tandproblem och islandshästar

J

josse

Vet at detta är en hästvårdsfråga men nu gäller det islandshästar. Har haft en hästtandläkare som undersökt hästarna i stallet (var tyvärr inte själv på plats). Då framkom det att islandshästar ofta har problem med att tänderna blir ojämt ned slitna eller något liknande, och att det skulle ha någonting med deras form och hållning att göra. Är det någon som har hört något liknande, eller förstår vad han menar? :confused:

Vår tandläkare säger också att det är vanligt att islänningar har över- eller underbett, det har ingenting med form och hållning att göra utan är ett "avelsfel" enligt honom, alltså att när man avelsbedömmer så är det ingen som bryr sig om hur hästen ser ut i munnen. (Om det inte är så pass grovt att man ser det "utanpå" om du förstår vad jag menar.)

Det här är alltså vad vår tandläkare säger och jag vet inget mer.

Ojämnt slitna tänder, kan också bero på ett felaktigt anpassat bett. Där vissa tänder blir mer utsatta än andra, hur det kan se ut är mer en individuell fråga. Alltså hur hästen hanterar sitt bett, vissa biter i en sida, andra i hela bettet osv.

Min ena herre har inte haft problem med munnen. Han har blivit raspad ca 1 g om året av vanlig veterinär och klarat sig bra av det.

Den andra pållen raspades av vår veterinär här i höstas och han hade vassa kanter. Som tydligen han inte lyckades raspa bort helt. För jag tog hästtandläkaren ca 3 v efter och han såg hemsk ut i munnen min pålle. Jättevass längst ut mot tandköttet och hade tom sår i munnen. Han blev som en ny häst efter det... :love:
Han har dock gått på Island i flock (antar jag) till han var 5 år innan han kom till Sverige. Men om det beror på det eller om det kommer från bettet eller nåt annat vet jag inte.

Vår veterinär här tycker överlag att hästar som isisar, shettisar (urhästar) osv som funnits länge har bättre tänder och nöter sina tänder jämnare än hästarraser som han sa "stått stallade i flera hundra år".... ungefär så... sa han ....

Jag kan tänka mej, att en del kan bero på felaktiga bett o bettskador. islandshästar, liksom shettisar är så små i munnen (det är ju alla hästar, det finns ju egentligen inte plats för bett i munnen, better tar bara plats)

Jag trodde jag var snäll, när jag hade ett tjockt tränsbett i munne på min första häst. Han fick munskador.

Jag köpte en häst för några år sedan, som hade gått med tjockt gummibett. Han hade fått en permanent infektion av bettet. För att lätta på trycket hade han försökt tugga ner bettet. Han hade dessutom ett "snett" huvud och överbett. Om man tittade rakt fram såg man att ögonen inte var på rak linje! Krävde ett par ggr:s behandling.

En av mina valacker jag har nu har litet överbett. Han hade slitit en av tänderna vid lanerna snett, de hade inte mötts ordentligt. Det var dock lätt fixat med o slipa ner tanden.

Stoet jag har nu har helt perfekta tänder och munhåla. Det ska du vara stolt över, säger tandläkaren!! :)

Jag tror, att när vi köper häst, även bör kolla tänder och huvud!! :bump:

Lena

Jo, båda våra Pållar hade bra tänder. Men tandläkaren menade tydligen att islandshästar som reds för mkt dressyr, och i form fick mer problem med tänderna....kanske var det så han menade att hästar med tandproblem fick svåare att gå i rätt form, pga smärta och dylikt, låter kanske mer rimligt. :confused:

Ja, de får ju svårare att "ge efter" och söka handen. Anders Eriksson beskrev känslan tydligt vid ett kurstillfälle; om man biter ihop och sedan böjer huvudet nedåt (alltså nickar) så känner man att käkar rör sig ändå. Har hästen hakar så hindras ju "förklyttning" mellan käkarna och hästen upplever obehag och ger inte efter.

Detta står utförligt beskrivet i boken "Lär känna din islandshäst" av Rikke Schultz. :bump:

Gällande rena bettfel är islänningar lika med alla andra raser. De har om något mindre avvikelser. Däremot har dom mer framtands skador, naturligt då man i större utsträckning släpper i större flockar och med nya individer. Tyvärr har dom också mer betsel skador. Det beror INTE på att man rider för mycket dressyr, snarare tvärtom. Islänningen är en "stor" häst att rida men har en liten mun. Ovanpå det är det fler nybörjare och ovana ryttare som väljer just en islands häst. Felen dom får är att betslet ligger mellan tänderna istället för framför, orsakar överdrivet slitage och isningar. Sen får dom ofta sår av betslet. Med anledning till att dressyr kom upp kan man konstatera på var såren sitter och hur dom ser ut, att hästarna snarare rids med för mycket hand och med huvudet upp i vädret.(inte alla naturligtvis)Så rids knappast dressyr...
/absolut

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ "Jag älskar dig" till någon jag verkligen tycker om t ex. pojkvän, partner, sambo osv. Jag har aldrig kunnat säga det, istället blir det...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 300
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar