• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 695
C

Clintan

Är det någon som kan förklara hur ett tångbett ser ut? Finns det några raser som har det som "standard", i så fall vilka?

"Med tångbett menas att överkäkens och underkäkens framtänder möts spets mot spets. En minimal förändring av överkäkens eller underkäkens längd ger tångbett hos raser som normalt har saxbett. Även en förändring i tändernas lutning kan ge tångbett. Många rasstandards och domarbedömningar är mycket strikta beträffande minimala bettavvikelser. En nackdel med att döma ut djur ur avel på grund av små förändringar i bettet är att man därigenom kan gå miste om andra goda egenskaper. Käkens längd och tändernas lutning är kvantitativa egenskaper som sannolikt styrs av polygener." /SKK

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: Mojma
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 088
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka