Tandlossning?

Miiip

Trådstartare
Har en tik på 2,5 år som börjar få lösa tänder. Hennes framtänder har sedan hennes valpning inte mått så bra, och nu har dom börjat lossa. Har fått tid hos "tandläkaren" 3 december, och det är ju ett tag kvar tills dess så antagligen kommer hon att tappa ur dom innan.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Det började alltså efter hennes valpning. Kan man göra något åt det som försenar själva tappningen?

Hon har innan valpningen alltid varit duktig på att tugga på tuggben och hon har alltid haft tillgång till flera stycken. Men medans hon hade valparna så tuggade hon inte alls. Kan det bero på det?

Tacksom för alla svar jag kan få.

Men vad skulle det kunna vara? Det är absolut inget fel på henne i övrigt. Utan bara det här med tänderna. I resten av munnen ser hon jätte fin ut. Tänderna som är lösa ser väldigt rena och bra ut...men dom gungar jätte mycket. Så dom ryker nog ur när hon leker när som helst.

Är lite orolig att det ska vara något allvarligt, även fast jag inte tror det. Men oron finns där...

Okej, synd.
Får väl gå och vänta till i december och höra vad tandläkaren tror att det kan vara. Hon är ju bara 2,5 år :(

Tyvärr är tandlossning inte såå ovanligt (särskilt hos hundar som inte gnager på ben). Oftast beror det på tandsten och/eller inflammation i tandköttet. Nu säger du förvisso att din hund är fin i tänderna, men tandsten kan sitta där man inte riktigt ser det, ex. på insidan eller under tandköttskanten. Hur ser tandköttet ut? Är det rodnat och/eller uppdraget?

Jag skulle nog tippa på att det är munmiljön som gör att framtänderna lossat - särskilt som du skriver att efter valpningen slutade tugga ben. Om det är så att din hund har fått dålig munhälsa och att det är detta som har lett till tandlossningen, så är det inget du skall klandra dig själv för (äter den inte ben så gör den inte). Förmodligen har din hund låg salivutsöndring, fel ph-värde i munnen och inte tillräckligt med spjälkande enzymer i munhålan.

Detta betyder dock inte att du inget kan göra: Steg ett är naturligtvis det du redan har gjort - kontaktat veterinären och tandläkaren för att kolla igenom hennes mun. Det du kan göra innan tandläkarbesöket är att ge henne ett "godis" från Hill´s (kommer inte ihåg namnet heter ungefär D/T el. T/D), som innehåller de enzymer som munnen behöver (de fungerar i förebyggande syfte). Det finns även en "hundtandkräm" Bucadog, som fungerar på samma sätt. Om det är så att tandlossningen beror på tandsten kan du behöva borsta tänderna på henne några gånger i veckan.

Du kan även köpa Corsodyl på apoteket som verkar desinficerande på tandköttet: Ta lite gasbinda och linda det runt fingret, doppa det i corsodyl och badda runt de lossnande tänderna (för att förhindra infektion).

Lycka till!

Tack för ditt svar. Ska prova allt du tipsat om och hoppas på att det hjälper.

Nu tuggar hon ben igen som en tok, tar inte lång tid förrän hon ätit upp dom hon får. Men tänderna mår inte bättre av det :cry:
Tandköttet hennes ser väldigt bra ut. Ingen skillnad på hur det ser ut nu och hur de thar sett ut innan.

Ska kila iväg till hundaffären och kolla upp Hill´s "godiset". Och så blir det en sväng till apoteket.

Borsta tänderna på henne är helt uteslutet. Hon tillåter inte det och nu när hon har ont i tänderna tänker jag inte utsätta henne för någon tandborstning. Vi har slagsmål varje gång tandborsten åker fram. Så det vill jag inte ge mej in på. Går det att "slänga in" en klick tandkräm i munnen på henne? Eller gör det ingen nytta alls?

corsodyl smakar bläääää! fast det är på oss det. kanske hundar inte tyker att det är lika äckligt? har du provat?

Har inte hunnit prova det än. Kan nog tänka mej att det inte smakar så gott :crazy: Men vad ska man göra då? Fungerar det så är det ju bara bra.

Vad bra att hon äter ben igen!

Du behöver inte borsta med Bucadog (hundtandkräm). Utan ta en klick på fingret och smeta på övre delen av tänderna mot tandköttet. Om du har en huggorm ;) och är rädd om fingrarna så finns det dem som säger att man kan blanda ut det i dricksvattnet - men det skulle jag kanske inte rekommendera för DET smakar verkligen BLÄ och då finns ju risken att hunden inte dricker tillräckligt.

Jag, eller rättare sagt min hund, använder Bucadog tandkräm just nu. Jag smetar inte in det som Svensson skriver, utan klämmer ut en sträng längs med tänderna. Svensson, du verkar vara insatt i det här, räcker det att göra som jag gör eller skall jag även smeta in det på tandköttet?

Bucadog har även kommit ut med tuggben med samma innehåll som tandkrämen. Hunden tar dem mer än gärna!

Jättebra tråd! Min hund drabbades av tandsten för ett halvår sedan som kom tillbaka väldigt snabbt, d v s nyligen. Dessutom har han en infektion i munhålan som han får antibiotika mot. Vanliga tuggben (buffelhud) har han aldrig varit intresserad av, däremot märgben, pinnar, små "platta" tuggben etc (han är modell mindre).
Jag anser att han får bra och allsidig kost, fri tillgång på tuggben etc., just därför känner jag stor förtvivlan när det här har hänt. Då är det skönt att gå in här på Bukefalos och se att man inte är helt ensam om sina problem.
:bump:

Vilken tur att det räcker med "fingermetoden" vill inte bråka så mycket med henne nu när hon har ont. (Inte för att jag vil det annars heller, men ibalnd så måste man ju :smirk:)
Vattenskålen används av en till hund och två katter så det vill jag inte riskera att allihopa slutar dricka :crazy:

Vart kan man få tag på sådana tuggben? Risken finns att hennes valp får tag på benen också, men det är väl bara bra :smirk:

Min hund har aldrig haft problem med tänderna förut så det här kom som en liten chock. Hon är också en hund av modell liten.
Har duprovat skrapa med "tandskrapa". Använda sådan på våran förra hund, som var en mycket snäll klok tjej som tillät att man höll på mycket i munnen på henne. Accepterar din hund det så är det ju ett bra alternativ att få bort tandstenen från tänderna. Lillhunden vi har nu tollererar det inte alls. Hon avskyr när man piller henne i munnen, kan sitta still ett tag och härda ut men sen blir hon galen :crazy:

Bucadogs tuggben köpte jag på samma ställe som tandkrämen, d v s hos veterinären. De var tydligen helt nya, så de kanske inte finns ute hos alla ännu.
Tandskrapa har jag inte prövat. Jag kan borsta tänderna på honom, han är underbart snäll, men tyvärr hjälper det inte helt. Min förhoppning är att tandkrämen, eller tuggbenen, kan ändra värdet på saliven i munnen så att det blir mer motståndskraftigt mot tandsten.
För människor finns det ju numera en aktiv tablett mot tandsten, som man kan köpa i hälsokosten. Har bara sett annonserna ännu och inte provat själv. Igår var jag på en föreläsning med bl a en läkare som talade om olika sätt att hjälpa sin kropp till självläkning. Hon nämnde bl a den här tandstenstabletten, funderar därför på att köpa den till mig själv. Nämnde den också för min veterinär, som inte ville uttala sig förrän hon sett innehållsförteckningen (min fråga var om man kanske även kunde ge den till hunden).
:bump:

Hon är hos tandläkaren just nu. Hade tid halv nio imorse för både henne och valpen hennes. Antar att dom drar ut tänderna, fast jag vet inte. Klarar dom sej utan framtänder?
Valpen hennes har fått dubbla tandrader nu när hon fått dom permanenta tänderna så dom ska ryckas.
Så just nu ligger mina hundar och sover hos tandläkaren. Ska åka och hämta dom senare.
Kan berätta hur det gick då.

Allt gick jätte bra hos tandläkaren. Hon tyckte inte att det var så farligt som vi trodde att det var :smirk: Och hon trodde inte att hon skulle tappa dom. Och gjorde hon det så skulle det inte göra något :)
Sen köpte vi en tandkräm till som tiken verkar gilla, hon har inte protesterat en enda gång :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 213
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 684
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30