har det blivit mkt bättre allteftersom hon musklar sig men det var intressant att läsa det där med ischiasnerven, gick det att göra något åt det?!

Jag vill gärna kolla på Klinik först.

Men hur pass lång väntetid är det?
Under tiden du väntar kan det orsaka ännu mer problem.
En kiropraktor ser och känner direkt om den är sne tex. Ser han inget så behöver han inte behandla om det är så att du inte vågar använda dig av en sådan.

Du gör som du vill men ha i tanken att det kan dyka upp andra problem under tiden du väntar.....om det nu är låååång väntetid.

Vid knäledsinflammationer är det vanligt att de tappar ett bakben.
"Du kan ibland uppleva som om ett bakben plötsligt "försvinner" under hästen. Det kan vara svårt att uppfatta vilket bakben som "tappas" men det är det sjuka" (citat från veterinär Per Spångfors på hans hemsida www.euro-vets.com).

Min häst hade dom symtomen vid Knäledsinflamation..

Min hade inflammation i hasledsbursan men är nu konstaterat fri från detta men besvären med tappat ben kvarstår :crazy: och ja, hon tappade det ben som inflammationen var i!

Min häst har tappat baken tidigare och gör det nu igen. Förra gången (gångerna) har jag stretchat och masserat "baklåren" och det har hjälpt.
Man ser ingen hälta och han reagerar inte negativt på stretchingen och är i övrigt framåt och glad. Jag tror (och hoppas) att det är övergående även denna gång.

Symptomen är att han i synnerhet i vänster varv (på volt) tappar höger bakben under 1 steg och sedan är allt som vanligt igen.

Vilka är/var era hästars symptom ?

Jag tycker att hästen i första hand bör kontrolleras på klinik. De symptom du beskriver förknippas ofta med knäledsinflammationer, därmed inte sagt att det måste vara en sådan. Att efter veterinärbesöket ta kontakt med ett duktig veterinär/sjukgymnast för häst eller equiterapeut är en utmärkt idé, även om diagnos ställs på kliniken. Frågan är ju då varför hästen fått sina problem (om man inte kan påvisa en fysisk orsak på kliniken vill säga (t ex OCD etc)) - det är viktigt att gå igenom utrustning, typ av träning, ridning osv för att bygga upp och förhindra återfall.

Har beställt en tid till Helsingborg nu.
Ska ditt på Tisdag till nån Dansk Vet som tydligen ska vara jätte duktig?
Någon som vet?

Har haft en häst med samma problem.
7år och det kom efter en längre viloperiod när vi satte igång henne.
Tror att det berodde på dåliga muskler. När hon kommit igång igen o musklat sig försvann det.

Är det vet Palle Brink då eller? Kommer inte ihåg om han är dans. Flemming heter väl en också. Han opererade min häst nyligen.
Jag tycker att det är väldigt sunt att du åker till klinik först, även om det skulle bli billigare att ta ut Equiterapeften. Vad händer om hon gör fel- många hästar får faktiskt förvärrade skador av detta. Men det är super om man vet vad problemet är...
Hade du inte redan beställt tid skulle jag rekommendera dig en vet som verkligen kollade igenom min häst ordentligt.- Då har jag redan varit hos Hbg, Stenestad och en tysk privat vet... Denna veterinären brukar rekommenderas av JT dessutom eftersom han inte tar emot nya kunder hörde jag på omvägar.

EmelieR skrev:
Är det vet Palle Brink då eller? Kommer inte ihåg om han är dans. Flemming heter väl en också. Han opererade min häst nyligen.
Jag tycker att det är väldigt sunt att du åker till klinik först, även om det skulle bli billigare att ta ut Equiterapeften. Vad händer om hon gör fel- många hästar får faktiskt förvärrade skador av detta. Men det är super om man vet vad problemet är...
Hade du inte redan beställt tid skulle jag rekommendera dig en vet som verkligen kollade igenom min häst ordentligt.- Då har jag redan varit hos Hbg, Stenestad och en tysk privat vet... Denna veterinären brukar rekommenderas av JT dessutom eftersom han inte tar emot nya kunder hörde jag på omvägar.

Nej det är en Tjej hon heter Katja Gustavsen(tror jag)

Jag är kund hos JT men tyvärr är det lång vänte tid.

Senast ändrad av en moderator:

Dream skrev:
Nej det är en Tjej hon heter Katja Gustavsen(tror jag)

Jag har haft henne till Missy(Du har säkert läst minna trådar)
Jag har varit mycket nöjd :bow:

Dream skrev:
Har beställt en tid till Helsingborg nu.
Ska ditt på Tisdag till nån Dansk Vet som tydligen ska vara jätte duktig?
Någon som vet?

Är nog en bra ide!
Jeppson kanske är där!

Om du ryggar uppför en liten backe, vad händer då?
Avsuttet alltså.

lundsbo skrev:
Är nog en bra ide!
Jeppson kanske är där!

Om du ryggar uppför en liten backe, vad händer då?
Avsuttet alltså.

Jo Jeppson skulle kolla henne med.

Jag har inte testat att rycka ner för en backe.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 848
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV