Tänker jag helt fel?!

Min förra medis var en gammeldam och stod på box, så henne skrittade jag alltid fram minst 15 min. Hennes sista år 20-30 min framskrittning avsuttet, då hon trots sin ålder och stelhet gärna ville springa på mer än vad hon visste var bra för henne ;)

Nuvarande går dygnet runt på lösdrift, är yngre, pigg och fräsch, så henne tar jag 5-10 min med, det räcker. Man får anpassa sig lite efter hästen, helt enkelt.

Jag plockar ju mina hästar rakt ur lösdrift så brukar inte skritta särskilt länge utan värmer upp i trav och galopp på hellånga tyglar. Ibland börjar jag korta upp hästen i galoppen (när vi galopperat och värmt upp en stund) ibland saktar jag ner till skritt och börjar korta upp där.

Sedan jag började med den här uppvärmningen så har hästarna känts mycket mjukare i arbetet tidigare i träningspasset! Det är väl som med en själv, får jag joggat 2km innan styrketräning så orkar jag mer i styrkan!

Har passet varit hårt så travar jag av på lång tygel en stund innan jag för hand skrittar av hästen.

Hela poängen med att SKRITTA fram är.ju att leder o ledvätska ska förberedas för arbete under minsta belastning. Det krävs ca 10 min aktiv skritt (knappast att din häst gjort det i hagen varje gång precis innan du sitter upp?) för att uppnå den effekter har jag fått lära mig.

Att skritta fram har liksom typ inget med uppvärmning att göra i den bemärkelsen.

Jogga och skritta av på slutet transporterar bort slaggprodukter.

@Mainichi

Har haft ett litet samtal med en av mastertränarna i dressyr om uppvärmning, muskelkapacitet osv. Hans åsikt var då att alltför många skrittar ett tag, börjar sedan trava och galoppera men plockar upp, börjar samla, göra rörelser och träna teknik alldeles för fort.

Enligt honom har forskning bedrivits på hur varma en hästs muskler måste vara för att kunna flexa sig ordentligt som den bör under arbete. Resultatet visade på att först vid 40 grader C var musklerna varma nog, samt att skillnaden för musklernas kapacitet var något enorm mellan 39 och 40 grader C. För att musklerna på de hästar som ingick i undersökningen skulle nå upp till 40 grader var de tvungna att värmas upp i -minst- 20 minuter i trav/galopp.
Han menade på att skritt var för att röra på lederna lite, och även att det korrekta sättet att värma en häst är att trava och galoppera fram den i en lägre form, där halsen och nackens position aldrig skall vara högre än i jämnhöjd med manken. Avskrittning samt stretching rekommenderades som avslut på ett träningspass.

@Mainichi

Har haft ett litet samtal med en av mastertränarna i dressyr om uppvärmning, muskelkapacitet osv. Hans åsikt var då att alltför många skrittar ett tag, börjar sedan trava och galoppera men plockar upp, börjar samla, göra rörelser och träna teknik alldeles för fort.

Enligt honom har forskning bedrivits på hur varma en hästs muskler måste vara för att kunna flexa sig ordentligt som den bör under arbete. Resultatet visade på att först vid 40 grader C var musklerna varma nog, samt att skillnaden för musklernas kapacitet var något enorm mellan 39 och 40 grader C. För att musklerna på de hästar som ingick i undersökningen skulle nå upp till 40 grader var de tvungna att värmas upp i -minst- 20 minuter i trav/galopp.
Han menade på att skritt var för att röra på lederna lite, och även att det korrekta sättet att värma en häst är att trava och galoppera fram den i en lägre form, där halsen och nackens position aldrig skall vara högre än i jämnhöjd med manken. Avskrittning samt stretching rekommenderades som avslut på ett träningspass.

Så värmer jag upp, för lite aktiv skritt sen trav och galopp i i lägre form.

@Mainichi

Precis. Det är ju HELA uppvärmingen som är jätteviktig , för hela hästens mekanismer och kropp. Väldigt väldigt många slarvar med uppvärmning över lag, inte bara framskrittning utan även sen utöver det som du skriver.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 951
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka