Halvt knapplån.På 90-talet nån gång sa jag att "jag skulle inte vilja ha hästar utan att tävla".
Där var jag också. Jag hade ju dessutom gjort hästarna till mitt liv och min försörjning. Det var få saker jag gjorde som inte var hästrelaterade. Jag gick någonstans in i väggen med hästarna där och tyckte inte att ridningen var rolig längre. Tog mitt fina sto jag tävlade 1.45 på då och betäckte henne. Alla tyckte att jag var helt galen som förstörde en så fin häst och allt jag tänkte var att det var så skönt att slippa rida henne och alltid prestera. Jag hade 22 st hästar inne som skulle ridas varje dag och ett helt gäng unghästar och fölston i hagen, och folk i stallet som hjälpte mig. Det var så skönt att sälja av utan att köpa nya.
Nu när jag är över 40, har jag en 23-årig haflinger som är den perfekta tanthästen. Han är välutbildad i grunden, men vi skrittar mest ut på lång tygel. Någon gång då och då behöver granntjejerna låna honom för att de ska rida ut flera stycken samtidigt och det tycker han är superkul för de hoppar väl en massa i skogen och härjar, och det är väl bra för honom också, men jag är så nöjd med att bara skritta ut.
Någonstans ibland har jag ett svagt ögonblick och faller tillbaka i gamla fotspår, tar in några trevliga ponnys från Irland och kränger. För 3 år sedan fick jag ett snille att avla en tanthäst till mig själv på en superfin gulbrunskäck märr utan stam imp England. Hahahaha, den 2-åringen är tam och välhanterad så jag ska inte klaga på henne alls, men hon är väldigt hispig utanför stallet och står lite högre i blod än jag tänkte att min blivande tanthäst skulle ha.....vi får se till vintern när jag ska rida in henne vad det blir. Hon är väldigt fin så hon säljs nog utan större problem så länge hon är inriden.