Sv: Eliminationsdiet vid allergiutredning
Ja men nu pratade jag ju om en eliminationsdiet i mitt första inlägg som blev fetmarkerat.
Ja men nu pratade jag ju om en eliminationsdiet i mitt första inlägg som blev fetmarkerat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan inte prova att ge henne kanin? Vet en del som föder upp köttkaniner endast till hundarna.
*KL*
Reaktionen kan inte komma så sent som flera veckor efter att man har intagit något, särskilt inte om det är frågan om en IgE-medierad allergi. En IgE-medierad allergisk reaktion uppstår alltid inom ett par timmar. En icke-IgE-medierad allergisk reaktion kan dock dröja några dagar efter att man har ätit det man inte tål, men absolut inte i flera veckor. Det har jag frågat min f.d.(human)allergolog om. Enligt honom är en så pass fördröjd reaktion en omöjlighet.
När man allergiprovocerar så är dock risken stor att man får flera täta reaktioner på varandra och kroppens immunförsvar stressas av allergiska reaktioner. Gissningsvis vill man ha lång tid mellan provokationerna för att inte få falska positiva reaktioner.
Nu har jag ingen aning om vad din veterinär sagt till dig men det finns en anledning till att en eliminationsdiet är just 8 veckor lång. Det är för att det kan ta upp till 8 veckor, ibland ännu längre, för kroppen att "rensas". Det räcker med endast små mängder av allergenet för att skapa en reaktion som alltså kan hålla i sig i 8 veckor.
Under eliminationsdieten ja. Då har du en pågående allergireaktion i kroppen eller hur man ska säga, och det tar upp till 8 veckor att helt få bort alla symptom av det. Läka ut reaktioner etc. Hunden har ätit allergener dag ut och dag in länge.
En hund som går på allergidiet och där kroppen är i "balans" och det inte finns en pågående reaktion, som enstaka gång får i sig allergener är en annan sak som ger en betydligt snabbare övergående reaktion.
Jämför med om du är allergisk mot getingbett och får ett getingbett per dag, bett två kommer innan kroppen hämtat sig från bett 1, och det blir värre "effekt" av bett 2 och sen kommer bett 3...
Med om du en gång på ett år får ett getingbett och sen inga fler.
Det här låter rimligt. Vem har du behandlat din hund hos? Har du hört det ovanstående av någon veterinär eller din egna teori?