TÄNK efter.

I

issikka

Vet att det här är en av de trådar som klassas till onödiga, och som antagligen kommer att läsas av några få och sedan glömmas bort.
Ni får ursäkta, men här kommer det ändå:

Tänk efter hur ni behandlar andra människor, alla är vi individer, alla har vi egna funderingar och underliga beteenden, men tänk efter hur ditt beteende påverkar andra, tänk efter hur ni behandlar era medmänniskor. Fundera ibland på hur andra mår, fundera bland på hur många ni gjort illa med ord eller handlingar, medvetet eller omedvetet. Och i allafall när det gäller hästarna, de flästa vill ändå sin hästs bästa, och när det går tokigt är det klart att man ska agera, men bara för att du tycker att en sak är rätt för din häst, så gäller det generällt inte alla hästar,så var vänlig och ödmjuk. De flesta har häst för att de anser att det är enda sättet att leva, så värför skulle de medvetet skada dem. Tänk på människorna i stallet, hur mår de? Hur behandlar du just den tösen i stallet som inte är så tokig trots allt men som andra bara gett sig på.

HAR DINA HANDLINGAR KONSEKVENSER SOM DU INTE TÄNKT PÅ?

Ett vänligt och ärligt leende kan göra under, tänk på det.

Var ödmjuk och vänlig du kaniske inte kommer hela vägen med det, men du kommer i allafall en bit frammåt. Små små saker räknas.

Sv: TÄNK efter.

Jag kommer inte glömma det du skrivit, tycker det var kloka råd och funderingar som jag själv har funderat på, speciellt då jag hade häst i ett stort kollektivstall. Det bästa är att behandla folk som du vill bli behandlad själv, samt att vara snäll, det kommer man långt med!

Jag tänker alltid efter. Vet inte egentligen varför men det är viktigt för mig hur jag formulerar mig och säger saker. Jag har inget behov av att söka bekräftelse i att få andra att må dåligt och söker därför att hellre ge uppmuntrande kommentarer än elaka sådana.

Det finns ingen mening med att inte vara trevlig och vänlig mot folk.

Mycket klokt inlägg enligt min förmening. Tyvärr följs det ju sällan i verkligheten. På våra årliga stallmöten sägs det alltid "tala till varandra inte om varandra" men likväl snackas det. Och, vilket jag verkligen vill poängtera, de vuxna är mycket värre än någon av de ungdomar som står där vi har våra hästar. På det hela taget är dock stämningen god och alla försöker hjälpa varandra.;)

Vet att det här är en av de trådar som klassas till onödiga, och som antagligen kommer att läsas av några få och sedan glömmas bort.
Ni får ursäkta, men här kommer det ändå:

Tänk efter hur ni behandlar andra människor, alla är vi individer, alla har vi egna funderingar och underliga beteenden, men tänk efter hur ditt beteende påverkar andra, tänk efter hur ni behandlar era medmänniskor. Fundera ibland på hur andra mår, fundera bland på hur många ni gjort illa med ord eller handlingar, medvetet eller omedvetet. Och i allafall när det gäller hästarna, de flästa vill ändå sin hästs bästa, och när det går tokigt är det klart att man ska agera, men bara för att du tycker att en sak är rätt för din häst, så gäller det generällt inte alla hästar,så var vänlig och ödmjuk. De flesta har häst för att de anser att det är enda sättet att leva, så värför skulle de medvetet skada dem. Tänk på människorna i stallet, hur mår de? Hur behandlar du just den tösen i stallet som inte är så tokig trots allt men som andra bara gett sig på.

HAR DINA HANDLINGAR KONSEKVENSER SOM DU INTE TÄNKT PÅ?

Ett vänligt och ärligt leende kan göra under, tänk på det.

Var ödmjuk och vänlig du kaniske inte kommer hela vägen med det, men du kommer i allafall en bit frammåt. Små små saker räknas.

Det var nog ett att de vettigaste inläggen som skrivits på Bukefalos :bow::bow:

Mycket klokt inlägg :bow:

Jag tänker ofta på hur bemötande påverkar. Det är ett redskap för mig i mitt arbete, och en förutsättning för att jag ska kunna göra ett bra arbete. I fredags berättade jag för en klient att jag har sagt upp mig och ska börja arbeta på ett annat ställe. Hon blev jätteledsen och började gråta, sa att hon blivit så dåligt bemött hos andra på min arbetsplats, att jag var den enda som lyssnat och brytt mig. Det kändes väldigt svårt att ta, samtidigt vet jag att hon har rätt. Det finns flera vuxna sk professionella som bemöter andra människor på ett dåligt sätt. Hela helgen har jag funderat på VARFÖR?

Nu handlade detta inte om hästar, men dåligt bemötande finns överallt. Tyvärr.

Mycket bra inlägg! Detta tåls definitivt att diskuteras mycket mer. Jag själv har blivit rejält nertryckt, både i mitt eget stall av inackorderingar samt på ridskolan av ridlärarna. Kan inte nog poängtera vikten av HUR man lär de som kan lite mindre. HUR man pratar med dem är nästan lika viktigt som vad man säger.

Jag tycker det är självklart att man hjälper de som kan mindre utan att bete sig som en översittare, och att diskutera olika hanteringssätt utan att för den skull kräva att andra ska göra likadant.

Jag har själv varit en av dem som inte funderat tidigare så mycket efter vad mina handlingar har betytt för andra, i tonnåren har jag dessutom varit en mycket jobbig person och krävande. Nu 22 år, och efter diversse vilda år, mycket mer eftertänksm ( svängde någonstan där vi 17 - 18 tror ja ) så funderar jag hämskt mycket på hur mina handlingar påverkkar folk, i princip varige steg jag tar, tidigare var det svårt men nu har det blivit mitt sätt att leva.

MEN detta har också inneburit att jag inte bara blivit övertrampad utan närmare manglad av mängder och massor av personer, senast igår. Och så besviken man blir sen, småsmå handlingar som man blir utsatt för , som personerna i fråga kanniske inte ens funderar på, men som kan svida så otroligt.

Därför tycker jag att det är viktigt att fundera efter, fast man inget illa menar, och inte tycker att ens handlingar har så stor betydelse så kan de ha det.

I "mitt stall" så kommer mina hästar sist alltid, och när det gäller allt, de tycks vara minst värda av alla där, ska komma in när det passar för andra ( finns tillochmed såna som vägrar att ha med dem och göra ), jag får träna sist med mina, när alla andra är klara med sitt.
De ska ha sist mat, och eftersom mina är islandshästar så kan man ju öppet skratta åt hur små och lurviga och okunniga och fjantiga de är, TROTS att de är mina hästar, sköter dem själv tar in själv mockar själv OCH HAR VALT ATT ÄGA SMÅ ISLÄNNINGAR SJÄLV

fORTSÄTTNING PÅ FÖREGÅENDE ( ENTER EN GÅNG FÖR MYCKET :rofl: )

jag älskar mina isisar och det är jag som äger dem, så varför ska andra lägga sig i .

Jag försöker hjälpa till och vara vänlig, men kan ni tänka er hur svårt det är, när någån står och gämför mina hästar med shettisar inget emot shettisar men ni förstår säkert bitterheten i det när det sägs med en så vidrigt nedvärderande ton.

Jag nedverderas också där, jag kan ingenting vet ingenting och tydligen inte betyder nått heller, eftersom man kan gå bort från mig mitt i en diskusion. Känner mig bara så fel behandlad, och när det gäller mina hästar så är jag jätte känslig, överkänslig i bland, men ställer inte till med någå scener för det, men i bland bara i bland så blir man så jätte jätte ledsen.

Låter som du skulle byta stall. Du mår inte bra av att ha såna människor i din närhet. Ta ingen skit, låt dom inte trampa på dig. Gå ifrån direkt när dom säger nåt dumt om dina isisar.

Jo du, mitt uppe i stallsbygge :banana: , vägrar att ha dem inhyrda nåonstans mer efter det här. :devil:

Men man blir ju så besviken på sånthär endå, jag menar jag har valt att ha islandshästar så låt dem och mig va då, för jag har inte tvingat någon att umgås med dem. Och jag är ingen dålig och okunnig hästägare, jag kan en heldel ,och kan jag inte så kan jag i allafall BE OM HJÄLP, och det är faktiskt mycket mer än många andra kan ...

Jag har valt att äga hästar för att jag vill leva ett sådant liv, jag vill stiga upp på morgonen tidigt tidigt och lägga mig sent, att utväcklas som ryttare,hästägare och som mäniska, och så tror jag att de flästa har börjat, men många runt mig tycks glömma bort det.

Den som har fläst täcken till sin häst, behöver inte vara den duktigaste ägaren.

Lägg inte egna drömmar åt sidan, du behöver inte vara som alla, satsa på eget, och s...it i andra, då mår du bäst innerst inne trots allt.

Mycket klokt inlägg! :bow:

Jag har själv varit ganska taskig mot en tjej som kom till vårat basketlag en gång i tiden. Hon kände en människa i hela laget, och det var också den enda människa som var snäll mot henne. Jag var väldigt otrevlig och spydig, vilket förstås inte gjorde det lättare för henne att försöka bli "en i laget". Jag var väldigt ung och omogen, men det är ingenting att skylla på. Jag träffar aldrig henne, och känner henne inte, men jag gästade en fest här i somras och då var hon där. Jag bad henne hemskt mycket om ursäkt och menade det verkligen. Gud vad bra det kändes efteråt!

Det finns säkert många andra jag borde be om ursäkt till - och det skulle jag utan att tveka göra så fort jag fick chansen.

Dom orden kommer man inte glömma i första taget.

Jag blev så illa bemött i mitt stall så jag var tvungen att flytta därifrån. Hon gjorde saker emot mig som hon inte gjorde emot andra i stallet och det gjorde mig osäker på allt och funderade på att sälja hästen. Nu har jag hamnat i ett toppenstall där alla är helt underbara och vänliga emot varandra och sköter sina hästar som dom själv vill utan att någon lägger sig i.

håller med,ett mycket klokt inlägg och det får en att tänka till lite,kanske man själv inte är trevlig hela tiden,vi har nog alla nån att be om ursäkt till om vi tänker efter ordentligt

jättebra inlägg! Däremot tänker jag inte så mycket på om någon tar illa upp om jag säger en speciell sak. Men innan jag säger det, om det är något halvtaskigt eller känsligt, så brukar jag alltid tänka "kommer jag ångra det här imorgon?" Om inte, så säger jag det och skiter i reaktionen. Om jag tror att jag kommer ångra det så håller jag käften. Men bland det absolut värsta jag vet är när folk snackar skit och går bakom ryggarna på varandra!! Idag tex var jag ute med en kompis mamma och rastade hennes hund då det kom ett par och frågade om dom fick klappa. Visst, dom var kanske lite speciella, men trevliga som sjutton. När dom gick så väste hon "men GUD vilka mongon!! Såna som dom borde inte få släppas ut bland folk!!" Så höll hon på tills jag avbröt och frågade om hon skulle kunna säga det direkt till dom. Om inte, så skulle hon heller inte säga det till mig. Då blev hon arg och undrade vad det var för fel på mig...

Tack för ett bra inlägg :bow:

Tack goda mor och far för att de format mig till den jag är. Dvs en ödmjuk person som tänker feter så gott det går och aldrig tvekar att be om ursäkt om jag felat eller uttryckt mig dumt. Visst har jag gjort mina grodor men har av dem lärt mig mycket, lika så av den behandling jag själv fått ta emot.
Min empati växer sig större med år och erfarenhet och jag önskar och hoppas att det är så för de flesta.
Tyvärr blir människor ledsna och sårade av andra människors ord och handlingar, det är då en annan träder in och ger en klapp på axeln och hoppas att ordet tas tillbaka eller ursäktas för.

Tack igen för ett klokt inlägg!

Fick litet diskuterat med stallsägaren i dag om visa andra personer i stallet och det kändes bra.
inte det att jag på nått sätt skulle ha gått bakom ryggen på någon,
men eftersom jag känner att jag inte kan prata med denna person om saker och ting utan att hon blir arg och sur på mig, så tänkte jag att jag skulle i allafall förklara för ägaren att jag känner mig lite "mindre värd" i stallet. Vilket tydligen endå var smart av mig för att hon också lagt märke till olika saker och förändringar.

Så i vissa fall tycks det hjälpa att prata om saker också, fast ja i dagens läge drar mig för sådant, för att man så många gånger har berättat saker, bara för att få reda på att någon sagt det vidare.
vilket juh inte känns så härligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 955
Senast: Hermelin
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 194
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar