Tandproblem

J

-johannaa-

Jag undrar om ngn har haft liknande problem som jag har?

Fick förra året när veterinären raspade tänderna veta att pållen hade en tandfraktur på tredje tanden, i underkäken på höger sida tror jag det var. Vet. ordinerade då att jag skulle börja rida på hackamore(red innan på tre-delat) för att avlasta den onda tanden och att jag skulle rida med det i ca 2 månader innan jag provade bett igen... Gjorde som han sa och det funkade jättebra. Men nu,efter drygt ett år,så märkte jag att han inte åt som vanligt och att han miskat lite i vikt och var allmänt jobbig att rida på hackamoret också.Han markerade liksom att nått inte var rätt i munnen. Vet fick då raspa tänderna igen och upptäckte då att han var svullen i tandköttet på överkäken och att han var vass på ena sidan. Detta är nu ca 3-4 veckor sedan och det har inte blivit speciellt mkt bättre. Har någon haft liknande problem och vad har ni gjort åt det? Bytte ni till nått annat bett eller? Jag är iaf ganska säker på att jag kommer få ringa vet. igen,men tänkte höra med Er om ngn kanske hade nått tips:) Jättetacksam för alla svar!

Sv: Tandproblem

Jag har haft tandfraktur på min förra häst, och jag säger bara en sak. Dumpa veterinärerna och besök en riktig hästtandläkare!!Raspning kan förvärra en fraktur fruktansvärt mycket.
Tills dess...prova helt rakt bett eller kanske sidepull?
//Höstmåne

Jag tycker också att du ska ta dit en hästtandläkare. Jag hade en hos mig för några veckor sedan, och man kan ju lungt säga att hon kunde sin sak. Dom brukar se saker som andra inte ser, och ge tips och sådant...

Tog min ponny till djursjukhus och de gjorde en munhåleundersökning, väldigt intressant, tandläkaren hittade karies, antydan till hål, lite vassa kanter och några små sår i kinden. Var som när vi går till tandläkaren. Därefter raspade han de vassa kanterna. Har bara haft veterinärer ut i stallet som kollat tänderna förut, men vilken skillnad det var :) . Kostade 1150:-

Ja precis jag tänker nog göra det. Alltså ta ut en hästtandläkare. Det som jag reagerade på nu sist var att den veterinärern inte ens såg att hästen hade haft en fraktur på någon av tänderna... Jag sa liksom det att han skulle kolla om den såg bättre ut och han stirrade på mig som ett frågetecken. Man blir liksom lite fundersam för man tror ju man kan lita på dom. Och jag testade faktiskt att rida på ett rakt gummibett härom dagen och måste säga att det blev verkligen skillnad:D Men tänker ändå låta nån kunnig kolla i munnen på pållen:smirk:

Har du problem och vill få ett riktigt undersökning av hästen så dra in den till klinik så den kan sederas och röntgas. En sk "hästtandläkare" får inte sedera eller utföra några som helst operativa ingrepp om det inte finns en närvarande veterinär. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 007
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31