Tänker jag helt galet eller???

Ela66

Trådstartare
Behöver era synpunkter på detta.
Jag har ett mindre stall med några inackorderingar. Vi har hästarna inne om natten under vinterhalvåret och när temperaturen är på + om natten går de ute året runt. Det fungerar bra och hästarna verkar trivas ypperligt med det. De är mera harmoniska när de går ute. Nu har jag haft dem ute en natt och ena ägaren blev helt ifrån sig. Hästen får absolut inte vara ute om nätterna än utan ska i så fall stå inne själv om de andra är ute. Hon ska ha termotäcke om nätterna inne fortfarande och vara täckt om det inte är mer än 10 + ute. Fodrat täcke med helhals vid regn. Hästen är en ung frisk fritidshäst som blir ganska orörlig med täcke på och blir jätteglad utan och rör sig, busar och rullar sig av hjärtans lust.
Jag tycker det känns helt befängt att stänga in häststackaren i tjocka täcken när behovet inte finns. Det är ju inte min häst så jag ska väl egentligen inte bry mig om det, men det känns inte rätt. Ägaren funderar på om hästen ska vara täckt under sommaren också ifall det kommer regn:confused:
Är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så här? Ska jag inte bry mig? Kan jag med gott samvete ställa in hästen i stallet när de andra är ute och mår gott? (hästen tycker inte om att vara ensam)
Ja, vad tycker ni om detta?
Ägaren är annars en klok person med sunda åsikter om ridning och hästhållning tycker jag.
Ska jag bara låta det vara?

Sv: Tänker jag helt galet eller???

Mina inackorderingar hade nog inte blivit glada om jag släppt ut häst om natten utan att fråga, inte jag heller för den delen. Hur hästägarna täckar sina hästar lägger jag mig inte såvida jag inte ser att hästen far illa av det.

Själva grejen är väl att komma överens om sådant innan. En av mina inack. frågade redan när hon flyttade hit om det var OK att ha hästen inne på natten året om. Jag har också min häst inne året om så det passade ju bara bra.

Men som sagt är det ju sådana detaljer man ska komma överens om innan det uppstår en situation där egentligen inget är rätt eller fel, vi tänker bara olika.

Min åsikt är väl att ni borde komma överens om hästarna ska vara ute eller inne på nätterna. Upplyste du inte henne om det här när hon flyttade in hästen i ditt stall? Hästar är flockdjur och jag tycker att det är HELT FEL att ställa en häst inne på natten medan övriga är ute. Min fick vara inne några nätter i maj när de andra var ute för ingen ville ha sin häst inne med min, men sedan bytte jag stall och det löste sig då. Om ingen av er vill ge med sig bör hon flytta sin häst till ett annat stall där hästarna är inne tycker jag.

Har du vindskydd och ligghall åt hästarna? Det är för kallt att ha dom ute hela dygnet runt nu annars. Det är bara under betestillväxtperioden som det är godkänt utan ligghall. Personligen anser jag att det behöver bli juni innan hästarna kan gå ute om nätterna utan risk för frost/minusgrader. I slutet av augusti är det dags att stalla in dom när det blir kalla, blöta och mörka nätter. Men det är ju min personliga åsikt.

Sedan kan jag också tycka att det går för långt med alla dessa täcken på hästarna. Nu räcker det med ett jättetunt utetäcke om det är under 10 grader och annars kan hästarna gå utan täcke nu om det är soligt och utan nederbördsrisk.

fast när det är betesperiod är ju lite beroende på var i landet man bor ;) här är redan bra tillväxt och just nu är det 5 + grader, skulle det bli minus grader ute nu skulle jag bli bra förvånad :laugh: när det va som varmast idag så har det varit 20 grader (då inte mätt direkt i solen)

annars håller jag med om att man inte låter en inackodering vara ute hela dygnet utan att rådgöra/informera ägaren först.

Till alla:
Givetvis har jag sagt från början att jag låter hästarna vara ute när det är över nollan dygnet om och torrt och fint väder. Nu var det det och därför fick de gå ute. Då kom ägaren tydligen på att det inte passade deras häst.
Jag skulle inte heller göra något sådant utan att säga till.
Hästarna har mycket tät skog i hagen och får bara vara ute när det är torrt att ligga på marken.
Mina inackorderingar får veta vad som gäller här innan de flyttar hit. Jag vill inte ha krångel. Det är bland annat därför jag tycker reaktionen är lite konstig. Men det kanske lät bättre innan situationen uppstod för dem.
Det jag lider lite av är att det syns så tydligt på hästen att hon trivs bättre utan alla dessa täcken och hon vill inte vara ensam. Jag tycker det är lite grymt att ställa in henne när de andra går ute, samtidigt vill jag inte ställa in de andra när de mår bättre ute. Ska jag beröva dem friheten liksom?
Jag kanske förstorar upp det eftersom jag är så känslomässigt inblandad. Därför är det skönt att få era opartiska åsikter.

Senast ändrad:

Till alla:
Givetvis har jag sagt från början att jag låter hästarna vara ute när det är över nollan dygnet om och torrt och fint väder. Nu var det det och därför fick de gå ute. Då kom ägaren tydligen på att det inte passade deras häst.
Hästarna har mycket tät skog i hagen och får bara vara ute när det är torrt att ligga på marken.
Mina inackorderingar får veta vad som gäller här innan de flyttar hit. Jag vill inte ha krångel. Det är bland annat därför jag tycker reaktionen är lite konstig. Men det kanske lät bättre innan situationen uppstod för dem.
Det jag lider lite av är att det syns så tydligt på hästen att hon trivs bättre utan alla dessa täcken och hon vill inte vara ensam. Jag tycker det är lite grymt att ställa in henne när de andra går ute, samtidigt vill jag inte ställa in de andra när de mår bättre ute. Ska jag beröva dem friheten liksom?
Jag kanske förstorar upp det eftersom jag är så känslomässigt inblandad. Därför är det skönt att få era opartiska åsikter.

Om ägaren har accepterat dina villkor för uppstallning innan hon flyttade dit så är det det som gäller tills ni förhandlat om ngt annat.

Du har helt rätt och om ägaren vill ha det på annat sätt får hon antingen komma överens med dig och då betala dig för det extra jobbet som blir eller flytta till ett stall som bättre stämmer överens med hennes inställning till hur man har häst.

Faktum är att du har inte lov att ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall/vindskydd om inte betestillväxt sker..

Saxat från jordbruskverket.
Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Så här skriver jordbruksverket i förordningen

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd mot kyla, väta eller insekter.

10 grader plus är för mig INTE kyla.

Vet inte var du bor men råder betestillväxt så är det ju helt ok att de går ute dygnet runt.

Vidare: Hyresgästen accepterade villkoren som ju dessutom verkar följa djurskyddsbestämmelserna :angel: - jag tycker att av vad du skriver är det ok att säga till. Jag hade nog dessutom förklarat att hästen kan må mycket dåligt snabbt om den inte kan reglera temperaturen då den kläss in i tjocka täcken i plussgrader. Har hon själv dunjacka när det är vår/sommar?

Ja då verkar det som om jag inte tänker fel ändå.
Jag har påpekat att jag tycker hästen mår bättre utan täcken när det inte regnar eller blåser, men ägaren vill inte lyssna på det örat.
Gräset växer så det knakar så tillväxten kan jag inte klaga på. Bor i mellersta/södra sverige.
Jag får ta in hästen vissa nätter. Det är väl inte så mycket att göra år. Hon gillar inte att vara själv, men kanske vänjer sig.

[Du har helt rätt och om ägaren vill ha det på annat sätt får hon antingen komma överens med dig och då betala dig för det extra jobbet som blir eller flytta till ett stall som bättre stämmer överens med hennes inställning till hur man har häst.
[/QUOTE]

Jag tar inget extra för det. Det är en så trevlig hästägare för övrigt så det får gå.

Håller med dig till 100%....hästar behöver inga kläder, tycker synd om alla hästkrakar som går i det fina vårvädret med ett täcke på sig.

Tyvärr förstår ju inte alla vad dom gör mot sina hästar...vi människor begär ju så mycket av hästen, som som dom inte är ämnade för. T.e.x...Stänga in dem i boxar...järn på fötterna...skrot i munnen...m.m.

Därför kan dom väl få ha sin päls ifred, men jag tror att det är mycket för hästägarens bekvämlighet, slipper borsta hästen ren...hm skaffa guldhamster istället...Ursäkta, men jag blir så ledsen när jag ser alla dessa täckta hästar (även sommartid) borde förbjudas..
tack för ordet

Personligen tycker jag det är djurplågeri att sätta täcken på hästar om det inte är extremt kallt, regnar eller blåser mycket. Har själv haft en inhyrd som absolut skulle ha täcke på sin häst trots att det var 31 g i solen där den gick. Den hästen är inte kvar i mitt stall. Är det god horsemanship? Nyss hade jag en tillfällig "gäst" här, den skulle ha TVÅ täcken på ute å ett annat inne, trots att det var ca + 10-15 ute å i stallet minst +10. ägaren sa att hästen hade ont i ryggen!? Men det var inga problem att skritta ut "naken"
Undrar hur många hästägare som först sätter på sej en päls, sen en täckjacka å ytterligare en vind- eller regn-jacka, sen ställer sej i solen där det kan bli upp till +25....

Faktum är att du har inte lov att ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall/vindskydd om inte betestillväxt sker..

Saxat från jordbruskverket.
Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Hej!

Men betestillväxt sker ju om tokigt just nu.. Varmt och soligt och hästarna äter gräs som galna, så det känns inte som om det är problemet riktigt.
/ Lavinia

Jag som själv hyr in mej i ett stall, skulle bli väldigt upprörd om någon inte gjorde som jag vill med min häst, typ om han gick med täcke på sig i hagen när han inte behöver. Han har nästan gått utan täcke hela vintern eftersom det har varit så varmt här på vintern nu. Försök förklara för henne att hästen inte fryser, är hästarna i normal hull och inte sjuka klarar de temperaturer upp till ca. -10 - -15 C utan täcke, och ännu kallare om de har fri tillgång på mat. (källa hästens utfodring och näringsbehov). Men försök förklara för henne, tror det är enklare än att du gör som du vill, och då blir det säkert bara massa tjafs oxå...

Nu stog det ju inte i ts profil var hon bodde ..kunde ju vara lappland.. där är det snö än.Här i dalarna kan man inte heller prata om någon betestillväxt ännu. blir nog först i slutet på maj.

Det är ju det som blir lite knivigt. Jag vill ju att ägaren ska bestämma över sin häst själv. Det ska inte jag göra, men samtidigt är det svårt att inte reagera när hästen ska stå med termotäcke inne på nätterna när det är 10 + där och när det är över 10 + ute så får hon gå utan täcke. (om det är torrt och fint väder)
Jag har förklarat flera gånger men ägaren vet exakt hur hon vill ha det. Tyvärr har detta inte uppkommit under vintern. Jag berättar alltid för ev hyresgäster hur jag sköter hästarna och vilken syn på hästar jag har för att få inackorderingar som det ska funka med. Jag var väldigt tydlig med att jag inte vill ha hästar häsr som ska ha ett visst täcke vid ett visst antal grader och där det ska bytas stup i kvarten. Att lägga på täcke vid kyla eller dåligt väder är helt ok för mig. Men att ha 6 olika täcken som ska bytas hej vilt om vädret ändrar sig det minsta vill jag inte. Det är precis vad som hänt nu. Jag kan inte ens släppa märren i hagen nu utan att kolla väderleken och vilken temperatur det förväntas vara under dagen, för att jag ska kunna ta rätt täcke.
Sen gör det inte saken lättare när hästen går undan och kryper ihop när man kommer med täcket. Hon sträcker på sig och blir glad när täcket åker av. Jag lider lite med henne.
Igår fick jag gå ut och lägga på regntäcket på dagen. Det var 15 gr. i skuggan och betydligt varmare i solen. De trodde det skulle bli mulet så täcket skulle på för säkerhets skull:eek:
Jag skakade på huvudet för mig själv och lade på henne täcket.
Under hösten och vintern fanns inte dessa problem. Då var det reng=regntäcke och kallt=vintertäcke. enkelt. Jag hoppas innerligt att det bara är en period som går över snart.

Nu stog det ju inte i ts profil var hon bodde ..kunde ju vara lappland.. där är det snö än.Här i dalarna kan man inte heller prata om någon betestillväxt ännu. blir nog först i slutet på maj.

Jag skrev att jag bor i mellersta/södra sverige. ca 30 mil söderut från Dalarna

Jag tror också att det beror på situationen. Det är skillnad om det är nordsvenskar i skåne eller araber i lappland...
Prata du med ägaren, så kommer ni nog fram till en lösning.

Till alla:

Jag tycker att du ska låta henne ha hästen täckad på nätterna om hon nu vill det - men att du då säger att hon får sköta det själv med täckena - då tröttnar hon säkert snart...

Ja det är väldigt svårt med det där med täcken, i mitt stall står det ca. 10 olika hästar, och det är 2-3 st som går klippta på vintern och har därför jämt tcäke på sig, finns även en unghäst som får kolik jätte lätt så han går oxå med täcke på sig jämt på vintern. Sen är det ju 4 hästar dit hör min häst, som inte går med täcke på sig om det inte är kallare än -5 grader. Sen finns det ju även i mitt stall en som har en fet ponny som får stå med termotäcke på sig på nätterna under vintern, medans de som är klippta står med fleece täcke lr ylletäcke...
Men varför vill hon ha täcke på hästen, är det för att hon tror att den fryser ?? :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 966
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 304
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka