Tandsten, foder???!

_Moatje_

Trådstartare
Har en Parson jack russel som lider av tandsten, gör väl de flesta hundar mer eller mindre. Men han blir inflamerad i tandkött och luktar hemskt illa i munnen. Han tuggar mycket på ben (sånna som ska va bra mot tandsten) och äter torrfoder (Royal Canin). Men vet. anser att det inte är tillräckligt mycket för att söva honom och ta bort det. Någon som har något bra förslag på vad man kan göra? Speciellt foder man kan ge? Skrapar även tänderna ibland med skrapa, ska väl inte säga att det händer allt för ofta men nån gång ibland.

Mvh Malin

Sv: Tandsten, foder???!

börja borsta tänderna på han...det finns speciell hundtandkräm och hundtandborstar...tycker det funkar bra på min hund :)

Brukar han få råa märgben? För det brukar ta bort en hel del tandsten på våran...

Om han är inflammerad i tandköttet ät det nog läge att ta bort den tandsten som finns, ev behandla med antibiotika(flagyl) o fortsätta med plaque off.
PL

Hej
Borstat tänderna på honom de har vi gjort, ger inge resultat. Tandsten är hårt och går inte bort med borste.. Märgben har han fått några gånger men inte många.. Men han brukar få ben som ska vara bra mot tandsten (flera gånger i veckan) men de ger inget. Får väl ta honom till vet. och stå på mig så att de behandlar honom.... Senast vi var där så fick i antibiotika för tandköttet så inflamationen skulle gå ner, men de e ju ingen ide att behandla symptom om man inte tar bort orsak...

Men är de ingen som vet något foder som ska vara speciellt bra när hunden lider av tandsten???

Malin

Jag menar åk till en vet som är villig att ta bort tandstenen. En del vet säljer specialfoder mot tandsten men jag vet inte hur bra det är.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 479
Senast: Fisherling
·
Hundhälsa Som rubriken säger. Idag hittade jag en väldigt lös tand på gamle hunden (9,5år). Han verkar inte bry sig överhuvudtaget att man...
Svar
3
· Visningar
14 226
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Nästan hela vårt "hundliv" (2 år) har vi hållit på med foderallergiutredningar och färskfoder, så man är inte så beläst på torrfoder...
Svar
14
· Visningar
2 561
Senast: glittra
·
Hundhälsa Jag skrev en tidigare tråd där jag beklagade mig över att veterinären tyckte att min hund skulle äta torrfoder under tiden vi gör en...
2 3
Svar
56
· Visningar
11 209
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar