Tankar och ideer om omplaceringar

marytwice

Trådstartare
Hejsan,

Min tanke med denna tråd kommer sig av att när jag fick frågan om att vi ville ta hand om Valle har jag letat eller information och tips och råd från andra som tagit emot omplaceringar.
(jag vet att alla fall är olika men tips och ideer är ändå bra).

Lite om min hund...

Har i förra veckan hämtat en omplacerings hund, en 2årig kastrerad labbehane. Skillsmässohund med en matte som inte förstått hur stor en labbe kan bli... 60cm hög 42kg... (han hade levt på Frolic...)

Vi mötte en väldigt exalterad kille som skällde och studsade i den bil han hade bott i i några veckor, efter en lång promenad där våra axlar lämnade sina fästen... hoppade han in i baklucka på vår bil och följde med hem.:)

Första inköpet blev en nosgrimma, då han drog tills han spydde...
Med nosgrimman har vi kunnat aktivera och ge honom motion vilket har gett oss en mycket lugnare hund, som det går att träna och öva med.

Han verkar ha en bra grundlydnad, för han kan de flesta komandon, han har dock aldrig behövt lyssna till dem om han inte velat.
Mycket arbete är kvar men han blir bättre och bättre, dag för dag.

Det vi ska ta tag i idag är att sitta i trapphuset ett tag för att han ska få lära sig att det bor och går fler människor där än vi. (han skäller nämnligen till när grannarna rör sig i trappen...)

I dag lyckades vi dock gå i koppel utan nosgrimma i hela 10 minuter:banana::bump:

Har ni tips till mig eller bara allmänt så lämna dem gärna i denna tråd

/M

Sv: Tankar och ideer om omplaceringar

Det låter väl jättebra!:bump:

Allt som verkar behövas är lydnads-och socialträning, vilket ni redan tagit tag i!

Det behöver inte bli dåligt och skrutt med en omplaceringshund. Det beror på hur människorna är och hur hunden är.

Att det tränas och motioneras är en självklarhet för mig. Ju mer en hund vet, kan och känner till, desto lugnare, tryggare och bättre hund är det:)

Det är alltid roligt och nyttigt att gå kurser :)

Vänd dig till din Brukshundklubb och hör efter vilken kurs du kan gå med hunden.

Lägga spår och aktivera hjärnan mer så ska du se att han lugnar sig lite :)

Roligt att ni har en omplacering.

Var inte rädda för att be om hjälp och pröva olika saker, allt passar inte alla hundar så man måste hitta det som är bäst för er bägge. :)

Hitta på roliga saker som samtidigt tränar in saker ni har nytta av, en gammal hund måste man ibland motivera mer till aktivitet så att det verkligen är roligt! Gör nya spännande saker, gå på kurser eller träffar med hundvänner.

Jag tror garanterat ni har en bra hund med er hem med tanke på era framsteg redan nu när det endast gått en vecka!

Hej igen och tack för era snabba och positiva svar, det är utmanande men roligt.

Det har dock blivit allt tydligare under veckan att han ser sig som ledare för vår flock. Idag har jag nämligen ägnat mig åt att observera honom. Även om promenaderna blir bättre vill han gå först, inte bredvid eller efter oss, han följer efter oss inomhus och skäller till /varnar när någon gå i trapphuset. Han ställer sig även mellan mig och andra om någon går för nära när vi är ute.

Det största problemet för oss är just nu att han skäller till på folk i trapphuset (dock ej när vi inte är hemma, har gått hemifrån och satt mig i trappen och lyssnat). Han verkar inte förstå att vi säger nej till hans skällande, ett skarpt nej besvaras med ett högre skall, han är sällan precis bredvid oss när han skäller till så det är svårt att nå fram med en instinktiv reaktion från oss (Vad nu det skulle vara)

Nattetid har vi stängt dörren till sovrummet med Valle inne hos oss och då sover han tyst och ignorerar rörelserna i trapphuset - är dörren öppen sover han antingen hos oss eller i vardsagsrummet men han skäller!

Har ni några tips på hur vi ska få bukt med skällandet?

Tack på förhand

Han verkar inte förstå att vi säger nej till hans skällande, ett skarpt nej besvaras med ett högre skall, han är sällan precis bredvid oss när han skäller till så det är svårt att nå fram med en instinktiv reaktion från oss (Vad nu det skulle vara)

Kanske tolkar han erat Nej som att ni skäller tillsammans med honom? Vilket i princip betyder att han tror att ni backar upp honom när han varnar.

Instinktiv reaktion: blomspruta?

Ett annat alternativ är att ge honom ett bättre val. Dvs, träna med bekantingar som går i trappen, visa honom vad han ska göra när han hör någon utanför (vad ni nu vill) och belöna när han gör rätt.
Då blir det att ni belönar ett korrekt beteende, istället för att ni korrigerar ett felaktigt.

Alla hundar funkar olika dock, du får själv avgöra vad du tror funkar för din. :)

Tack till skogstrollet för ditt svar,
Att vi skarpt säger nej leder som sagt bara till flera skall och när jag tänkte på hur jag lät när jag sa NEJ, uppfattade även jag det som ett skall liknande ljud.

Lite uppdatering på hur det går för oss...
Valle blir bättre och bättre för varje dag:banana:
Vi har suttit i 3 timmar i trapphallen för att han ska vänja sig med att det gå andra där som kommer och går som de vill...
Matte fick stensmak i rumpan och Valle uppförde sig ganska bra, de enda han regerade på var de stökiga tonåringarna som stövlade ner för trappen och mannen som bor under oss och som första gången han såg Valle ställde frågan om han var farlig...
Han släppte inte Valle med blicken och Valle hade stenkoll på honom, men gjorde inget.

Skällandet inomhus har lugnat ner sig lite med en kombination av blomsprutan samt att vi visar honom att vi har hört att han sagt till. Ett "bra Valle , kom hit" bryter beteendet allt som oftast. Dem han skäller mest på är grannarnas tonårsgrabbar och deras polare som ofta hänger i vår trappuppgång....

Han blir bättre och bättre bland folk, nu har vi haft med honom till våra Broms och kruvtagningskurser (MC) två gånger, han lugnar sig allt snabbare (blir uppspelt av att det finns så många att hälsa på), bryr sig inte det minsta om motorcyklarna som låter utan snosar lungt runt eller sitter/ligger vid mina fötter när jag talar med andra.

Vad det gäller promenerandet blir han bättre även där även om han är helt blind och döv tills han gjort i från sig, han drar inte alls lika mycket när vi går och strövar för att han ska få nosa lite ( drog förut så fort han fick lite koppel). Däremot har han visat sig vara en liten Houdini...
Vi hade köpt en nosgrimma åt honom, för att han skulle sluta dra... han har ogillat den sedan första gången han fick den på sig, men har uppfört sig fint tills i fredags, då han två gånger under olika promenader (först med min sambo och sedan med mig) bara lägger sig ner och gör något med tassen över nosen och vips så hängde nosgrimman om halsen. Han drog även av sig det som hängde runt halsen när han var ute med min sambo:devil: Smart vovve... SÅ nu har han en "gåfot"-sele istället...( nästa storlek nedåt i nosgrimma går inte runt nosen på honom)

Bruksundsklubben skall kontaktas i veckan

Detta är så långt vi kommit nu mer uppdateringar kommer så fort något intressant händer

/M

Liknande trådar

Övr. Hund För drygt ett år sedan satte jag och sambon oss i en bil och körde närmre 50 mil för att titta/köpa en omplacering. När vi till sist...
Svar
12
· Visningar
1 561
Senast: Gammal tant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka