Tanke övningar för häst under igångsättning?

noble art

Trådstartare
Min häst har MKT i huvudet, energi, påhittighet i blir lätt rastlös och vill att det ska hända något hela tiden. Pga mkt lång vila o pålagringar bak så är det just nu bara skritt som gäller, inga böjda spår eller annat som påverkar bak knäna negativt. Vill eg helst bara skritta rakt fram på plant underlag i skogen, men det räcket inte för denna lilla herre. Förslag?
Slalom kring träd, påverkar det på samma sätt som volt arbete? Och serpentiner i paddocken?
Ska börja tömköra, men kan ej longera pga böjda spår.

Sv: Tanke övningar för häst under igångsättning?

Efter besök av equiterapeut, kiropraktor och kontakt med veterinär, så har jag backat lite i igångsättningen av min tant, efter att hon varit ÖVERLYCKLIG av att ÄNTLIGEN ha fått bli riden igen, raka spår i skogen, på gärdesväg, ridbana med vända över ridbana och sådant. Hon har ju också alltid haft mkt mellan öronen, trots sin ålder...

Så nu är vi back to basic, med avsuttna promenader, enligt order promenader 5 km 2 dagar i veckan, då min "codriver" får rycka in. Jag som vandrar med krycka, nöjer mig med upp till 1 km's promenader med "fikapauser" på vägen.

Tyvärr är damen inte riktigt lika road av att "såsa fram" på avsuttna promenader, utan de bästa promenaderna är väl långpromenaderna med min "co-driver". Då hon reagerat både på traktorer, skördetröskor och främmande hästar. Det är inte lätt med såna nymodigheter, när man bara är 27 år gammal...

Jag hoppas att kiropraktorn är nöjd med våra framsteg i början av september, så att jag kan få repa lite mod och försöka hiva upp min "smidiga kropp" på damen, för då har jag lättare att också röra henne på längre promenader enligt "sjukgymnastens" schema.

Även om det är tråkigt, så långa avsuttna promenader kanske? Passa på att plocka svamp? :)

oj, kom på att trickträning o klickerträning nog inte är samma sak....

hade gärna gjort det, men han tycker det är hel konstigt, en ryttare ska sitta på ryggen! han biter i tyglar, vevar med huvudet, vill inte gå fram, eller blir skuttig och mer otrygg om jag inte sitter på. Det är som om han säger att han vill att jag ska sitta på ryggen, och då absolut inte åka häst utan RIDA. Han är fd dressyr häst o mkt dressyr riden så det kan nog bero på det.

Men det är väl inte annat än att jag måste träna på att promenera....

Min gamling tyckte också att promenader var det tråkigaste som fanns. Han gick med på det, men han tyckte minsann inte det var roligt alls.

Men om du hittar något sätt att träna honom mentalt kanske det kan vara bra att kombinera promenader med detta. Skär upp morötter i småbitar och träna på att lyfta fötter, kanske lite spansk skritt, backa, buga, lite stretching och enklare rörelser. Då kanske han tycker att promenaderna blir lite roligare och han får använda hjärnan lite också.

Det gäller nog att prova sig fram och hitta något som din häst gillar. Min gamling fattade aldrig grejen med trickträning heller. Han tyckte nog att såna "lekar" var lite för barnsligt för en värdig äldre man som han. :angel:

Ett tips är ju att kombinera hjärnträning med att lära hästen att slappna av.
Skritta på lååånga tyglar och ha en passiv och lugn sits. Många har en alldeles för pushig ridstil och det gör att hästarna inte kan gå lugnt och avslappnad.

Sen är det ju ett perfekt tillfälle att uppfostra hästen så den går att leda. ;)

Jag har en sådan häst som lätt taggar igång. För oss var det bästa att bara skritta på lång tygel, samma runda varje gång. Hon lärde sig efter ett tag det blir inte mer än så här, slappnade av och började skritta på med långa, vägvinnande steg.
Jag tycker det är nog så viktigt att lära hästen att slappna av också.

Ja, det har ni nog rätt i båda två, måste lära honom att ledas, slappna av, kunna gå på lång tygel.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Träning Hejsan! Har en häst som är behandlad för knä- och kotledsinflammation, idag var vi på återbesök och då var knäledsinflammationen borta...
Svar
1
· Visningar
758
Hästvård Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer. Hejsan! Har...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka