Tänka Med Hästen

C

Carismagirl

Hej :)
Är det bara jag som har starkt tänk?
Jag har en väldigt speciell häst som är svår i många lägen.
Bl.a att sko, kastar sig och så..
Sedan så brukar hon som köpte våran shettis "tänka med hästen", alltså tänka (om vi säger att det är en lite svårlastad häst) att man ser hästen gå in i transporten utan problem och att den kommer till ett bra ställe.. Det funkar faktiskt..
MEN nu skulle hon testa att göra det på min.. Det funkade inte alls..
Så då sa hon till mej att testa.. Hon gick in på en gång.. exakt som jag hade "tänkt till henne".
Då testade jag att "tänka" att hon stod helt stilla och lät hovslagaren göra sitt jobb utan att det skulle behöva krångla (dock kom jag på att jag kunde göra detta efter han hade skott framhovarna XD och de gick ju som de gick :P
Men bak brukar det vara värst, men de funkade verkligen :eek:
Helt stilla, hovslagaren trodde vi hade gjort nått med hon XD:banana:
Är det någon fler än oss som har kommit på detta?

Sv: Tänka Med Hästen

Titta bara milt i ögonen på hästen (håll i grimman/tränset) och se till att hästen blir fokuserad på det du gör.
Det märks ganska fort..
Sedan så tänker du starkt på det du vill.
Och se bilder framför dej att han/hon går in snällt och att den står stilla, se till att du också tänker att man kommer till ett bra ställe sedan.. (Om det är en matglad häst, tänk då på att den kommer till ett ställe där det finns mycket grönt gräs och att den kommer få belöning osv.) Man tänker helt enkelt åt dom.

Det vore ju för väl om det funkade..
Jag har iaf inte lyckats ännu.

Vore riktigt bra, för man har ju sina problem med de olika hästarna som säkert sätter upp en spärr hos en själv också..

Jag är faktiskt mycket tveksam till det hela, men jag ska egentligen inte säga något förrän jag har prövat det, återkommer om 8 dagar då det är nästa gång jag ska iväg med ponnyn ;)

Det är bara att testa, sedan så vet man ju inte hur stark tänkare man är..
Det var som när mamma fick ett epilepsi-anfall och hon sa "Be!" till mej.. Jag bad i tankarna.. Hon trodde att jag bara satt där.. Men nejdå! Jag kände efter 3-4min att det ryckte i min hand och knä.. Anfallet gick ut genom mej.. Men då var jag väldigt koncentrerad på vad jag gjorde..
Sedan så beror de på hur pass "borta" hästen är också..
Är dom bra på NH så brukar det funka direkt.. Och med någon som inte är så stark i tanken..
Testa, och koncentrera er ordentligt!

jag funderar på att börja träna nh med henne. Hon är väldigt lydig och vill alltid göra rätt. har blivit så otroligt facinerad av många här på buke. Men vi gör små framsteg hela tiden, nu kan jag till exempel leda henne utan problem i halsring, vilket gör att hon är mer uppmärksam på mig :)

Men då borde det fungera, bara du ser till att hon är koncentrerad på dej med, precis innan..

Det kan kanske också vara som så att man själv VET att det kommer att gå dåligt när hovslagaren kommer för att det brukar göra det och då är man spänd och oroar hästen i onödan. När man sedan som det kallades här: "tänker med hästen" så tänker du positivt och slappnar själv av. Det är något som hästen faktiskt märker mer än du själv gör. Provat att låta hovslagaren sko på egen hand?? ibland fungerar det då ägaren inte står bredvid och gör hästen nervös.
Sedan är det som så att när man själv tänker att hästen ska gå in i transporten så kommer din kropp att signalera framåt och inte bara munnen och händerna. Hästen är bättre på att läsa kroppspråk än vad man kan tro.

Om man skulle låtit hovslagaren sko min häst själv så hade det gått 10 gånger sämre.. Hon är som min bebis :S
Får panik om ja inte är där :S
Man ska ju inte göra det samtidigt som man lastar..
När man skor så ska man göra det hela tiden (om det är en svår häst).
Jag stänger av allt som annat som jag har i mitt huvud och fokuserar.. Sist så blinkade ja inte en enda gång på 5min XD
Dom fick lov att ta tag i mej och kolla om jag va där XD :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka