tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

pastejja

Trådstartare
Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på framtida avel. Om man nu vill försöka hänga med lite grand och funderar på att avla lite mer moderna föl framöver, hur tänker man då bäst?

- Om jag tar mitt omoderna sto till en toppmodern hingst så kan det vara att avkomman blir något av det eller mitt emellan.

- Om jag tar en mer halvmodern hingst kan det vara att även denna avkomma blir något av det eller mitt emellan. Samtidigt som det borde vara lite större genetisk chans att man visste vilka gener som kan tänka sig att slå igenom i nästa generation.

Fast med gener vet man ju inte ändå, de gör ju som de vill..

Om jag tar mitt grova och tunga sto med grova ben till en finlemmad hingst kan det vara att avkomman ärver stoets kropp och hingstens ben, och det är nog inte den bästa kombinationen..

Som jag funderar så är det kanske ändå bättre att välja en lite grövre hingst med men som är högställd än en toppmodern smäcker hingst. Är jag helt galet på det?

Jag tänker långsiktig avel, jag tror jag hade kunnat tänka tvärt om ifall det handlade om att det var en generation som skulle bli så bra som möjligt, och inte hade tankar på att avla vidare.

/U
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Jag hade valt en riktig förädlare direkt. Det tar för lång tid att få igenom en förändring annars.

En hingst (vet inte hur jag ska få till det här så jag för förklara) har använts som förädlare i Tyskland, och jag har sett kanske 100 avkommor till honom. Han förädlar och typförbättrar otroligt tydligt. Jag har sett ston som är som små stridsvagnar som kommer med ädla långbenta föl.

Visst kan som du säger mammans gener slå igenom, men inte så att den får hälften hälften så tydligt så det stör. Även om fölungen varit lite rejälare så har den ändå varit av en snyggare modell än mamman!

För att få snabba förändringar hade jag inte tvekat utan valt en riktigt ädel hingt direkt, annars tar det för många generationer innan det händer ngt.
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Jag hade valt en riktig förädlare direkt. Det tar för lång tid att få igenom en förändring annars.

En hingst (vet inte hur jag ska få till det här så jag för förklara) har använts som förädlare i Tyskland, och jag har sett kanske 100 avkommor till honom. Han förädlar och typförbättrar otroligt tydligt. Jag har sett ston som är som små stridsvagnar som kommer med ädla långbenta föl.

Visst kan som du säger mammans gener slå igenom, men inte så att den får hälften hälften så tydligt så det stör. Även om fölungen varit lite rejälare så har den ändå varit av en snyggare modell än mamman!

För att få snabba förändringar hade jag inte tvekat utan valt en riktigt ädel hingt direkt, annars tar det för många generationer innan det händer ngt.


Jag förstår din tanke, och det är ju en av mina med. Samtidigt så vet man ju inte alls vilken typ av gener min avkomma skulle nedärva, den är överhuvudtaget inte konsoliderad i stammen typmässigt.
Kanske det bästa är att använda en hingst som har flera generationer moderna förfäder, och välja en lika konsoliderad hingst till dennes framtida avkomma.
Känns lite riskabelt att ta ett sto som är "förstagenerationsförädlad" och korsa med en hingst med liknande stamtavla. Där kan det ju slå precis hur det vill genetiskt.
/U
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Om jag tittat på mina ston som fått ett antal föl med olika hingstar så går det ganska bra att se vilka anlag som stoet har som är dominanta.
Sto 1 som var av mycket god modell trots att hon var helsvensk. Förärvde sin typ mycket starkt, färgen på avkommorna kunde variera precis som grovlek och storlek. Men alla ser ut att stöpta i samma form typmässigt. Det är ett starkt anlag för stoet ser ut som en kopia av sin mor som sin tur är en kopia av sin. Längre bak vet jag inte hur stona sett ut. Så det jag har kunnat påverka genom hingstval är storlek och grovlek. Har man ett sto av äldre typ med lika dominant anlag för den typen är chansen liten att kunna påverka avkomman genom hingstval. Har haft ett sådant sto också, tror jag. Hon fick två avkommor efter olika hingstar men de kom ut i samma typ och även storlek som stoet. Efter det tog henne ur avel.
Sto 2 kommer från en annan sto linje som också kunnat spåra bakåt en bit. Där är det tvärt om avkommorna får till stor del hingstens typ och exteriör och det är näst intill omöjligt med blotta ögat se att stoet och avkommorna är släkt. Det som denna stolinje istället har nedärvt mycket starkt är psyket, vilket är helt fantastiskt. Så till detta stoet får man välja snygga hingstar av den typ man vill ha. Men kan i stort sett helt strunta i hingstens temperament för det är med stor säkerhet som avkomman blir lika bra som stoet.

Vad jag vill ha sagt är väl egentligen att det inte går att säga från sto till sto hur stora chanserna är för att det ena eller andra slå igenom. Visst genetiken säger att de får ett anlag från mamma och ett från pappa. Sedan får man ju också se till vilka av dessa som är dominanta. Vilket man som vanlig människa inte kan göra förrän man sett ett antal avkommor.
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Jag tror att jag har ett sto som är som ditt sto nr 2.
Hon är av lite äldre modell, men hennes hittils 2 avkommor skulle man inte ens kunna ana att hon är mamma till exteriört sett. De är kopior båda 2 av sina pappor. Temperamentet har de dock ärvt från henne och det är helt underbart!
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Det är super spännande detta med vad stona nedärver. Mitt sto tillexempel, hon har fått 2 avkommor som inte liknar henne exteriört utan liknar sina fäder. Ser man på hennes föräldrar så är mamman ganska ädel och pappan grov. Jag hade hoppats på att lite mer av mammans exteriör skulle slå genom, även om hon är av äldre typ så är det mycket annat som är "rätt".

Om man ser till 08:ans far så har han gett varierat med varierat stomaterial och jag verkar ha haft tur att det blev den högställda varianten. Känns som det lika gärna kunde blil tvärt om med min.
Kanske lite problemet där med, att hans stam innehåller både hög- och lågställt så det varieras otroligt efter vilken individ den träffar.
Det samma gäller nog även 06:an där jag har läst att faderns avkommor är väldigt varierande, både psykiskt och fysiskt.
Denna slags avel kan ju kännas mer som att dra lott.

Jag fundrerar på om det bästa hade varit att välja en hingst som ligger närmare mitt sto exteriört nästa gång, men har lite längre ben och väger lite mindre ;). ELLER välja en hingst som verkligen typar sina avkommor, vilket jag tror beror på att stammen är avlad med samma slutmål i flera generationer.

Jag tycker detta är en viktig diskussion, vilket avelsmål man än har. Inte bara exteriört utan även andra egenskaper, mankhöjd är en annan sådan. Urbino är ju känd för att helt plötsligt kunna lämna smått om man linjeavlar på 2 individer med honom i stammen(också en bit bak), även om resten är stort.

/U
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Det man inte får glömma är ju att det finns hingstar också med dominanta anlag för olika saker. Om man väljer en sådan hingst som dessutom stämmer med stoet så är ju chansen väldigt stor att avkomman blir som sina föräldrar. Om man tittar på blup för typ så finns det ju ett antal hingstar som lämnat väldigt många avkommor med sin egen typ.
Här är den listan och det väl från den man bör välja för att hitta en säker typförbättrare om man är osäker på sitt sto.
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/horse_type/desc/40
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Det blir lätt inte så många kvar när man börjar gallra ;).. Förresten, Come Back II, kommer han tillbaka till svensk avel inom det snaraste?
Men lite på allvar nu, lite på skoj..
Come Back II står ju i Danmark, och vilka kostnader skulle man räkna med skulle tillkomma om man kör dit? Och VARFÖR finns han int epå seminimport? Han verkar ju ha passat de svenska stona.

Om man skulle ta efter typ blup så finns det inte så många kvar för mitt sto, om det nu var jag.. (inte FAI och inte för dyrt i år)

Londonderry - för dyrt
Don Primero - lite för dyrt just nu och jag fegar nog ändå på typen
Saigon - inte i avel
Landlord - för lågt dressyrblup
Camaro M - för lågt dressyrblup
Casa Grande - för lågt dressyrblup
Metall - inte tillgänglig?
Don Romantic - möjlig kandidat
Vivaldi - inte tillgänglig
Voltaire - om tillgänglig allt för dyr
Warsteiner - folk verkar vara avvaktande till avkommor?
Dionysos - OK
Landor S - för lågt dressyrblup
Casir Ask - för lågt dressyrblup
Falstaff - inte tillgänglig
Orlando för lågt dressyrblup
Sack - inte tillgänglig
Quite Easy - FAI
De Niro - risk för lågställd avkomma? Eller?
Cortez - FAI
Bocelli - möjlig kandidat
Chess - för lågt dressyrblup
L´Acteur - inte tillgänglig
Briar - möjlig kandidat
Racot - inte tillgänglig
Cathageno - inte tillgänlig
Nepal - inte tillgänglig
Lasandos - för lågt dressyrblup
Buggatti Hilltop - inte tillgänglig
Last Liberty - för lågt dressyrblup
Cyrill - inte tillgänglig
Pajazzo - inte tillgänglig
Biggles - för lågt dressyrblup
Cagancho - för lågt dressyrblup
Lansiär - inte tillgänglig
Don Schufro - inte tillgänglig
Indoctro - för lågt dressyrblup
Brabant - inte tillgänglig

.. ja..om jag nu ska blup och inte har avla så är kandidaterna:
Don Romantic
Dionysos
De Niro
Briar
Bocelli

missade jag någon som ligger över 115 i dressyrblup? Det är i och för sig 5 fina herrar, men Jag inbillar mig att varken Briar eller De Niro skulle förädla jättemycket, även om avkomman blir snygg.
Don Romantic och Dionysos finns kvar, eller någon yngre förmåga som inte har blup än.
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Med tanke på hur högt Londonderry ligger så hade jag nog kanske vågat mig på hans ättling JJ RayBan.
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Än så länge är min diskussion mycket hypotetisk och inte ens fast förankrad i ett sto. Hoppas att kunna rida min "Fiff" några år till innan det är dags för henne att producera mer. Hur som helst är diskussionen mycket intressant.

Jag vet inte varför jag inte fastnat för JJ RayBan, får nog kolla på honom igen.
Hohenstein.. borde inte han kunna vara en sådan som levererar bra typ och ädelhet?
/U
 
Sv: tankar om avel med sto av äldre modell (SWB)

Ja mitt svar blir ju även det hypotetiskt eftersom jag inte ens var om modellen på JJ passar stoet. Utan om det var Londonderry jag var intresserad av och tyckte han var dyr hade jag chansat på JJ.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Shaggy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 527
Senast: Novalisa
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 242
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp