Welsh

Trådstartare
Jag erkänner, jag behöver en "tantsadel" till mitt halvblod för att kunna sitta ordentligt i traven. Barbacka går bra men med sadel så känner jag att jag behöver ordentliga knästöd och djup sits för att kunna slappna av och rida.

Hästen har hög lång manke och är lite svängd i sin rygg, bred bom. Jag vill ha en sadel med smal midja. Gillar min Bates Caprilli samt Globus Clic men känner att de inte är tillräckligt "tantiga" för mig. Har fått tips om Pfiff Amaretto men även hört att de passar raka ryggar. Drömmen är en Bates Innova men plånboken säjer nej. Har ni förslag på djupa sadlar med mkt stöd för prisklass under 8 000?

Sv: Tantsadel

en djup sits med mkt stöd så man bara inte kan komma ur kurs = vanligt för tanter som jag som är lite stelare i höfterna så man har svårt att slappna av och komma ner ordentligt i sadeln. :p

en sån sadel som hästen kan bocka i o man inte har lättat innan hästen är på backen igen :) skruvstädssadel, som typ amerigo eller childeric :)

både caprilli och clic är till raka ryggar.

det finns ju en kopia av bates innova...den i moccamatieral (inte isabellen nu) som kom ut år 2009 tror jag det var. Den ligger på runt det priset som ny och moccamaterialet sitter man stadigare i än en lädersadel.

Bates Innova Extend med dom stora stöden får man kramp av att rida i. Jag ägde en sån sadel..den blev inte långvarig

JA Wintec Pro Dressyr med countour blocks heter den, jag tycker den är jätteskön!
Man sitter som en smäck tack vara moccan, och den har jättesköna stöd.
Inte så djup i sitsen men det gör inget då den är så bra ändå.

Bra om man är på budget, ligger runt 10000:- tror jag så kankse går att hitta en beg.

både caprilli och clic är till raka ryggar.

det finns ju en kopia av bates innova...den i moccamatieral (inte isabellen nu) som kom ut år 2009 tror jag det var. Den ligger på runt det priset som ny och moccamaterialet sitter man stadigare i än en lädersadel.

Bates Innova Extend med dom stora stöden får man kramp av att rida i. Jag ägde en sån sadel..den blev inte långvarig

Den här?
Wintec Pro Dressyr
med Contourblock

har dock inte hittat den någonstans för provsittning.:cry:

Den finns på S.man vet jag men iof. är det ju inte sååå nära dig tyvärr.

Provred idag en Pfiff Amaretto som var superskön men tyvärr tror jag inte att hästen gillade den. :cry:

Om tant masar sig till gymmet så kan du sitta i vad som helst:p

du ska inte sitta o åka där utan RIDA... med bålstabilitet.

Tänkte bara att du skulle spara några kronor o sen slippa bada i vassen i sommar:bow:

Haha Tant har inte tid att gå på gym för närmaste gym ligger på fastlandet några mil bort. Tant har inte problem att rida de andra hästarna utan bara denna hästen och på någon måste ju sadelmakarna tjäna pengar på:p

Jag upplever tvärtom att det är oerhört mycket svårare att sitta i djupa dressyrsadlar när man är stel/orörlig i höfterna. Har själv svårt att öppna upp höfterna tillräckligt mycket och då blir en sadel som "låser in" mig plågsam. Framförallt på hästar med bred rygg! Provred en sådan, med för liten häst, i helgen. Katastrof :-(

En sadel som tillåter lite "flexiblare" sits tycker jag är mycket lättare att slappna av i. För att inte tala om en smal häst;-)

Provade först på bocken, Dominus, Jaguar, Passier och Amerigo, grymt obekväma sadlar. Tog med mig hem Albion, Isabella Werth samt M&N, ingen var super dock på hästen. Bäst var Albion K2. Saknar dock min Bates Caprilli som jag dumt nog sålde idag :cry:

vilken Amerigo provade du? De har så många olika modeller så man kan inte förkasta dem efter att ha suttit i bara en :)

Kan inte hålla med om Innovan dock...jag älskar den!! Min häst kan se väldigt mycket spöken ibland och kastar sig hit och dit! Och jag sitter som en smäck!! :D inga kramper...

Den här tanten behöver en tanthäst snarare än en tantsadel! :idea:

Jag har stallet fullt av tanthästar men vill även kunna rida min vackra gula:love:
Konstigt nog har jag inga problem alls att rida henne barbacka i alla gångarter.....

Kan du inte öva upp din snabbhet i sadeln då? Barbacka MÅSTE du ju reagera omedelbums, annars far du av. En sadel silar ju bort en del impulser (som tur är för våra hästar...:laugh:) och ryttaren kan sitta "efter" utan att själv ha en aning om hur mkt efter den sitter. Om du speedar upp ditt "nedåtsittande" t ex, går det bättre då?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vilken sadel tänker ni spontant kan passa in på detta? Står lite stilla. Hoppsadel Kort sadeläge Svängd rygg Mellanhög manke Stora...
Svar
7
· Visningar
684
Senast: Ida94
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 072
Senast: Maoam
·
Utrustning Låter kanske som en märklig rubrik men ni som har/haft äldre hingstar kanske förstår vad jag menar. Hingstar har ofta en större massa...
2
Svar
31
· Visningar
2 426
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar