Tapetval till allrum

Killaloe

Trådstartare
Nu är det många tapet-trådar uppe, men det kan inte hjälpas :D

Vi är inte riktigt överens om tapetval i vårt allrum/bibliotek och mina ideér börjar ta slut. Tanken med rummet är att det ska vara någon form av bibliotek, typ, så vi kommer ha fåtöljer (i öronlappsmodell är tanken) och bokhyllor där. Det är väl ungefär det vi får plats med. Huset är byggt -68 och har väldigt lågt i tak, så alla tapeter passar inte riktigt in. Inte för att vi har någon direkt stil, men det ska ändå kännas som att det fungerar med resten av huset :)

Eftersom rummet är rätt litet så vill vi gärna att det ska se större ut (såklart). Vi kommer även att ta bort den vackra plastmattan på golvet och ersätta det med matt ekgolv (det som ligger i en stapel), så rent färgmässigt behöver vi inte ta hänsyn till det gröna golvet :D Vi drar gärna åt blått/grått när det gäller färger, så det kan vara bra med någon annan färg också. Det enda som inte kommer in i vårt hus är rosa :D

Några idéer?

bild+3.JPG

bild+2.JPG

bild+1.JPG

Sv: Tapetval till allrum

Och just ja, det är inte nödvändigt att tapetsera alla väggar utan det går lika bra att måla också och bara ha en fondvägg. Vilket gör att jag tror att utbudet av möjliga tapeter ökar lite, men det står som sagt still när det gäller inspiration :)

Jag röstar för mitt ena bidrag i tapettråden.
1604_1.jpg

Det kan bero på att vi kommer ha det i vårt bibliotek med ekgolv till så jag kanske är liiite partisk när jag säger att detta lätt är den snyggaste tapeten till ett bibliotek :d

Jag tror dessvärre att det kommer se väldigt plottrigt ut i vårt lilla rum, men kan tänka mig att det är fint i ett rum med lite bättre takhöjd och ljus :)

Haha det hoppas jag inte.vårt bibliotek landar på ca 7kvm och då ska det in en kamin också. Enda fönstret är dessutom en altandörr

Du får visa resultatet sen när ni är klara! Jag kanske har helt fel ;) (och ni kanske har full takhöjd till skillnad från oss, det är inte ens 1,50 högt längst ut i rummet :) )

Det ska jag göra :)

Vi har 2,40 i största delen av rummet. Längs ytterväggen 1,80 dock :o

Men det är en ljus tapet och den kommer ju inte vara överallt eftersom vi kommer ha en del platsbyggda bokhyllor (vita)

Jag tänker randigt för att få känslan av att det är högre i tak. Kommer ni sätta in lätta tunnare bokhyllor eller mer massiva? Väggen vid fönstret hade jag nog haft enfärgad och hängt gardin på sidan om fönstret för att få det mer ombonat.

Vi tänkte ha massiva bokhyllor, på väggen där det är en dörr i bild. Så de kommer ta upp typ hela den väggen och sen kommer det troligtvis även att bli en hylla under fönstret också för att få plats med böcker :) men randigt kan nog vara jättebra :)

Ränder!

Det finns massor av fina ränder.
Jag hade satsat på ganska breda, minst en decimeter. Våga att använda färg. Ett bibliotek ska vara lite mörkt och härligt.

Vad är det för typ av bokhyllor ni ska ha? Kommer man att se tapeten bakom dessa eller är det med hel baksida?
Hur mycket av tapeten kommer man att se?

Jag insåg när jag renoverade vårat "bibliotek" att man skulle se så lite av en ev. tapet att det bara skulle se rörigt ut ;)
Eftersom jag har mörkgrå bokskåp med frostade glasdörrar, en täljstenskamin och ett stort svart piano som täcker alla väggar, så valde jag att måla väggarna cementgrå :p
Nu har jag grafiska gardiner, kuddar och plädar som får stå för accentfärgerna + mina två dovt gammelrosa Emmafotöljer :love:

Breda ränder får rummet att se mindre ut, det hade inte jag valt.

TS, mitt standardtips är Boråstapeters Ypsilon. Men det är svårt att tipsa när man inte vet övrig inredningsstil och inte vet hur möblerna som ska in ser ut. Kan verkligen rekommendera ett besök i en färgbutik, det finns ju så mycket fint!

Vi kommer ha öppna bokhyllor, just nu är det typ expeditbokhyllor, men det kommer antagligen att bli någon annan typ av öppna bokhyllor framöver. Det känns rätt svårt att hitta lagom höga bokhyllor med tanke på takhöjden :) Så det kommer synas en del tapet men inte jättemycket. Så vi har funderat på att måla bakom men tapetsera den väggen som syns :)

Vi har en tanke att ha öronlappsfåtöljer, typ i den här stilen https://auctionet.com/sv/49049-oronlappsfatolj-1900-talets-mitt när vi väl blir klara med rummet. I övrigt kommer det att vara bokhyllor i resten av rummet och sen finns det liksom inte så mycket mer plats kvar :)

Och vi ska absolut gå till en färgbutik, det känns bara fint att ha lite tankar om vad som kan tänkas fungera eftersom det är så himla mycket att ta in i en större färgbutik :)

Det är en bra idé med bara en tapetvägg, där den får synas till sin rätt :)
Fina fåtöljer!

Har du tänkt någon färgskala i rummet?
Har du varit in på tapetorama.se? Om inte - gör det :idea:
Där kan man lätt förlora sig i fina tapeter... p.s dom har tyger också :p

Jag tycker du ska kolla på boråstapeter och deras kollektion marstrand. Finns en jättefin randig tapet där med emblem som vi precis satt i vår matsal:d

Tack :) Det känns bra att få lite bekräftelse på att vi tänker rätt med en tapetserad vägg ;)

Angående förgskala vet jag inte riktigt. Hade jag fått bestämma hade typ hela huset gått i blått/grått men det känns rätt tråkigt :o Så nu är rummet på ena sidan av allrummet grårandigt på väggarna och det andra rummet är blått - alltså känns det som att en annan färg vore roligt. Men jag vet verkligen inte alls. Det som ställer till det lite med färger också är att det blir väldigt rött ljus där när solen ligger på eftersom solen går ner "precis utanför" så att säga. Så när jag ser en tapet och tycker den är snygg, blir jag lite orolig för att det kommer se märkligt ut i det ljuset som blir i rummet. Det kanske bara är överdrivna nojor, jag bet inte, men jag inbillar mig att det kan skära sig/bli ett märkligt synintryck om jag t.ex skulle ha en väldigt lila tapet och så kommer det rött ljus på.

Men jag funderar på om kanske skogsgrönt kunde vara fint?

Tapetorama är livsfarligt! :D

Tack för förslaget, men marstrandskollektionen är så väldigt långt från det vi gillar rent generellt och husets "atmosfär" så det kommer tyvärr inte att fungera för oss :)

Vi har rätt mycket Ikea/ärvt i resten av huset (jättesvårt att beskriva stilen eftersom vi inte direkt har något). Hyllorna är bokfärgade och framtida hyllor kommer väl vara i ungefär samma bruna/träfärgade nyanser eller ev något mörkare. Huset är väldigt vinkligt och vråigt eller hur jag nu ska förklara det och alla rummen känns mer mysiga än typ stora/ljusa/luftiga, så vi försöker att tänka lite mer åt 60/70-talet nu när vi byter tapeter fast ändå välja bort de allra mest mönstrade tapeterna eftersom jag vill ha ganska så lugna rum. (känner att det är så himla bra beskrivningar)

För att få ett hum om vad resten av huset ser ut som (tills vidare, vissa saker ska ändras) kommer två bilder till även om det är innan vi flyttat in ordentligt.
ZPmTVUPOsd0Mdi5jtqHSzazanviuh69TGnU09k41zNc=w1342-h1084-no

DSC05089.jpg

Och jag gillade tapeten du länkade till jättemycket! Den var verkligen snygg, men jag vet inte riktigt hur den gör sig på litet utrymme? Eller när vi inte har några snygga möbler till :D

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 227
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Hemmet Kära buke! Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men med "dö-ytor" menar jag ytor i ett annars inrett rum som man helt enkelt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 914
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar