Tänker jag helt galet eller???

Sv: Tänker jag helt galet eller???

Efter att jag postat mitt inlägg ja. ;)Den infon fanns ju inte att tillgå för mig .Så för mig kunde du bo i haparanda eller här i krokarna. Men jag förstår dig verkligen om du bor söder över.Klart som korvspad då att ni har bättre förutsättningar och betestillväxt redan nu.Och då får ju givetvis hästarna gå ute dygnet runt.

Senast ändrad:

Faktum är att du har inte lov att ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall/vindskydd om inte betestillväxt sker..

Saxat från jordbruskverket.
Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Trådskaparen sa ju nyss att de redan har betestillväxt.

Själv låter jag mina hästar vara ute dygnet runt när det är plusgrader på natten med, OM det är torrt på marken så att det går att ligga. En av mina hästar som är frusen får dock ett täcke på på natten. Gräset växer också redan här.

Som en liten mellanvariant brukar jag ha framåt hösten om det är blött ute, att ha inne dem em och kväll, så att de säkert kan få den där stunden med huvudet vilande för att få sin djupsömn. Hästarna tycks trivas mycket bättre med det än att stå inne hela natten. Sedan när det blir fruset i marken kommer de definitivt in om natten.

Hälsning Maja

Jag berättar alltid för ev hyresgäster hur jag sköter hästarna och vilken syn på hästar jag har för att få inackorderingar som det ska funka med. Jag var väldigt tydlig med att jag inte vill ha hästar häsr som ska ha ett visst täcke vid ett visst antal grader och där det ska bytas stup i kvarten. Att lägga på täcke vid kyla eller dåligt väder är helt ok för mig. Men att ha 6 olika täcken som ska bytas hej vilt om vädret ändrar sig det minsta vill jag inte. Det är precis vad som hänt nu.

Det kanske är dags att påminna hästägaren om den diskussionen? Var det ok då så borde det vara ok nu.
Annars hade jag låtit henne sköta allt vad täckesbyten heter själv. Men ni hade ju som jag förstår det en överenskommelse när hon flyttade in, och jag hade varit tuff och stått vid den. Börjar man tumma på såna grejer tror jag det är lätt att andra regler börjar luckras upp också.

Håller med dig till 100%....hästar behöver inga kläder, tycker synd om alla hästkrakar som går i det fina vårvädret med ett täcke på sig.

Vissa hästar är klippta eller går p.g.a. andra omständigheter med täcke. Allt är inte svart och vitt och alla hästar är individer- vissa hästar fryser faktiskt till ganska höga temperaturer.

Därför kan dom väl få ha sin päls ifred, men jag tror att det är mycket för hästägarens bekvämlighet, slipper borsta hästen ren...hm skaffa guldhamster istället...Ursäkta, men jag blir så ledsen när jag ser alla dessa täckta hästar (även sommartid) borde förbjudas..
tack för ordet

Jag tycker inte att du borde dra alla över en kam sådär, vissa hästar har täcke för att det är nödvändigt. Min häst är ett exempel. Jag hatar att täcka i onödan och försöker slippa så gott det går. Hade på hästen ett tunnare täcke i vintras men tji fick jag för då blev hon kall och hennes patella upphakningar blev värre. Då var det ju bara på med täcket.
Sedan blev hästen dålig efter att hon vurpat i hagen så massören som kom ut rekommenderade mig att hålla henne varm. Alltså fick jag täcka på henne ännu mer.
Tillslut när hästen blev frisk så tänkte jag "åh vad bra nu slipper jag täcka" men icke sa nicke! Hästen frös faktiskt när jag tog in henne!
Värre blir det i sommar också för då ska hon gå runt med eksemtäcke dygnet runt.. :cool:

Summa sumarum: ibland måste man täcka hästarna och det har inget med bekvämlighet att göra eller daltande- ibland krävs det faktiskt att hästen hålls varm.

Jag har skrivit in i uppstallningsavtalet att jag lägger på resp tar av täcket vid in- ut släpp, andra bestyr får hästägaren sköta själv. Sätter jag på täcket på morgonen kan dom inte räkna med att jag tar av det om det blir varmt under dan, ännu mindre att jag ska byta. Den hästägaren i ditt stall bord skaffa sej en liten nalle att gosa med istället å låta hästen få vara häst =) Att hyra in sej hos någon innebär väl knappast att man "äger" hyresvärden å kan beodra till vad som helst?

Men om jag tolkar det rätt så handlar det om en häst som inte är frusen och som dessutom visar visst obehag av täcke. Hoppas ägaren upptäcker det också.
Visst ska man täcka hästar när det finns ett behov. Det är bara det att så många hästar som har täcke i tid och otid kan inte ha ett behov. (det är snarare ägarna som tror att behovet finns)

Men om jag tolkar det rätt så handlar det om en häst som inte är frusen och som dessutom visar visst obehag av täcke. Hoppas ägaren upptäcker det också.
Visst ska man täcka hästar när det finns ett behov. Det är bara det att så många hästar som har täcke i tid och otid kan inte ha ett behov. (det är snarare ägarna som tror att behovet finns)

Personen jag svarade till drog en generalisering om att hästar inte behöver täcken alls.

Självklart att många hästar inte behöver täcken men sedan så får man ju tänka på att alla har olika synpunkter på hur en häst ska skötas, vem som har rätt i detta fall kan man ju inte riktigt säga då TS berättar om saker som hon själv betraktat. Saker som jag kanske inte hade hållit med om jag sett hästen själv- men kanske lika gärna hade hållit med om jag gjort det.

Just när det gäller täckesfrågan så finns det så himla många olika synsätt på det hela och det är omöjligt att säga vad som är rätt/fel från att bara ha hört TS version. Hästägaren har kanske en bra orsak till varför hennes häst är täckad och tycker att täcke är nödvändigt i detta sammanhang. Jag hoppas ju att hon känner sin häst bäst av alla.

Ja att generalisera blir oftast rätt tokigt. Det finns ju mycket att ta hänsyn till som hur hästen tränas?, är den klippt?, frisk? tjock eller tunn hårrem? tunn eller i gott hull? osv.
Men många täcker sina hästar enbart för att de tycker det verkar lite kallt och glömmer att hästarna har sin päls så de har ju i princip täckjacka på sig året runt. Sen finns ju latmaskarna som täcker hästarna för att de ska vara enkla att borsta....

Ägarens anledning är att hon tycker det är kallt så hästen fryser utan täcket.
Jag blev medveten om hur olika man kan se på saker när hon påpekade att det syns på hästen hur hon trivs och myser när hon får på sig täcket. Jag ser en häst som ser spänd ut och kurar ihop sig när täcket är på. Vi ser alltså totalt motsatsen. När täcket är av sträcker hästen på sig och är glad och rörlig, springer, busar, rullar sig, kliar kompisar osv. Med täcke står hon stilla ihopkurad och ser missmodig ut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 966
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 304
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka