Sv: Tappad tand
Mina två ponnyer jag hade när jag var liten blev ju gamla båda två. Den ena hade dock rätt dåliga tänder, och när han närmade sig 30 så var det rätt illa, minns veterinärens uttalande om att 'ja, ska man gå på tänderna så är snarar hundra-trettio år'. Den andra hade perfekta, superbra tänder även som 28-åring.
Vad som gjort den förstas tänder dåliga vet jag inte, dock var han krubbitare så det förklarade ju nedslitningen av framtänderna. Enligt O.W så det som ger hål i tänderna på häst osv är gener, bakterier och anatomi. Dvs dels finns det en rent genetisk del, bra vs inte fullt så bra tänder, och sen påverkar munhålans anatomi och hästens bett, om de tuggar jämnt och fint eller sliter snett, om de har lätt eller svårt att få foderinpackningar osv. Och att man med en häst med dåliga tänder kan hamna i det trista läge där man helt enkelt inte kan 'göra mer' tandmässigt, och det inte finns andra val än att endera ta bort hästen eller föda den på 'soppa' - trots att hästen inte är så himla gammal ('bara kring de 20' som han sa), och att den i övrigt mår utmärkt. Men utan tänder är det ju svårt för en häst.
Och att man kan förlänga livet med ett antal år på en häst med dåliga tänder genom korrekt tandvård redan från början, och på samma vis förkorta på en med bra genom att slentrianraspa/raspa för mkt etc.
Jag fick ganska många aha-upplevelser faktiskt, och lite noja med tanke på hur många saker O.W såg som missats tidigare koller, trots duktig veterinär som kollat tänderna. Nu var inget av dessa saker något att oroa sig för ang fullblodet, men på sikt kanske de hade blivit det.