Sv: Tantsadel

hallå där, tanten är gammal, snabbhet nja jag måste snarare lära mig att slappna av i sadeln såsom jag gör barbacka. jag spänner mig och drar upp knäna och vips så rider jag inte längre......:p

Zaldi Atlanta är en riktig tantsadel, man sitter som gjuten, och kan inte hamna fel. Ligger väl runt 11-12 i nypris tror jag, men ska nog inte vara några problem m att hitta en under 8 begagnad

Fast här håller jag inte med - man är inte avslappnad när man rider, då hade man garanterat trillat av vid första travsteget. Däremot låter man bli att spänna felaktiga muskler om man är duktig.

För att sitta på något som rör sig krävs rätt mkt grundtonus och "på/av" hela tiden. Inte avslappning.

Som jag ser det! Men eftersom alla ridläror ursprungligen är skrivna för män, och de har högre muskeltonus än vi kvinnor står det överallt "slappna av". Men det är inte det som är grundproblemet som regel för oss lite svagare kvinnor - vi behöver bli starkare i bålen och slå av vissa muskler (t ex ljumskarna krampar vi gärna i, vilket är otroligt korkat av oss när vi vill rida).

Jag har en Pfiff amaretto till min halvblodsvalack som har rygg EXAKT så som du beskriver, hoppas jag inte blir tantbenämnd när jag rider i den :crazy:

Aja, jag tycker den är skön iaf...

Bates Innovan med extended kan du inte dra upp knäna!!:p

Har sett annons på en sådan begagnad och i samma vackra bruna färg som min Caprilli hade :d synd bara på priset.........

Stället jag brukar anlita för sadelutprövning tycker att Bates är skräp och att de aldrig skulle lägga en Cair stoppad sadel på en häst men mina hästar har ju gillat sina Cair sadlar :confused: JAG gillar dem skarpt, mjuka i sitsen, lagom breda midjor och så lädret mums. Nu blir jag gråtfärdig igen, hur kunde jag sälja min Caprilli :cry:

Jag får helt enkelt rida barbacka tills jag har råd med en Bates Innova, brun stl 0 :idea:

fast att bates har smala midjor håller jag nog inte med om... jag får ont av att rida i dem :crazy:

Snacka om att man är olika skapta. Jag älskar Bates för att jag inte får ont av dem. Jag har fortfarande problem med foglossning efter 4 barn, ngt jag troligen får dras med de närmaste 10 åren, just i Bates så får jag inte ont i höfterna och inte heller i sittbenen. När jag provsatt olika sadlar i måndags, så satt jag i varje minst 15 min, endast 3 sadlar kunde jag sitta i utan att fått ont , Albion K2, Morris Nolan samt Isabella Werth. Jag testade säkert ett 30 tal sadlar av alla olika märken.

Alla dom är väl rätt breda vad jag vet, medan de andra du nämnde tidigare är flera smala, så det är nog så att ditt bäcken helt enkelt behöver det stödet av en bredare sadel!
Jag får ont av de bredare,:crazy: bla av en M&N jag hade ett kort tag. Men jag har rätt smala höfter jämförelsevis, (trots 3 barn :)) så det där är så olika, man är ju skapta olika helt enkelt som sagt. Skelettet ser olika ut.

säger som flashlight.. det är lite bredare sadlar du tyckte, enligt mig iaf.. mitt bäcken HATAR albion.. går inte.. jag vill ha uppbyggt säte med SMAL midja... det är grejjer det ;)

Jag köpte en Bates Innova dr IS.
Jag var dock tveksam innan provridning för jag tycker Bates ser *billig* ut, lädret ser nja så där lite *B-aktigt* ut om du förstår, och sen det här med *cair* var nytt för mig och kändes också lite lustigt, för en gammal ryttare som jag som är van vid rejäla lädersadlar typ Stubben. För att inte tala om utbytbara järn....hmpf.
Men efter provridning så var jag helt såld, satt så skönt och kunde verkligen komma till ridning i den.:love: Den är helt klart värd att spara ihop pengar till om man gillar den! (och den passar hästen)
majeld

Jag hoppas att när jag på tisdag betalt alla räkningar, har kvar de pengar min bruna drömsadel kostar, jag hoppas dessutom att ingen har hunnit köpa den innan mig :eek:

Undrar om det går att forma hästens rygg efter sadeln.......om inte annat så har jag 4 hästar till som kanske kan ha den (de har iof vanliga tråkiga dressyrsadlar utprövade åt sig men det går ju att sälja dessa)

En annan praktfull tantvariant är Kieffer Action:).

Synd bara att min rumpa vill ha en Bates:p plånboken vill ha en HdR Anthenor....
Känns fånigt men jag har en besatthet i att bara en Bates Innova kan hjälpa mig. Vad händer när jag får en och inser att jag fortfarande inte kan sitta ner på hästen:eek:

Synd bara att min rumpa vill ha en Bates:p plånboken vill ha en HdR Anthenor....
Känns fånigt men jag har en besatthet i att bara en Bates Innova kan hjälpa mig. Vad händer när jag får en och inser att jag fortfarande inte kan sitta ner på hästen:eek:

Du blir kallad "Tant" ;)

Fundering...

Om du som du skriver sitter bra barbacka, kanske du inte ska ha en tantsadel utan en med så lite stöd som möjligt?

Har du möjlighet att provrida lite olika sadlar? Inte bara sitta i den utan rida också.

Fundering...

Om du som du skriver sitter bra barbacka, kanske du inte ska ha en tantsadel utan en med så lite stöd som möjligt?

Har du möjlighet att provrida lite olika sadlar? Inte bara sitta i den utan rida också.

Har provridit en mängd olika märken men inte hittat stödet jag behöver. Idas Hubertus är utan stöd och den funkar inte. Bäst har Albion K12 funkat, men den är ingen skön för övrigt.

När jag rider barbacka så kommer jag närmare henne och kan slappna av p ett annat sätt. Bogbladen är som knästöd, super. Jag har grymt dåligt med magmuskler och det är nog där problemet sitter. Tyvärr så är jag lat och har dåligt med tid dessutom så gym går helt bort. Jag vill sitta i en Innova och få magmuskler på köpet :idea:

Idag under en barbacka ritt så släppte jag handhästen lös när vi var längst bort från stallet. Ida gick i förväg och Gulan ville ikapp så då fick jag träna både öppnor, kort galopp och ökad trav. Gick strålande (bortsett från alla grenar som hängde ner i mörkret).

en sån sadel som hästen kan bocka i o man inte har lättat innan hästen är på backen igen :) skruvstädssadel, som typ amerigo eller childeric :)

jaha är det därför jag aldrig ramlar av :o
har en antenor
fast min häst är inte så vild ifs :d hihi

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vilken sadel tänker ni spontant kan passa in på detta? Står lite stilla. Hoppsadel Kort sadeläge Svängd rygg Mellanhög manke Stora...
Svar
7
· Visningar
684
Senast: Ida94
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 072
Senast: Maoam
·
Utrustning Låter kanske som en märklig rubrik men ni som har/haft äldre hingstar kanske förstår vad jag menar. Hingstar har ofta en större massa...
2
Svar
31
· Visningar
2 426
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar