Tandvärk from hell

Saeta

Trådstartare
Åhh jag får panik! Jag har haft mer eller mindre problem med en tand ända sen jag lagade den för ett par veckor sen. Det började med att det ömmade och ilade när jag tuggade på den tanden. Det gick över, dock kunde jag inte äta hårda saker (knäckebröd, morötter och liknande). Nu för ett par dagar sen fick jag världens jäkla tandvärk i samma tand. Det började som en ilande smärta men det ilande har gått över till ren smärta. Jag kontaktade min tandläkare och fick en akuttid imorgon. Sjukt nervös, mest över vad som kommer hända.

Det dom sa när dom lagade den tanden var att det var nära på att dom skulle få rotfylla eftersom den var så pass trasig. Såååå... Jag är livrädd för det. Vill inte rotfylla! Någon som har gjort det och kan berätta hur det gick? Kan det bli helt smärtfritt? För jag säger isåfall att dom får lägga så mycket bedövning att hela huvudet tappar känsel. Jag är så smärtkänslig.

Självklart kommer jag ta Sobril (redan ikväll) men ja... Vad har jag att förvänta mig?
 
Sv: Tandvärk from hell

Och alla har varit smärtfria? Jag vet ju att det tar lite längre tid osv osv... Jag har precis börjat klara av att laga en tand utan att vara sådär extremt rädd. Men en rotfyllning tar ju så lång tid.
 
Sv: Tandvärk from hell

Ja, faktiskt. En enda gång så kände jag någonting (inte smärta, absolut inte, utan mer bara att jag kände att tandläkaren var där) medan tandläkaren rensade tanden och då lade hon bedövning i tanden också.

Rotfyllningen tar längre tid ja, men det enda som egentligen skiljer mot en vanlig lagning är själva rensningen av kanalerna (det görs med små filar, manuellt arbete alltså och inga fler borrar än annars) och att man sätter en liten anordning på tanden med en gummiduk som spänns upp på en ring utanför munnen så det känns som att det är grejer överallt.

Sedan kommer du troligtvis behöva göra om rensningen en eller två gånger, men det går snabbare för varje gång och sista gången - när tanden ska fyllas - så är ju alla nerver borta och då kanske du inte ens behöver bedövning.
 
Sv: Tandvärk from hell

Okej vad skönt :) Sitter man fast med den där gummiduken? Alltså, är den lätt att komma ifrån? Tänker om paniken skulle komma. Låter bra att det ändå går att få det smärtfritt!
 
Sv: Tandvärk from hell

Jag ska gora klart min forsta rotfyllning imorgon.
Nu ar nerverna borta sa det ska inte gora ont.
Det gjorde lite ont forsta gangen just nar de kom at nerverna innan de var borta, men den smartan ar kort och absolut inget jamfort med tandvarken!!!!!
 
Sv: Tandvärk from hell

det är olika hur ont man har. Men på mig har det gjort sjukt ont, och jag har hög smärttröskel och lagar andra hål många ggr per år, men inget har varit i närheten av hur ont det gjort med rotfyllning. Problemet med mig är att bedövningen sällan tar bra. Men om den tar bra så ska det inte vara något problem. Kanske inte det svar du ville ha, men du frågade.
 
Sv: Tandvärk from hell

Jag har gjort en rotfyllning och jag minns den endast som ren och kär njutning - för efter flera dagar med extrem tandvärk blev jag äntligen smärtfri!

Själva ingreppet skedde väl bedövat, kände ingenting alls. Däremot kunde det låta lite otäckt, knakljud och sånt, så är du känslig för "äckelljud" skulle jag rekommendera att du tar med dig musik och lyssnar på under tiden:)

Edit: Jag vill dock minnas att jag bara behövde göra en rensning och att tanden täcktes/lagades direkt?...
 
Sv: Tandvärk from hell

Jag tycker gummiduken är det värsta, för att den liksom sitter fast. Jag kom överens med min tandläkare om att ifall jag ger tecken ska ALLT ut ur munnen. Även duken. Det är skitdåligt för det kommer bakterier ner i tanden då men jag måste veta att de plockar bort allt om jag får panik.

Jag fick panik en gång så tandläkaren såg det och hon frågade då direkt om hon skulle plocka bort den, men jag lyckades få fram "det måste gå" dvs vi måste bli klara. Men det är skönt att veta att allt plockas bort så fort jag säger det, om det behövs.
 
Sv: Tandvärk from hell

Är man rädd är ett stopptecken oerhört viktigt. Bara vetskapen om att man KAN stoppa när helst det behövs hjälpte åtminstone mig väldigt mycket.
 
Sv: Tandvärk from hell

Okej vad skönt :) Sitter man fast med den där gummiduken? Alltså, är den lätt att komma ifrån? Tänker om paniken skulle komma. Låter bra att det ändå går att få det smärtfritt!

Kom överens med din tandläkare om ett stopptecken. Du kommer inte undan duken eftersom den sitter rejält fast i tanden så tandläkaren måste i sådana fall ta bort den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 871
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp