Tandpressande

BernT

Trådstartare
Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av ”problemorsakerna” in på mig så vet inte hur jag ska komma till rätta med det.

Det står att tandpressning oftast orsakas av:
Alkohol - jag dricker ALDRIG alkohol så det är svårt minska på något som redan är noll
Nikotin - inte heller något jag brukar
Stress - är typ noll stressad, jobbet är chili, ekonomin är bra, livet är fint
Sömnsvårigheter - jag sover jättebra och har mer eller mindre alltid gjort hela mitt liv
Snett bett - var hos tandläkaren för några dagar sedan och fick veta att jag har perfekt bett med perfekt raka tänder
Mediciner - jag äter inga mediciner öht

Vet att man kan testa botox men jag har kört botox i pannan förut och hatar känslan. Vill verkligen inte kötta in botox i mina käkar. Plus det är inte permanent.

Sen finns ju bettskena men jag hatar att ha något i munnen när jag ska sova + sover på mage och då funkar det inte ha bettskena för mig.

Hur fasen ska jag komma till rätta med tandpressandet när ingen av de normala grejerna som orsakar tandpressning stämmer?

Jag börjar ju nästan fundera på om jag har en inre stress jag inte känner av 😅

Dricker inte kaffe heller men däremot en nocco/celsius per dag. I övrigt äter jag bra och tränar 5-6 dagar i veckan på en bra nivå.

Jag tuggade tuggummi dagarna i ända (kontrollerat tuggande), så när kvällen kom var käkarna för trötta för att orka med nattgnissling.

Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av ”problemorsakerna” in på mig så vet inte hur jag ska komma till rätta med det.

Alkohol - jag dricker ALDRIG alkohol så det är svårt minska på något som redan är noll
Sömnsvårigheter - jag sover jättebra och har mer eller mindre alltid gjort hela mitt liv
Snett bett - var hos tandläkaren för några dagar sedan och fick veta att jag har perfekt bett med perfekt raka tänder

Vet att man kan testa botox men jag har kört botox i pannan förut och hatar känslan. Vill verkligen inte kötta in botox i mina käkar. Plus det är inte permanent.

Sen finns ju bettskena men jag hatar att ha något i munnen när jag ska sova + sover på mage och då funkar det inte ha bettskena för mig.

Hur fasen ska jag komma till rätta med tandpressandet när ingen av de normala grejerna som orsakar tandpressning stämmer?

Dricker inte kaffe heller men däremot en nocco/celsius per dag. I övrigt äter jag bra och tränar 5-6 dagar i veckan på en bra nivå.
Som jag förstår är bettskena enda vettiga lösningen. Och ta tandpressandet på allvar. Jag håller just på att rotfylla och få krona på en tand som dött inifrån och kristalliserats pga att jag pressar tänder nattetid och inte hade bettskena.

Sen KAN det kanske vara så att nacke är primärproblem på en del som pressar tänder och inte tvärtom, alltså att pressandet ger smärta i nacke/huvud.
Kan vara värt att gå till en BRA kiro och se om man kan göra ngt där.

Som jag förstår är bettskena enda vettiga lösningen. Och ta tandpressandet på allvar. Jag håller just på att rotfylla och få krona på en tand som dött inifrån och kristalliserats pga att jag pressar tänder nattetid och inte hade bettskena.

Sen KAN det kanske vara så att nacke är primärproblem på en del som pressar tänder och inte tvärtom, alltså att pressandet ger smärta i nacke/huvud.
Jag tror att nacken skulle kunna vara problemet. För jag kan få ont i nacken dagtid och då får jag migrän (eller om det bara är rejäl huvudvärk) och då pressar jag ju inte tänderna dagtid. Men hur vet jag om kiropraktorn är bra eller inte?

Jag tror att nacken skulle kunna vara problemet. För jag kan få ont i nacken dagtid och då får jag migrän (eller om det bara är rejäl huvudvärk) och då pressar jag ju inte tänderna dagtid. Men hur vet jag om kiropraktorn är bra eller inte?
Det finns jättebra kiros som gått vanliga utbildningen. Jag bor med en sån.
Men är man osäker så kan man leta efter en med Gonstead-utbildning. Den utbildningen ger en lite högre lägsta-nivå så att säga.

Tips från coachen: lär dig leva med bettskena. Be om hjälp att ta fram den nättaste de kan hitta som gör sitt jobb.

Jag har pajat en tand pga tandgnissling. Sprickan är så långt ner i tandköttet att den inte kommer gå att laga. Med jämna mellanrum spricker den lite till (sist det hände tuggade jag på ett nachochips) och smärtar i dagar. Eftersom att den inte går att laga kommer eländet dras ut den dagen sprickan blir för stor.

/Amha som numera sover med vältuggad bettskena

Instämmer i ovan. Min mamma var tvungen att rotfylla en tand i överkäken plus sätta krona i höstas pga av att hon biter ihop. Igår fick hon operera bort en annan tand, denna gång i nederkäken, som hade spruckit pga av att hon bitter ihop. Så tyvärr tror jag du behöver vänja dig med bettskena, i vart fall tills du slutar bita ihop. De operationer min mamma har tvingats göra har inte varit roliga.

Håller även med att en kiropraktor skulle kunna hjälpa dig. Då såklart viktigt att då ange att du söker hjälp för tandpressandet. Min mamma har gått till kiropraktor och han har "tryckt/masserat" käkmuskeln och typ i munnen en del, samt nacke.

Jag tuggade tuggummi dagarna i ända (kontrollerat tuggande), så när kvällen kom var käkarna för trötta för att orka med nattgnissling.
Fast det låter konstigt, man gnisslar sällan tänderna för att man har för mycket energi..kanske att tuggummit hade effekt att käkarna osv slappande av på ett annat sätt. Tuggande minskar ju ofta överlag stress.

Instämmer i ovan. Min mamma var tvungen att rotfylla en tand i överkäken plus sätta krona i höstas pga av att hon biter ihop. Igår fick hon operera bort en annan tand, denna gång i nederkäken, som hade spruckit pga av att hon bitter ihop. Så tyvärr tror jag du behöver vänja dig med bettskena, i vart fall tills du slutar bita ihop. De operationer min mamma har tvingats göra har inte varit roliga.

Håller även med att en kiropraktor skulle kunna hjälpa dig. Då såklart viktigt att då ange att du söker hjälp för tandpressandet. Min mamma har gått till kiropraktor och han har "tryckt/masserat" käkmuskeln och typ i munnen en del, samt nacke.
Men fy. Enligt min tandläkare syns det inte på mina tänder att jag pressar (än så länge) men det syns på min tunga och mina kinder tydligen. Jag fattar bara inte varför jag gör det, inget som brukar vara orsak stämmer in på mig.

Ska testa kiropraktor, och eventuellt botox men är verkligen inte sugen på botox.

Fast det låter konstigt, man gnisslar sällan tänderna för att man har för mycket energi..kanske att tuggummit hade effekt att käkarna osv slappande av på ett annat sätt. Tuggande minskar ju ofta överlag stress.
Bonusdottern gnisslar tänder men blev nyss nekad bettskena av tandläkaren för att hon tuggar för mycket tuggummi. Tuggandet ska tydligen kunna göra så det typ krampar på något sätt. Så finns nog olika rön om detta

Bonusdottern gnisslar tänder men blev nyss nekad bettskena av tandläkaren för att hon tuggar för mycket tuggummi. Tuggandet ska tydligen kunna göra så det typ krampar på något sätt. Så finns nog olika rön om detta
Nu är jag ju vuxen och får snällt hiva fram tusenlapparna själv men jag har periodvis tuggat tuggummi pga stress. Det är ingen som sagt att det är dåligt trots att jag informerat tandläkaren. Skaffade dock bettskena innan jag började tugga tuggummi i perioder. Kanske påverkar?

Finns bra filmer på youtube om hur man stretchar käkarna, det hjälper mig i de perioder då jag både pressar och "maler" med tänderna på natten. Gör det ett par gånger om dagen och se om det hjälper? Innan läggdags brukar räcka för mig.

Men fy. Enligt min tandläkare syns det inte på mina tänder att jag pressar (än så länge) men det syns på min tunga och mina kinder tydligen. Jag fattar bara inte varför jag gör det, inget som brukar vara orsak stämmer in på mig.

Ska testa kiropraktor, och eventuellt botox men är verkligen inte sugen på botox.
Hur syns det på dina kinder och din tunga?

Man vänjer sig med bettskena till slut. Går fint att sova på magen med skenan i.

Som övriga säger: bettskena. Tyvärr.

Det finns sjukgymnastiska övningar för att släppa spänningar i käken men jag är tveksam till att de hjälper när pressandet endast är nattetid. Känner du av käkarna (trött, ont, stelt) på morgonen så kan det möjligen vara en lindring, även om det grundproblemet kvarstår.

Jag gnisslar visserligen (men det är ju rätt mycket tryck i det också) och stod emot bettskena rätt länge innan jag skaffade en och det är SÅ bra! Tyvärr levde jag nog onödigt länge utan så jag har lite problem med tandfrakturer osv men det sätter jag delvis på livsstilskontot :angel: med avfallningar och hästnäsor som slagit upp på tänderna osv.

Jag har så mycket mindre spänningshuvudvärk av den och ja, jag sover också på mage. :)

Jag pressar pga ont i nacken. Syns på tungan och slemhinnan men inte på tänderna. Tyvärr så maler jag med käkarna ibland med, och vaknar av det

Fick en bettskena i överkäken för att skydda tänderna. Gav noll skillnad på pressandet osv. Jag slutade använda den får erkännas.

Så, kan du påverka orsaken (nacken?) röstar jag på det före bettskena

Jag pressar pga ont i nacken. Syns på tungan och slemhinnan men inte på tänderna. Tyvärr så maler jag med käkarna ibland med, och vaknar av det

Fick en bettskena i överkäken för att skydda tänderna. Gav noll skillnad på pressandet osv. Jag slutade använda den får erkännas.

Så, kan du påverka orsaken (nacken?) röstar jag på det före bettskena
Det känns ju som att nacken är grundproblemet och att jag därför pressar och sen får ont. Inte att jag pressar och därmed får ont i nacke och huvud. Igår hade jag sån huvudvärk/migrän? efter jobbet att jag höll på att både spy och hade yrsel. Och det började som vanligt med att jag under dagen börjar få ont i nacken som sen eskalerar till öron, käkar och panna. Hade riktigt ont imorse med trots sovit 21-0630 men det gick över mer 3 Ipren.

Kan tänka mig att när jag börjar få ont i nacken dagtid så pressar jag tänderna då med. Därav huvudvärk. För idag har jag verkligen tänkt på hur jag har tänderna (haha 😅) och jag har inte fått ont i nacke/käkar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
308
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 276
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Jag har den senaste tiden haft en tryckande värk i mina framtänder i nedre käken, ospecifikt precis var. Det är som bäst på morgonen och...
Svar
19
· Visningar
2 607
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama