Tappa mycket vikt under lång transport?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 836
C

cass

Tappa vikt under transport?

Har hört att under längre transporter kan hästar tappa mycket vikt? Hur mycket är mycket och är det så?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappa mycket vikt under lång transport?

Jag tror inte en häst kan tappa hull på en transport 75mil. Däremot kan den säker falla ur med tanke på vätskebrist.

En plötslig nedbrytning av fettdepåer kan leda till ketoacidos. Vilket gör individen mkt dålig. (ketoacidos=Ungefär; Kroppsfett släpps ut i blodet.)

Be dom skicka en bild på hästen till dig. De kan ha en annan uppfattning om vad som är magert än vad du har. Men kanske är det nått som felas henne då jag personligen tycker kallblod lättare håller fin kropp även då de inte hålls igång.

(såg att du redigerat ang transporten, om någon annan undrar vad jag fick 75 mil ifrån)

Sv: Tappa mycket vikt under lång transport?

Dom kan komma fram efter längre resa o se lite tunna ut. Mer uppdragna. Kan ju bero på olika saker. En del hästar kan vara svåra att få att äta under längre resa. Blir de sjuka vill de kanske inte äta osv.(nu pratar jag alltså om lång resor, från ett land till ett annat tex)

Sv: Tappa vikt under transport?

på långa transporter kan hästarna vid stress och dålig tillgång på vatten få sk transportsjuka. hästarna svetas och kan rasa i vikt på kort tid

Sv: Tappa vikt under transport?

på långa transporter kan hästarna vid stress och dålig tillgång på vatten få sk transportsjuka. hästarna svetas och kan rasa i vikt på kort tid

Vad är kort tid i detta fallet?
Vad menar du med rasa i vikt? Syns revbenen efter en transport på 75 mil om hästen varit i normalt hull när den lastades?

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
634
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·
Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka