Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men du tänker kanske inte på att banta hästen men tror att han är för smal pga han får för mkt protein? för vad jag minns var han ganska svår att hålla hull på?
Det stämmer bra det! Vad jag har hört så krävs det rätt mycket energi att bryta ner aminosyrorna (proteinet) pga av dess långa molekyler. Lättfödda hästar fungerar då ofta bra på en hög kvot där proteinet ligger i överkant. Tvärtom kan en del svårfödda/tunna hästar tappa hull/ ha svårt att lägga på sig när kvoten är hög. Jag har själv en häst av samma sort och där stämmer detta väl!
Jag håller nog med sthu som har svarat före mig. jag tror inte att det är ngn bra bantningsmetod. Det känns helt fel att ge en häst för mkt proteiner för att den ska bli tvungen att göra av med energi.
Sedan har jag nog förstått det som att energin går åt till att göra av med kvävet dvs att deaminera (ta bort kvävet) från aminosyrorna och sedan omvandla det till urin eller svett. Aminosyrorna är inte så jättelånga precis. Det som blir kvar av aminosyrorna när kvävet har försvunnit kan säkert omvandlas till energi (i alla fall det mesta av det).
Att lättfödda hästar fungerar bättre på en hög kvot är pga att de kan utnyttja energin betydligt bättre pga ner effektiva tarmar. De behöver alltså normal proteinmängd och mindre energimängd. Detta ger rent matematiskt en högre kvot.