mimus

Trådstartare
Sköter ni det själva eller går ni till veterinären?

Jag kan få bort på hörntänderna, men runt kindtänderna längst bak är det inte lätt.
Måste dem sövas?

Jag har aldrig haft detta problem förut med någon hund, men min foxterrier tuggar inte på ben eller liknande.

Kan det ha med fodret att göra?
Jag bytte till ett foder med lite mer "fett" + att jag ger honom olja i maten.

Sv: Tandsten.

Har du provat Plaque off? det är ett alg-pulver som man strör över maten en ggr om dagen. Det löser upp tandstenen, tar bort en del och gör det mkt lättare att få bort resten :D.

Vi har det till A eftersom han börjat äta Färskfoder, och inte tuggar lika mkt längre. Sen tuggar han på ben oxå :)

Ett bra och hårt torrfoder gör ju att de använder tänderna och då minskar tandstensproblemen. Mina hundar har ingen tandsten och de äter ju massvis med märgben också. Dessutom får de fodret torrt. De tuggar även på pet-flaskor som jag lägger godis i.

Ger du oljan I maten? Kan du kanske fuska i honom oljan utanför maten så att han får fodret torrt?

Har inte koll på om de måste sövas, tror att det beror på hunden, hur pass lugn han är.

Jag gör det själv, på alla mina hundar i hela munnen. De är rätt så vana, jag har petat mycket i munnen sen valpålder.

Inga större bekymmer, den äldre nyser väldigt mycket, annars står de ut med det.

//E

"lånar"

Han får hårt foder , och är väl inte så nöjd med det :D

Men jag ska prova att göra så mycket som möjligt själv.

Jag sköter de själv jag borstar tänderna på han varje dag(på kvällen) och petar bort ev tandsten 2 ggr i veckan.

Detta är efter en kraftig inflammation i tandköttet han fick då 9 tänder rök:crazy:
Att ta bort tandsten kostar MINST 1000 lappen och de söver ALLTID hundarna iaf här runt om kring!
Och de går inte på försökringen..MORR:mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 118
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar