Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tändvätska inomhus?Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.
Var hittar man bra tändvätska?
Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.
Använder du den när du eldar inomhus? Är lite chockad, visste inte att det var en grej alls, så undrar hur utbrett det är.Köper min tändvätska på Ica eller Coop.
Nej, till grillen utomhusAnvänder du den när du eldar inomhus?
Förstår jag dig rätt - du menar att ni inte lyckas tända en brasa inomhus utan att använda tändvätska?Ja det där låter ju fint på pappret men det fungerar inte i praktiken.
Ja det där låter ju fint på pappret men det fungerar inte i praktiken.
Använder du den när du eldar inomhus? Är lite chockad, visste inte att det var en grej alls, så undrar hur utbrett det är.
Eller veden tänkte jag. Om den är sur, eller om man försöker elda med annat trä än riktig ved. Det var vedbrist ett tag när vi hyrde en stuga, då låg det gamla möbelben bland träna. Och de var svåra att få att ta sigMen du menar alltså till kaminen inomhus? Får man inte fyr på en vedpanna eller kamin som står inne, så är det något som inte står rätt till. Antingen med handhavandet, eller med kaminen/vedpannan.
Det finns nog inte längre...Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.
Tändpapper alternativt lite tidningspapper och några stumpar stearinljus och så lite tändvirke får fart även på halvsur ved.Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger och det ryker in och jag är rädd om mina lungor. Inte heller kul när det blir en massa sot på väggarna.
Om det är svårt att få drag så öppnar jag toadörren där husets enda ventil sitter.Det finns nog inte längre...
Man undrar liksom om du är allvarlig.
När gjordes sotning och brandskyddsbesiktning senast?
Enligt din beakrivning har du fel på draget i skorstenen.. Och kanske för blöt ved? Ring sotare och be om hjälp.
Jag använder braständare i form av sådana små tändbitar ibland om jag behöver hjälp just i starten.
Vi har sotaren ute en eller två ggr per år. Veden är torr, har legat under tak ett halvår och i huset 1-2 dagar. Vi brukar tända med lite späntor och braständare. Har luckan lite halvöppen för bättre drag.Det finns nog inte längre...
Man undrar liksom om du är allvarlig.
När gjordes sotning och brandskyddsbesiktning senast?
Enligt din beakrivning har du fel på draget i skorstenen.. Och kanske för blöt ved? Ring sotare och be om hjälp.
Jag använder braständare i form av sådana små tändbitar ibland om jag behöver hjälp just i starten.
Om det är svårt att få drag så öppnar jag toadörren där husets enda ventil sitter.
Annars är näver, som jag drar loss från min ved och samlar, en toppengrej.
Smälter också resterna i doftljusen och häller i äggkartonger. De
blir bra "tändkuber"