Tänker jag helt fel?!

Mainichi

Trådstartare
Hej :)...

Tycker ni man verkligen ska skritta fram och av i 20 minuter? Ska man börja flytta, samla, ställa och kräva liksom redan i skritt när hästen inte är varm? Läser lite vad andra skrivit och så, verkar som om dom flesta gör så, börjar känna jag gjort helt fel för jag brukar rida på i ganska högt tempo så han blir varm för då känns han mycket mjukare när man väl ska jobba. Skrittar kandke 5 minuter sen trav på långa tyglar å efter 10 minuter med litr övergångar börjar jag galoppera, SEN börjar jag med skänkelvikningar etc. Å Skrittar av i 10 minuter, aldrig mer.. om inte hästen ser flåsig ut såklart.

Förstör jag min häst? :/ Hur länge rider ni som skrittar fram så länge? Jag rider aldrig mer än 45 minuter, känns spm om man inte hinner med någpt alls då om man bara ska skritta, eller? Fan tänker jag fel? :/

Var har du hört de tiderna ifrån? Jag har aldrig hört att man behöver skritta så länge.

Jag skrittar väl i 5, men helst åtminstone 10 minuter, innan jag travar. Helst har jag långa tyglar i början men ibland kan det vara motiverat att korta dem direkt, t.ex. om man rider längs en trafikerad väg. I början rider jag mest bara rakt fram och på böjda spår utan större krav. Lite tempoväxlingar kan man lägga in rätt tidigt.

Avskrittning blir väl cirka 5 minuter.

Så här har det varit på varje ridskola jag varit på, så jag gör likadant på egen hand.

Jag tycker det är individuellt beroende på häst. Min nuvarande skrittar jag fram på i ca 10 min, sen samlar jag upp lite i några min innan jag börjar trava. Eftersom min häst är extremt energisk och i princip en tickande bomb måste första 10 min gå åt till att hitta ett lugn, finna en rund och låg form och att komma i balans, men detta görs bäst i andra gångarter än skritt (på honom iaf.). Gör många övergångar (inte för mycket för då laddar han rejält), enklare rörelser, rakriktning och mycket voltarbete. När han börjar lugna ner sig och det går att hitta en riktigt bra form brukar jag lägga in en skrittpaus innan jag börjar jobba honom ordentligt.
Jag jobbar honom effektivt i kanske 35 min (samtliga gångarter), ej inräknat 10 min uppvärmning, 5 min paus och 10 min avskrittning - detta i skritt på långa tyglar.

Det finns inget rätt eller fel för man anpassar helt enkelt träningsupplägget efter hästen man sitter på och vad man har för avsikt att uppnå just det träningspasset. En del hästar funkar bättre om man gör si och andra funkar bättre om man gör så om man vill uppnå ditten eller datten.

Tycker ni man verkligen ska skritta fram och av i 20 minuter? Ska man börja flytta, samla, ställa och kräva liksom redan i skritt när hästen inte är varm? Läser lite vad andra skrivit och så, verkar som om dom flesta gör så, börjar känna jag gjort helt fel för jag brukar rida på i ganska högt tempo så han blir varm för då känns han mycket mjukare när man väl ska jobba. Skrittar kandke 5 minuter sen trav på långa tyglar å efter 10 minuter med litr övergångar börjar jag galoppera, SEN börjar jag med skänkelvikningar etc. Å Skrittar av i 10 minuter, aldrig mer.. om inte hästen ser flåsig ut såklart.

Förstör jag min häst? :/ Hur länge rider ni som skrittar fram så länge? Jag rider aldrig mer än 45 minuter, känns spm om man inte hinner med någpt alls då om man bara ska skritta, eller? Fan tänker jag fel? :/

Det viktiga oavsett minuter är biomekaniskt och allmänt , att man inte börjar anstränga en ouppvärmd häst uppsuttet med högre krav på arbete . Det finns stor relevans i detta utifrån hur ledvätska Osv är viktig i arbete , som i sak är onaturlig om man avser hur vi rider och belastar hästar om vi pratar dressyr . Dock finns inga exakta minuter på krav på lång tygel osv eller avskritt . Det viktiga är ju att man som ryttare inte börjar kräva ngt innan hästen är uppvärmd utifrån kunskap och känsla . Samma sak vid avvärmning det är viktigt för hållbarhet att hästen får varva ner i avvärmning efter hårdare ansträngning det är a och o .

Tycker också att det är väldigt individuellt. Beror ju helt och hållet på vad för häst det är och vad man ska göra. Min häst rids oftast max 20-30 minuter eftersom att han är så ung och grön fortfarande och jag skrittar fram honom mellan 5-10 minuter.

Jag har en äldre häst och skrittar fram i minst 15 minuter. Känns som om det är schysst mot honom att få komma igång i kroppen ordentligt. Inte för att han är särskilt stel eller så, men ändå. Skrittar av lika länge. Kör gärna både fram- och avskrittningen ute - det blir lite roligare så, plus lite annat underlag. :)

Jag brukar försöka skritta en 10 minuter i alla fall, sen lite trav och sen när jag känner att hästen börjar slappna av/bli varm så kan jag börja jobba han i skritten osv. Försöka böja en ouppvärmd häst brukar vara lite nja. :)

Sen skrittar jag alltid av noga så att hästen lugnar ner sig, eventuell mjölksyra försvinner och så att hästen är färdig svettad så att den inte fortsätter svettas när man hoppar av, tar in de etc.

Jag låter mina gå i skrittmaskin 10-30 minuter före ett ridpass, sedan går jag ett par varv med dem för att de ska få vänja sig vid underlaget i ridhus/ridbana, hoppar upp skrittar ett par varv på hel/halvlångtygel. Därefter börjar jag gymnastisera dem, dvs på lite längre tygel i skritt o trav böja, ställa, flytta. 5-10 minuter efter det börjar arbetet. Total arbetstid inkl gymnastiserande o avjogg är 30-40 minuter. Skrittar inte av länge då de sällan är "uppe i varv då" utan nedlagda och lugna.

Jag har en gammal häst och skrittar därför oftast fram i 15 minuter.

Man brukar oftast känna av sin egna häst när han/hon har blivit tillräcckligt varm och mjuk för att börja trava :) men med nya hästar så skrittar jag alltid fram lite extra. Dels för att jag inte kan känna av hästen på samma sätt och dels för att jag vill att allt ska funka i skritten innan jag ökar.

jag skrittat tills hästen är varm, sen böjer jag lite och gör skritt/ trav övergångar. sommartid då hästen rört sig mycket i hagen är det inte mycket uppvärmning som behövs innan jag börjar med det lösgörande, medans vintertid så kan det krävas en längre tids skritt och mycket trav för att få igång hästen.

har ingen klocka när jag rider och har ingen lust att kolla på mobilen stup i kvarten ;). går på känsla vilket ibland kan leda till en halvtimmes ridning eller en och en halv timmes. när vi är klara så är vi klara ^_^.

Har ofta undrat över detta, framför allt att man måste skritta av hästen, finns det någon forskning? Någon som har någon hänvisning.....? Sen tänker jag att det måste vara olika beroende på om hästen står på box när den tas ut för ridning eller om den t ex går på lösdrift.

Hela mitt ridpass ar val egentligen sa pass tamt att hella alltet kan ses som uppvarmning. Men jag skrittar och travar helst innan jag borjar med ovningar.

Jag skrittar alltid fram ute på lång tygel (eller leder hästen), på hårt underlag i 10-20 minuter, med nåt enstaka undantag när regnet verkligen vräker ner. Skrittar även av ute, 5-10 minuter räcker oftast, då är hon torr och andas normalt.

Efter skritten ute brukar jag korta upp tyglarna och börja med skritt på volt, böja igenom åt bägge hållen. Sen går jag direkt på galoppen, galopperar några minuter i fältsits på fyrkantsapåret åt bägge håll, i friskt tempo för att få igång ryggen och för att hon tycker att det är roligt. Först därefter travar jag.

Beror mycket på hästens ålder och om man hämtar hästen från boxen eller hagen.

Hämtar jag från hagen blir uppvärmingen ca 20 min med först skritt sedan galopp och sist trav innan jag börjar med det som dagens träning går ut på, nedvarning beror på hur hårt jag tränat men mellan 10 till 20 min.

Där jag rider för tränare finns en skrittmaskin som jag brukar ställa hästen i ca 30 min innan träning och jag tycker det är skillnad, vill ha en skrittmaskin :arghh: men känns lite väl dyrt när jag bara har 1 häst att hålla igång.

Min häst är äldre och jag börjar alltid med att leda henne i ca 10 minuter innan jag hoppar upp. Men dessa 10 minuter är inte bara planlös runtledning utan jag går över bommar, mellan bommar, går i små volter, puttar henne lite i sidled. Alltså uppvärmning utan belastning av ryttare. När jag sedan hoppat upp kan jag korta tyglarna till hälften och börja med skrittarbete för ytterligare lösgörande. När jag börjar trava är det i lugnt tempo, lite ponnytrav som min tränare brukar säga. Där efter tar jag lite galopp i lätt sits i båda varven så hon får igång lite flås, låter henne skritta på lång tygel till andningen lagt sig och sedan börjar jag "rida". Detta tar ca 20 minuter sammanlagt, "ridningen" ca 20 minuter och sedan travar jag av på längre tygel så hon stretchar ut i ett ganska friskt tempo några varv. Hoppar av och leder henne ca 10 minuter.

Ska lägga till att min häst är 10 år och med en muskel sträckning som värsta skada och har hyfsad hobby kondis som tränas i lättare intervallträning, hopp träning på 1h, dressyr träning på 30 min lite för sällan och uteritter på ca 2h, på allt utom uteritterna tillkommer uppvärmingen och nervarvingen.

Nu rids aldrig min direkt från boxen, utan hon har alltid gått i hage innan. Jag skrittar kanske tio-femton minuter om vi rider ut, men det är mest för att det är asfalt den första biten, och det kommer ingen bra trav- och galoppvänlig väg förrän jag har ridit en stund. Jag börjar så klart samla ihop henne och flytta henne lite undan för skänklarna tidigare. Om vi rider i ridhuset har jag cirka 20 minuters ridväg dit, då brukar jag skritta fram och av ute, och börjar jogga henne nästan direkt när vi kommer in i ridhuset.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 951
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka