Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det låter härligt, Karin! Jag håller så tummarna för dig att allt fungerar på ett bra sätt!

Idag har jag hjälpt min stallhyresgäst med inridningen av hennes treåriga hingst. Hon har kommit så långt att hon hänger på honom från båda sidor medan jag leder honom. Det går jättebra, han är lite ofokuserad och har mycket att titta på och fundera över, men han är mycket snäll och tar det hela bra.
Efter helgen blir det uppsittning. Hoppas han tar det bra också.

Två ston hemma från betet nu; Plannja som är mager som ett staket är hemma och äter (står i stallet dagtid med sitt föl och käkar allt vad hon hinner, stackarn!), och Neva hittade jag med två stora variga skavsår av flugluvan. Det är vådan av arabernas tunna päls och hud, de får så lätt skavsår på sommaren! Så nu går hon här insmord med honung (använder oftast honung på sår, både på oss och djuren) och en mjuk luva som inte skaver.

Deras föl gillade skarpt att komma hem, de har busat runt som bara den i hagen och showat för både mig och vår hingst Ffenix som går i hagen bredvid.

Lite så här såg det ut:
KE Pasja
531244_443411749023727_763325730_n.jpg

KE Neo
531478_443411959023706_107996776_n.jpg

Och ingen bild på min favvo Eliza Day...;)

Kl - Idag har jag varit ute på två härliga uteritter. Först med stora svarta, som tuffar på, går där jag ber honom. Tänkte vända när det kom en stor vattenpöl i vägen, men var mottaglig för övertalning;)

Sen en lugnare runda med lilla bruna, pigg och vaken. Han kändes helt ok, och fick några små galopper på våra fina skogsvägar. Han frustade och var nöjd med livet:)

Jag kände mig verkligen lyckligt lottad som kunde rida två så fina hästar en fin sommareftermiddag:)

Heja på tanter o gubbe!

Igår red jag dressyrträning med stora svarta, jag var inte alls laddad, men det blev bra ändå:) Han är en rutinerad herre, som vet precis hur mycket han behöver jobba för att jag ska vara nöjd, men när man har en tränare med sig ser den ju att han kanske ligger i lite låg form, får inte med sig bakbenen riktigt ordentligt och bekvämar sig lite;)
Fick lite protester när jag krävde lite mer, men det ska förhoppningsvis bli bättre och bättre:) Vi har ju bara känt varann i 2½ månad, svarte och jag.

Lille brun är fortsatt lite si och så. Ena dagen känns han ok, nästa knackig. Blir väl vet till hösten, men i sommar får det gå på halvfart.

Det var lite rapport från sydväst, regn o sol om vartannat, sämsta sommaren på länge, som jag kan minnas...

Ja, en förfärlig sommar! T o m jag, som brukar gnälla över värmeslag om temperaturen går över 25 grader, skulle kunna tänka mig ett par dagar med riktig högsommarvärme ....
I alla fall skulle man ju gärna slippa det här varannan halvtimme- vädret; solsken och blå himmel, man rusar ut i stallet, plockar in, borstar av och sadlar en häst, ut på stallbacken- woooosch, någon vänder upp- och- ner på ett antal spannar vatten över huvudet på en ..... in i stallet igen tills det värsta är över, man hinner lagom lång hemifrån för att det ska vara lönlöst att vända- wooosch, några spannar vatten igen .... Så håller det på!

Grannen, min kära fd stalltjej som är på efterlängtat besök några dagar, och jag red i alla fall ut en runda idag, och lyckades pricka in det hela mellan skurarna! En prestation av rang tycker jag!

Jag har varit lat ett par dagar och mest löslongerat. Ja, lat och lat förresten - jag tycker det är kul också. Man kan leka att man är cirkusprinsessa och Ville verkar gilla att vara cirkushäst! Vi har fått till vändningarna ganska bra och jag har börjat lägga in lite hinder. Kul som sagt!

Ja det är svårt att planera in något, här är det också minst sagt omväxlande, tänkte åka och bada med ungarna, men då mulnade det på och blev åska:mad:. Ska pyssla med pållarna om en stund för nu är det ok, blir rätt ok väder kvällstid...

och har har madeira kommit hem. tranare har inte gjort ngt utan haft henne i hage.. i 3 veckor.. jag ar inte glad, och vill inte ga in narmare pa saker och ting..
i alla fall nu star hon i stallet och kikar ut mellan regndropparna.. det oser har.. ser lite sol forst pa morgonen och sen vid lunch ar det full fart pa det blota igen.. jag far val ha henne ute tidigt tanker jag.. ridpaddocken har sa mkt vatten i sig att man sjunker ner till knana nastan.. inte skoj.. rundcorrallen ar ocksa genomsur, vet inte hur det skall ga i vinter..
bestallde ho idag.. och fick slag.. jag kommer att behova 4 hosilage balar per manad.. till en kostnad av 2640 kronor. om jag gar med torrt ho skulle det kosta 3900 kronor.. min stackars hobonde nastan grat nar han talade om de nya priserna.. och ba om ursakt men jag forstar honom, han maste ju kunna betala sina rakningar han med.. nu ar det ju har super duper ho, som en del av er har sett, och jag kan hitta billigare.. men med detta kan jag fodra mindre och hastar far i sig samma som dubbelt av ett daligare ho..
sa nu blir det att aka varannan vecka med slapkarra och hamta 2 balar start i september.. fram till dess far madeira ga pa gras och torrt ho. urk sager jag.. det blir att ge sig ut i skogen och hitta svamp och bar tror jag..och en eller annan alg..jag har 6 hectare som jag kan ta ho pa men det ar sa vatt det gar inte att torka.. det blir nog att ploja ner.. urk igen..
hoppas resten av landet har det battre.. jag kor garna en bit om jag maste hamta torrt ho ngnstans.. sa lat mig veta.. inte mer an 2 kr per kilo om mojligt, smabalar.. urk urk urk

Nu har jag väl ändå fattat fel- du menar väl inte de priserna per månad?? Att en bale med torrt hö skulle kosta nästan 1000 kr ....??

nej nej, du har missuppfattat..
2640 for 4 balar av hosilage, 3900 for x antal smabalar (ungefar 1200kg totalt). vad det blir per kilo vill jag inte ens tanka pa lol..just nu kostar EN 20kgs bal torrt ho 60 kronor ungefar av detta hoet.. men det ar kvality big time. sant dar som tavlingshastar gar pa och inte nodvandigt for fjordisarna.. Dock madeira ar gravid och kanner hon behover det. med tanke pa hur Carolyna ser ut idag (11 fol, jag har bara ett varannat ar) ar det vart varenda krona. Plus alla mineraler och vitaminer ar tillsatt i hoet (nar han satter ut) sa sparar pengar pa det med.. Nar jag far analysen skall jag posta den. intressant maste jag saga..
Den vinter som var 11-12, fick pallar en bal var om dagen ca 12 kg och de gick ner i vikt... fick fodra mer.. sa det ar vart att kopa kvality tycker jag..i langden i alla fall..

Ska hämta hö i morgon, den höbonden sa att så här illa har det inte varit på dom 30 åren han hållit på och priserna blir ju därefter dock var detta rätt ok pris

Hmmmm .... jag ska nog inte berätta vad jag betalar för jättefint hö här i de småländska mörka skogarna ....

Ett bra hö som har värden som passar hästen , är alltid värt sitt pris. Märkligt egentligen att de gnälls över ppriset på bra analyserat hö om de tex skulle kosta 3 kronor kilot men köpa kraftfoder för betydligt mer går bra.

Hö inköpt o fixat för ett år . Inga problem alls 25 storbal med bra värden utan en droppe regn .

jag klagar inte egentligen. jag fodrar inget kraft foder med detta hoet sa sparar pengar pa sa satt.. ja madeira far val avelspellets efter jul (fol i april)men det ar ju inga mangder.. som gubbe sa, ett bra grovfoder ar vart sin vikt i guld..och cornelia har du analys pa ditt ho? vore skoj att se. och tala garna om hur mkt du betalar, kul att se vad olika delar av landet betalar.. jag vet bara att de som tar ho normalt far inget i ar. sa blott ar det alltsa. kan dock tanka mig andra delar av sverige har battre tur an vi har i vildmarken...
vairt ute och promenerat och hon var jatteduktig.. inte langt men det gick bra.. blev lite upphetsad nar vi var pa hemvag och borjade trava pa korvagen.. men fick ner henne i skritt igen.. och hon lyssnade, det ar det viktiga.. nu ar det snart dags for nattidags..for henne.. och middag for mig.. tjohej

Kanske tur då, att gammelman gick bort nu i maj, med dessa höpriser...:confused:
Letar ny vän än, men lite trögt pga att jag är sjuk...:(

Hmm, tråkigt att du är sjuk, hoppas på bättring snarast och att du hittar rätt kompis snart!

Betalade 3,50 för höt i vintras per kg. Sved i plånboken... Nåja, nu har vi fått in hö så vi klarar åtminstone stordelen av vintern. Ska slå resten av vallen när vädret blir lite mer stabilt. Vi har inte haft dåligt väder, lite kylslaget på morgonkvisten och regn ibland men i det stora hela har vi haft varmt och sol. Kan inte klaga...eller jo, för mig hade det varit bäst med lite svalare väder...gillar inte när det är övervarmt :o

552600_342855869121919_1046358643_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama