Tandrensning, kostnader m.m

EmmaW

Trådstartare
Hej, undrar lite om tandrensning på hund, har två russlar hemma med dålig andedräkt:o och beläggningar som jag tänkte få tänderna rensade/putsade på. Har aldrig haft fula tänder på mina tidigare hundar utan detta är första gången. Vad kostar det ungefär? Berätta gärna era erfarenheter och resultat:D

/Emma

Sv: Tandrensning, kostnader m.m

Det finns säkert lokala variationer i pris, men en munsanering på hund brukar kosta mellan 1000-1500 kr inklusive narkos. Har det gått så långt att hunden har riktigt dålig andedräkt finns det alltid en risk för att den har parodontit - tandlossning - och att en eller flera tänder är lösa/skadade och måste dras ut. Då tillkommer kostnader för röntgen, åtgärd och medicinering (smärtlindring).

okej ja det har inte gått så långt i alla fall;) men då landar det ju någonstanns där jag trodde i alla fall:cool:

Min kille var inne hos vet i onsdags på munsanering. Det kostade 1850:-.
Lillen var inte så fin i munnen när han kom till mig, har försökt med de mesta men insåg att de måste göras ordentligt med tanke på hur viktiga tänderna är.
Nu är hans tänder vita och fina, han luktar gott i munnen och livet leker! Nu känns de bättre att borsta dem mm när man vet att grunden är bra, de är liksom bara att hålla efter.

Här går en tandrensning på 1200-1500 kr och det är väl investerade pengar. Min ena är bara 3,5 år och har jätteproblem med tänderna. Lämnade in han och tänderna och hela hans munhälsa blev mycket mycket bättre. Det gäller ju att man borstar tänderna ofta men det känns ju mycket mer värt att göra det när tänderna är rena så man kan hålla efter. Tandborstning gör ju inte någon nytta på redan befintlig tandsten men som sagt, när tänderna är fina så blir det mycket lättare att hålla efter.

Nu börjar min andra hund, som jag tyvärr inte borstat tänderna så regelbundet på, få en hel del tandsten så nu är det hennes tur.

Tycker det visserligen känns otäckt att söva dem men samtidigt så gör det sån stor nytta att det helt enkelt får vara värt det. Man ska passa sig för att skrapa tänderna själv då det gör mer skada än nytta.

Har nu bokat tid på en bra veterinärkinik till mina två hjärtan på tisdag nästa vecka. :banana:Det ska kosta 1350kr/ hund vilket känns helt ok för mig! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
493
Senast: The Beast
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 584
Senast: Elektron
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka