Tappa vikt av protein?

MiniLi

Trådstartare
Läste någonstans här på buke (förmodligen i någon bantningstråd) att mycket protein kan få hästen att gå ner i vikt. Det var något om att hästen brände fett när den bearbetade proteinet..

Stämmer detta?

Tacksam för svar :)

Sv: Tappa vikt av protein?

Det stämmer bra det! Vad jag har hört så krävs det rätt mycket energi att bryta ner aminosyrorna (proteinet) pga av dess långa molekyler. Lättfödda hästar fungerar då ofta bra på en hög kvot där proteinet ligger i överkant. Tvärtom kan en del svårfödda/tunna hästar tappa hull/ ha svårt att lägga på sig när kvoten är hög. Jag har själv en häst av samma sort och där stämmer detta väl! :)

Som jag förstått det blir hästar bukiga av för lite protein och därmed kan det se ut som om hästen går ner i vikt när proteinkvoten blir bra igen då bukigheten försivnner.

stämmer iaf inte på mina, får mkt protein och dom är inte särskilt smala.... :p
sen tycker jag det låter som en väldigt dålig bantningsmetod. :crazy: har läst att det ej är bra för njurarna att ge för mkt protein, så att medvetet överutfodra låter dumt??

när man snackar om kvoter så har ju inte det så mkt att göra med att man ger för mkt protein, utan förhållande mellan protein och MJ. om hästen tappar över revbenen så behövs mer MJ, tappar den överlinjen så får den för lite protein.

men du tänker kanske inte på att banta hästen men tror att han är för smal pga han får för mkt protein? för vad jag minns var han ganska svår att hålla hull på?

men du tänker kanske inte på att banta hästen men tror att han är för smal pga han får för mkt protein? för vad jag minns var han ganska svår att hålla hull på?

Ja inte försöker jag banta honom iallafall :p
Exakt, han är svår att hålla i hull.. Har varit fin i perioder men tappar lätt och är svår att få upp igen..

Instämmer helt med dig.

Har genom åren observerat exakt samma sak. Men jag vill inte tala om det i nåt samband med bantning, för nåt sånt handlar det ju inte om alls igentligen.

Men med nedanstående exemple så har jag bara ändrat mj och smrp så att jag eller ägarna får det resultat de vill ha. iom att man ändra rmj och smrp så blir också kvoten i slutänden en annan. Men jag räknar inte på den från början utan ser vad som behövs istället.

Många sk.a lättfödda raser blir ofta både bukiga samtidigt som en del kan se ut som skvalpande fettberg av ett för lågt intag av proteiner, ökar man då på proteinet så att de får i sig rättnäringsmängd så kommer också deras kroppar att ändras om, det skvalpande fettet försvinner i första hand och sedan så kommer musklerna fram istället.

De hästar som bara är bukiga och tunna måste få en höjning av allt och där kommer ju ryggen att fyllas ut och på så vis så ser inte magen så stor ut längre eftersom förhållandena i kroppen blir jämna.

Har man en häst som förblir tunn eller tappar av periodvis trots en hög kvot och massa mat är det ända rätta att dra ner på proteinet alt. höja upp med ren mj för att få upp hullet.

Det är nästintill omöjligt att få ett bra resultat genom att bara titta på en kvot och tro det blir rätt. Hästar är och reagerar så olika både mellan individerna och raserna att man bör börja förstå att fodra dem med mj och smrp var för sig och så blir kvoten va den blir.

Istället för att försöka få varje litet microgram bli perfekt med tabellen så kanske man ska ägna lite tid åt att ytligt sätta sig in i och läsa på vad maten gör i hästens kropp och hur hästar reagerar på det vi ger dem istället.

Senast ändrad:

Det där med njurarna och överbelastning har jag också fått för mig. Minns inte hur det var, men jag är säker på att det var något som inte var bra!
Men det vid överutfodring. Tyvärr pratas det inte så mycket om övre gränser som om undre. Tror Free-farms foderstatsprogram har en övre gräns för proteinintag..

Sen stämmer det ju att det kostar energi att spjälka protein. Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara en bra bantningsmetod dock. Som sagts, bra om hästen är bukig.
Lättfödda hästar verkar funka bättre på en hög kvot (min funkade bra på 8,9 men å andra sidan låg energiintaget på ca 38-39 MJ), men inte för att man höjt upp proteinet utan för att man minskar energin.

Det stämmer bra det! Vad jag har hört så krävs det rätt mycket energi att bryta ner aminosyrorna (proteinet) pga av dess långa molekyler. Lättfödda hästar fungerar då ofta bra på en hög kvot där proteinet ligger i överkant. Tvärtom kan en del svårfödda/tunna hästar tappa hull/ ha svårt att lägga på sig när kvoten är hög. Jag har själv en häst av samma sort och där stämmer detta väl! :)

Jag håller nog med sthu som har svarat före mig. jag tror inte att det är ngn bra bantningsmetod. Det känns helt fel att ge en häst för mkt proteiner för att den ska bli tvungen att göra av med energi.
Sedan har jag nog förstått det som att energin går åt till att göra av med kvävet dvs att deaminera (ta bort kvävet) från aminosyrorna och sedan omvandla det till urin eller svett. Aminosyrorna är inte så jättelånga precis. Det som blir kvar av aminosyrorna när kvävet har försvunnit kan säkert omvandlas till energi (i alla fall det mesta av det).

Att lättfödda hästar fungerar bättre på en hög kvot är pga att de kan utnyttja energin betydligt bättre pga ner effektiva tarmar. De behöver alltså normal proteinmängd och mindre energimängd. Detta ger rent matematiskt en högre kvot.

delvis kl

Tyvärr har jag ingen analys på grovfodret. Ska fixa en inom närmsta framtiden men tills dess har jag ingen aning om hur kvoter osv ser ut.

Det gäller alltså inte att jag vill banta hästen utan jag spekulerar i om proteinet kan vara en orsak till att han är svår att få upp i vikt.

Jag vill inte dra ner på proteinet utan måste nog öka MJ.
Någon som vill spekulera med mig sålänge om vad bästa alternativet är just nu, utan analys?

Förr har hästen ätit:
ca 11 kg oanalyserat hösilage
2-3 kg krafft grund (beroende på arbete)
2-3 kg lucern (kvarnby)
I vissa perioder olja.

Nu har vi flyttat och just nu äter han:
ca 6 kg hö (han vill tyvärr inte ha mer)
3 kg lucern (kvarnby)
ca 2 dl sojamjöl (invänjning, tänkt att gå upp till 5 dl)
1 dl grön mineral
ca 2 liter havre

Han rids inte jättehårt för tillfället och är helt galen när man väl rider. Därför vill jag inte öka havren..
Hö äter han inte mer, inte heller lucernet.
Hur mycket MJ tillsätter jag om jag ger betfor?
Annars funderade jag på att köpa kornkross och ge utöver havren.
Olja ska jag köpa, tänkte ge några dl/dag.
Vetekli finns också med i funderingarna..

Jag försöker vara så ekonomisk som möjligt. Vill därför inte köpa något dyrt specialfoder om jag kan få samma effekt med något billigare.
Men jag tar gärna emot tips om ni har någon annan ide.

jag skulle också öka energin.
olja är bra, ger hull utan för mkt krut! betfor har inte lika mkt energi, men det är grovfoder och det får han ju på gränsen till för lite av, så det tycker jag är en bra ide.:)

häller du dessutom av melassvattnet så försvinner sockret som vissa hästra blir heta av - min blir väldigt hetsig av betfor med melass men sköljer jag bort all melass är det inga problem.

Tycker du att jag ska börja med olja och betfor bara eller ska jag testa med kornet också?
(Och hur länge håller sig krossat korn?)
Jag skulle säkert kunna hitta någon bonde som säljer helt korn billigt som jag sen kan stöpa.. Borde vara mer ekonomiskt än att köpa krossat från butik..

Och en sak glömde jag: Vete. Vad har det för effekter? Kan det ges helt?

jag har fattat det som att överskotts protein kan bli till energi om hästen ex får för lite MJ och då i den omvandligen så behövs det mkt energi.
Överskotts protein annars kissar hästen ut...

Jag vet inte om ett överskott av protein kan få hästen att gå ner i vikt, men min häst blir då finare (=inte så fet... :angel:) om jag ser till att hon får tillräckligt med protein. Viktig skillnad!

De allra fetaste hästar jag träffat på har varit hästar som haft ett ganska stort underskott på protein i foderstaten. ("Oh nej, vi kan inte ge något annat än hö, h*n är redan så fet!") De har inte varit tunna i överlinjen eller så, utan bara gravt feta. Den ena fick fång och fick tas bort...

Att en häst kan gå ner i vikt av en hög smrp/MJ-kvot beror nog på att hästen får sitt proteinbehov tillgodosett i gram/kg kroppsvikt, medan energimängden ligger lägre än normalt. Det ger ju en högre kvot. Det är alltså inte säkert att man får ett bra resultat bara genom att lägga till protein och höja kvoten den vägen.
Men det kan funka, det har gjort det på min häst nu. :laugh:

Jag håller nog med sthu som har svarat före mig. jag tror inte att det är ngn bra bantningsmetod. Det känns helt fel att ge en häst för mkt proteiner för att den ska bli tvungen att göra av med energi.
Sedan har jag nog förstått det som att energin går åt till att göra av med kvävet dvs att deaminera (ta bort kvävet) från aminosyrorna och sedan omvandla det till urin eller svett. Aminosyrorna är inte så jättelånga precis. Det som blir kvar av aminosyrorna när kvävet har försvunnit kan säkert omvandlas till energi (i alla fall det mesta av det).

Att lättfödda hästar fungerar bättre på en hög kvot är pga att de kan utnyttja energin betydligt bättre pga ner effektiva tarmar. De behöver alltså normal proteinmängd och mindre energimängd. Detta ger rent matematiskt en högre kvot.

Det är absoult ingen bra bantningsmetod, jag svarade mest på det att proteinet kräver viss mängd energi för att tas om hand. Skulle inte rekommendera att man bantade sin häst genom att ösa på protein. Det skulle nog inte sluta så bra! :crazy:

hmm, har läst på lite mer och märker att mitt inlägg inte alls stämde...
Står ju i Hästen näringsbehov och utfodring att, det inte är farligt med överskottsprotein men att det bör undvikas, att överskottsproteinet används som energikälla, men att först måste kvävet kopplas bort från aminosyrorna. Den processen kräver energi, och kan bli en onödig belastning på hästen, får hästen mkt överskottsprotein måste den dricka mer för att kunna utsöndra kvävet...

Men vad räknas som stort överskott då ?? :confused:

delvis *KL*
När människor ska gå ner i vikt så finns det väl vissa bantningsmetoder som säger att man ska äta mycket protein, just för att det är svårare att spjälka... ?

Fast kanske inte fungerar riktigt lika på hästar, OBS! menar inte att man ska använda det som bantningsmetod, utan mer om hästen är smal.
Min häst (fullblod) är oxå ganska tunn, har i och för sej börjat lägga på sej, och hon går på fri tillgång på ett ganska bra hösilage, så överskottsprotein får hon ju...

Kan detta vara en anledning till att mitt sto magrar? har gett henne mer lucern allt eftersom hon gått ner. Är det mkt protein i vetekli och kornkross? jag måste ju ge henne något eftersom hon magrar!! Hon har även ödem under buk och haka.Har tagit alla prover som finns snart och hästen är frisk! Inga infektioner,inga virus,inga parasiter,ingen inflammation i tunntarm..suck.Allergi?Protein? vad tror ni?

Syns revbenen? lr är det överlinjen hon tappat? Ger själv korn och betfor till min häst och tycker det hjälpt faktiskt :) Men om den mager så är ju olja bra annars det innehåller mkt MJ runt 36 tror jag, men det är en maxgiva på 0.75-100g /100kg häst och utfodringstillfälle, och maxdosen per dag är det dubbla.

Det här var väldigt spännande läsning! Jag har två fall som rör detta. Dels köpte vi en ny häst i höstas. Han var tunn redan när vi fick honom, visade sig ha mycket mask och tandproblem. Han blev avmaskad och träckprov visade 0. Tänderna åtgärdades av tandläkare och konstaterades läkta, hela o fina. Hästarna fick 6-7kg hö under hela hösten. Vårt hö nu har 77g smbrp/kg och 7,8MJ. Trots detta magrade han mycket mer och vi gjorde avmagringsutredning men han visade sig vara helt frisk. Vi tog till åtgärden att ta honom från flocken och erbjuda fri tillgång på hö'et. Men han blev inte rundare förrän vi släppte ihop dem alla och istället erbjöd fri tillgång på fin havrehalm och lagom dos av hö'et. Fall nr två är min Mycket feta 12åriga vallack. Han har varit ca 100kg övervikt i många år innan mitt köp. Hade svårt o få ner honom i vikt o få honom musklad, fettet riktigt dallrade! Inte bara bukig alltså utan fet över hela kroppen och omusklad. Men förra vintern började vi köpa riktigt bra hö, o ge halm istället. Han har gått ner i vikt o blivit fast o fin o välmusklad, trots att han fortfarande är "massiv". Denna hösten/vintern var höt ännu bättre o han ser jättefin ut (för o vara vintervilad o "big bone'd"). Nu äter hästarna 4-5kg hö och ca 4kg halm var om dagen o ser fina ut. O så får den "magre" ca 1kg lusernhack/dag o de andra två bara lite för "tröst".

Så dels det här med att redan svårfödda hästar som magrar mer av mycket protein och tjocka hästar som går ner i vikt av mycket protein känns väldigt troligt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar