Tappad tand

J

jennifer_pn

Är det nåt speciellt man ska tänka på när hästen tappat en tand?
Mer än att hålla rent och så.

Sv: Tappad tand

Det beror ju på varför och hur den tappat en tand? Är det en normal tandväxling behöver du inte göra nåot alls. Är det en permanent kindtand är det värre, då bör hästen undersökas kontinuerligt för att tidigt upptäcka lösa tänder och inpackningar.

Kan hästar tappa de permanenta tänderna?
Måste de inte vara ganska gamla då (hästarna alltså)?
Jag trodde att tänderna satt fast mkt mer på en häst än tex på en människa. Jag menar eftersom de är jättelånga egentligen och kommer fram allt eftersom.

Ursäkta knasig fråga, har nog en förmåga att komma på sådana.

Om man raspar tänderna för mycket kommer hästen tappa dem i förtid. De skjuts ju upp ur roten i takt med nedslitningen. Så om allt funkar som det ska så kommer de att räcka tills hästen blir gammal. Men slits tänderna fortare än tänkt, så minskar ju livslängden.

Just det där ville man utnyttja med fbl frakturerade tand, man tog ner den lite extra, för att den skulle skjutas upp fortare än de andra, och så skulle man fortsätta ta ner dem. Då får man en 'passiv tandextraktion', dvs tanden 'drar ut sig själv', eller ja skjuter ut sig själv då, bit för bit. (I hans fall ville man det för att få mer 'benbildning' mellan roten och käkben osv)

Sen kanske de kan tappa dem av andra anledningar med, men det överlåter jag åt TE =)

OK jag tänkte nog inte så långt som att de skulle vara kortare än normalt eller vad man ska säga.
Vi tappar väl inte heller tänder så lätt men på ngt sätt så verkar det som att våra tänder sitter mer lösa men det kasnke bara är som jag inbillar mig.

Mina två ponnyer jag hade när jag var liten blev ju gamla båda två. Den ena hade dock rätt dåliga tänder, och när han närmade sig 30 så var det rätt illa, minns veterinärens uttalande om att 'ja, ska man gå på tänderna så är snarar hundra-trettio år'. Den andra hade perfekta, superbra tänder även som 28-åring.

Vad som gjort den förstas tänder dåliga vet jag inte, dock var han krubbitare så det förklarade ju nedslitningen av framtänderna. Enligt O.W så det som ger hål i tänderna på häst osv är gener, bakterier och anatomi. Dvs dels finns det en rent genetisk del, bra vs inte fullt så bra tänder, och sen påverkar munhålans anatomi och hästens bett, om de tuggar jämnt och fint eller sliter snett, om de har lätt eller svårt att få foderinpackningar osv. Och att man med en häst med dåliga tänder kan hamna i det trista läge där man helt enkelt inte kan 'göra mer' tandmässigt, och det inte finns andra val än att endera ta bort hästen eller föda den på 'soppa' - trots att hästen inte är så himla gammal ('bara kring de 20' som han sa), och att den i övrigt mår utmärkt. Men utan tänder är det ju svårt för en häst.

Och att man kan förlänga livet med ett antal år på en häst med dåliga tänder genom korrekt tandvård redan från början, och på samma vis förkorta på en med bra genom att slentrianraspa/raspa för mkt etc.

Jag fick ganska många aha-upplevelser faktiskt, och lite noja med tanke på hur många saker O.W såg som missats tidigare koller, trots duktig veterinär som kollat tänderna. Nu var inget av dessa saker något att oroa sig för ang fullblodet, men på sikt kanske de hade blivit det.

Det beror ju på varför och hur den tappat en tand? Är det en normal tandväxling behöver du inte göra nåot alls. Är det en permanent kindtand är det värre, då bör hästen undersökas kontinuerligt för att tidigt upptäcka lösa tänder och inpackningar.

och vilken tand det är antar jag också spelar roll?

min häst slog ut en framtand 26/12 och Vet sa att det bara var att hålla koll på det men inte nått mera

Ja, hästar kan också tappa tänder. Trauma, som t ex en spark, kan orsaka sådana skador att tanden tappas eller måste opereras bort. Karies förekommer hos häst och kan ge en infektion i pulpakanalen (pulpit) som leder till infektion i roten och ev rotspetsabscess. Foderinpackningar är en vanlig orsak till inf i tandens stödjevävnad (parodontit) och tandlossning. En annan inte helt ovanlig orsak till pulpit är att mjölktändernas tandkappo avlägsnas i förtid (poppis hos hästtandläkare, de plockar en handfull när de ändå är i farten). I det skedet är pulpakanalen i den permanenta tanden ännu inte sluten (kärl till mjölktanden går genom den) och så fås en pulpit -> rotspetsabscess. Ofta tar det dock något år innan symptomen uppdagas.
Så jorå, så långa de nu är kan de allt trilla ut.

Om en häst förlorar en kindtand fås en negativ påverkan på de andra tänderna i tandraden. I ett normalt bett pressas tänderna samman; de främre lutar bakåt och de bakre lutar framåt. På så vis hålls tandraden "tät" och tillåter inte foderinpackningar, alltså gräs, att tränga ner i interdentalrummen. Om en tand i raden förloras kommer de andra att "falla", inte så dramatiskt som dominobrickor, men liknelsen är god... Det täta sambandet mellan tänderna går förlorat och plötsligt får hästen problem med foderinpackningar (-> gingivit -> parodontit -> tandlossning) både här och där. Det är alltid illa när en kindtand tappas/måste tas bort.

Nyfiken fråga om tandkappor. När är det 'okej' plocka ut dem? Dvs när vet man att det inte är någon fara? När den permanenta tanden börjar komma upp, eller tidigare?

L hade lite joxigt äta ett tag, och jag lyckades konstatera att en framtand (mjölktand) satt väldigt löst. Dock inte så löst att jag bara kunde ta bort den med fingrarna. Gav det några dagar, och ringde sen vet, som fö kollat tänderna bara någon vecka innan och då raspat lite och konstaterat att den kappan var lite lös, samt något jag glömt vad det var, vid kindtänderna, som hade med växlingen att göra. Vet tyckte då att han inte ville ta bort kappan då den inte orsakat problem (iom att jag sa att han åt problemfritt etc).

Slog vet en pling när ätproblemen hållit i sig några dagar - han fick i sig mat, men var lite joxigt och pippligt just när han skulle ha in den i munnen. Vet tyckte bara lugnt att 'ge det en vecka så ska du se att han ordnar det där själv, sålänge han får i sig maten är det ingen fara även om det går långsammare eller är fippligt, du får inte hitta bussar dock'.

Jag erkänner villigt att jag tyckte vet var lite taskig. Aldrig haft problem i fällperioder med någon häst förr, brukar endera se att de fått 'glugg' bara, eller hitta en tand i krubban. Men har ju läst just om att 'kvarsittande kappor' kan behöva ta bort. Vilket jag trodde detta var och så vägrade vet.

Tre dagar senare var hans lilla shettiskompis blodig, och efter en halv hjärtattack insåg jag att blodet måste kommit från någon som 'dreglat' blod på honom. Och javisst, Lillens tandkappa var borsta, och han ståtade glatt med en 'glugg', där det blödde lite men man kunde se permanenta tanden bryta igenom tandköttet. Och han tuggade prickfritt.

Så antar vet gjorde heeeeelt rätt då. Men när vet man så att säga om det är för tidigt eller okej ta bort? *nyfiken*

Det skiljer lite mellan framtänderna och kindtänderna. På kindtänderna skjuts mjölktanden upp allt eftersom den permanenta växer fram, dett förtunnas och "dör". Ibland fås problem med att den inte lossnar i tid, alltså en persisterande tandkappa. Hästen får mkt svårt att äta och luktar apa i munnen. Då ska den tas bort.

Framtänderna bukar jag vrida loss med ett snyggt grepp om de är ordentligt lösa och fipplar runt och är i vägen... ;)

Oki, så i princip - inga problem = låt dem sitta punkt slut. Om problem så låt vet kika/ta bort. Och om det är en framtand, ger problem och sitter såpass lös att man enkelt kan ta bort den själv så kan man det? (jag stod och funderade på att vrida, men vågade inte, den hade säkert lossnat då dock, den där framtanden)

Jag har inte raspat tänderna på honom under den tiden jag haft honom (1,5år).
Då en tandläkare hade sagt att man inte ska göra det i onödan till en jag känner.
Han är 18år, och det är den ena hörntanden av framtänderna som han tappat.
Ena dagen var den lös och andra hade han tappat den.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
894
Senast: Takire
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 882
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar