Tandvård av unghäst

Sv: Tandvård av unghäst

Om man tror att TL aldrig har felbehandlat hästar så är man naiv. Det har han, precis som andra så är han långt ifrån fullärd eller felfri. Det är märkligt att veterinärer från hela världen inklusive Sverige söker sig till hästtandutbildning i usa utan att veta att all kunskap finns hos en humantandläkare i Sverige.

Vad är det du inte förstår? Att det inte finns några hästtandläkare i Sverige eftersom det inte finns någon legitimering? Tror du att TL är hästtandläkare så är du lika mycket ute och cyklar som att du tror att de som är "utbildade" i USA är hästtandläkare! :rofl:

TL är en person som har en riktig tandläkarutbildning i grunden, dvs han är utbildad tandläkare och ingen "hästtandläkare". Däremot så har han i många år vidareutbildat sig på bl a hästar men sköter även om andra djurs tänder. Han driver även ett företag med anställd personal och har därigenom fullt upp utan att behöva åka runt i Sverige på heltid för att utbilda andra veterinärer. Förstår du varför han inte hinner utbilda på heltid eftersom han har en firma som sköter tandvård på bl a hästar? Däremot tar han emot folk som är intresserade i mån av plats och föreläser även för veterinärstuderande. Sist jag var där med min ungäst hade han en tysk veterinärstuderande som elev. Konstigt att han inte hellre hade åkt över till USA och "utbildat" sig. :angel:

Vem går du helst till, en utbildad tandläkare som läst i 5.5 år på högskola och sedan vidareutbildat sig, eller går du till någon som varken får dra tänder vid behov eller lägga en bedövning, någon som därtill gått en utbildning utomlands där andra elever står för en del av handledningen åt gröngölingarna och hela utbildningen är på några månader?

En USA-utbildad "hästtandläkare" får inte ens dra vargtänder på en unghäst utan närvarande veterinär som övervakar ingreppet. :cool: Visst, det finns de som är duktiga, men varför välja andra klass när det finns första? :D

:bow: :bow: Tack för att du förklarade det här så bra!

:o Oj, jag som trodde jag skulle få på pälsen istället för beröm efter mitt inlägg... ;) I ärlighetens namn ska jag tillägga att inte ens TL får dra tänder eller sedera djur utan närvarande veterinär, eftersom han själv inte är veterinär. :idea:

Tveksamt om en "hästtandläkare" ens får dra vargtänder i närvaro av vet. Det var i varje fall inte SJVs åsikt för ett par år sen. Att en tandläkare i närvaro av vet gick in o gjorde ingrepp som expert ansågs däremot ok.
Obs detta var ett policydokument o var inte rättsligt prövat.
PL

Det kan då inte vara många vet som gått USA utbildningarna o de som har gjort det kan överhuvudtaget inte jämföras med de övriga pga sin totalt annorlunda utbildningsbakgrund.
PL

Balderum skrev:
Tja... s k hästtandläkare har sett till att hästar får lida pga fel behandling. Så vitt jag vet är TL den enda som av intresse o engagemang har goda kunskaper om hästens munhåla och problem. Han används av djursjukhus och kliniker. Hans erfarenhet värderas högt.

Jag skulle aldrig låta en USA-utbildad komma i närheten av mina hästar. Veterinärer här i länet hänvisar till Djurtandvårdskliniken och hans personal ang munhåleproblem.
:bow: :bow:
Instämmer helt!
Dessutom är TL ödmjuk och har empati för de djur han behandlar.
Jag åker gladeligen över 20 mil enkel resa med mina hästar för årlig koll och ev korrigering av mina hästars tänder hos honom och hans personal..
Många av mina kunder har också åkt dit med sina hästar och har fått proffessionell hjälp.(är själv hovis..jag märker ofta när andras hästar har tandproblem ..)

kenneth skrev:
Om man tror att TL aldrig har felbehandlat hästar så är man naiv. Det har han, precis som andra så är han långt ifrån fullärd eller felfri. Det är märkligt att veterinärer från hela världen inklusive Sverige söker sig till hästtandutbildning i usa utan att veta att all kunskap finns hos en humantandläkare i Sverige.
Vet inte vad du har för problem..:angel: men tycker du snackar en massa skit nu..:devil:

Jag kan inte uttala mig om TL gjort några felbehandlingar men det är ju lätt att kontrollera eftersom han dokumenterar alla hästar som kommer dit för behandling,sen länge också med kamera..
Man får tillsammans med kvittot bilder på sin hästs tänder och munhåla.

Får du det av de som åker runt i stallarna ?Får du kvitto ens?:devil:
Vet du ens hur din häst ser ut i munnen eller vad som ev åtgärdats ..:confused:

Tycker det är så trist med sånt där skitprat du håller på med här då du knappast har en aning om hur många hästar han behandlat eller hur bra resultaten blivet..

Ska du prata skit ,se till att du vet vem eller vad du pratar skit om.:devil:
Och framförallt håll dig till FAKTA !:mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: enough
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 381
Senast: cello
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka