Tandläkarskräck och laga tänder

Fast tandläkaren + sköterskan har rätt pissig attityd så känns inte så supernice faktiskt.
Du kan ju byta tandläkare. Det gjorde jag på Folktandvården.
Den första verkade stressig och hittade åtta hål. Jag ringde dem och sa att jag ville ha en som var lugn och hade tålamod så då fick jag en äldre tandläkare som är lugn men ändå snabb, så lagningar går fort.
Och så hittade han bara tre (?) hål som behövde fixas/tänder dras ut, där den andra hittat åtta hål men ingen tand som behövdes dras ut.
 
Just det, de lär ju knappast vilja ge mig en rejäl dos första gången utan typ testa med minidos med tanke på bemötandet hittills (suckar och himlanden). Tänker att jag kommer få panik/snetändning och bara skrika såfort de startar borren 😂
Jösses så oprofessionellt bemötande!

Min tandläkare är varm vänlig och tar min rädsla på allvar. Han varken gullar eller fnysr åt mig. Jag blir tagen på allvar och bemött som en fullt normalintelligent vuxen person. Sådana tandläkare finns!
Love him.
 
Både jag och dottern har fått lugnande inför tandläkarbesök. De har varit jättenoga med att medlet tas i lugnt och mörkt rum där man ligger ner och ligger kvar någon halvtimme. Har det varit så på din mottagning med? Annars verkar inte medlet så bra om jag förstått det rätt.

Efter att ha varit rädd hos tandläkaren sedan ungdomen (gick inte till tandläkaren mellan 18 och 27 år) så fick jag höra att man kunde laga tänder med laser och sökte upp den tandläkaren när jag äntligen skulle gå. Men lyckligtvis har jag inte haft ett endaste hål så jag vet inte hur laser fungerar eller om tekniken ens finns kvar. Men det kanske kan vara värt att kolla upp?
 
Jag går privat till tandläkare som lyssnar. Typ rycker man till minsta lilla så bedövar hon på som fan. Ingen annan har sagt "det är du som bestämmer om du har ont". Har haft liknande ångest som dig, och gråter mig fortfarande genom hela besöket, men det har blivit bättre med tandläkare som är snäll och som lyssnar. Fick också lugnande i början och det hjälpte, tycker såklart att man märker att det borras, men jag orkade inte bry mig.
 
Min tandläkare är varm vänlig och tar min rädsla på allvar. Han varken gullar eller fnysr åt mig. Jag blir tagen på allvar och bemött som en fullt normalintelligent vuxen person. Sådana tandläkare finns!
Love him.
Visst finns de :) ! Jag har en likadan. Han är HELT underbar. Från att ha haft en bunt väldigt oförstående tandläkare som barn/ung fick jag som vuxen äntligen en tandläkare som helt har botat min tandläkarskräck. Han är helt enkelt en VÄLDIGT trevlig person, kombinerat med stor skicklighet. Vad mer kan man önska sig :) ? Och, ja, han finns faktiskt hos Folktandvården......
 
Både jag och dottern har fått lugnande inför tandläkarbesök. De har varit jättenoga med att medlet tas i lugnt och mörkt rum där man ligger ner och ligger kvar någon halvtimme. Har det varit så på din mottagning med? Annars verkar inte medlet så bra om jag förstått det rätt.

Efter att ha varit rädd hos tandläkaren sedan ungdomen (gick inte till tandläkaren mellan 18 och 27 år) så fick jag höra att man kunde laga tänder med laser och sökte upp den tandläkaren när jag äntligen skulle gå. Men lyckligtvis har jag inte haft ett endaste hål så jag vet inte hur laser fungerar eller om tekniken ens finns kvar. Men det kanske kan vara värt att kolla upp?

Har inte fått lugnande än men enligt info så ska jag komma 30 min innan och få få lugnande att dricka (den rosa hutten) och sen sitta och vänta i väntrummet. Att sitta i väntrummet känns inte okej. Har också läst om laser, men det har inte folktandvården.
 
Byt klinik då, det där kommer ju aldrig gå. En bra klinik löser det där oavsett om det behöver sövas/lugnas eller om det kan funka på annat sätt.

Jag kommer be de skriva en remiss till Sahlgrenska istället så får de riktiga proffsen göra det. Jag har frisktandvård och vill inte behöva betala mer för privat tandvård, därav får de skriva en remiss till Sahlgrenska. De har pratat om det som sista utväg då jag vet ju att de kan (och gör när det behövs) det.
 
Jag har haft tandläkarskräck sedan jag var liten, blev tipsad av ett ex om hans privattandläkare och gick där i många år och där var jag inte rädd. Både han och sköterskan var väldigt bra, men efter hans pension och flera stressrelaterade problem visste jag inte var jag skulle ta vägen.

Lyckades komma in på tandläkarhögskolan i Huddinge och har en jätterolig student. De har handledare som kontrollerar allt och som även deltar i arbetet vid behov men alla är väldigt trevliga och vi två skämtar hela tiden så gott det nu går när jag ligger och gapar. Hon skickar mig tiderna via sms och vi skämtar vilt även där.
 
Jag funderar på det, men på Sahlgrenska (bor i Göteborg) ska man ju kunna få det av landstinget och jag tycker väl att jag borde få det, känner en extrem panik (som tyvärr bara blivit värre och värre) och har bokat av/om tiderna i över ett år pga att jag vägrar gå. Alt gå dit nästa måndag och få lugnade osv och sen ändå gå hem för jag VET redan nu att det inte kommer gå. Men så att de ser att det faktiskt är ett jätteproblem.

För mig räcker inte lugnande trots högdos eftersom jag är så rädd. Blir bara att jag slocknar totalt i bilen påväg hem när jag slappnar av. Du borde kunna få remiss för sövning bara du verkligen gör ett försök först med lugnande och lustgas, var inga problem alls för mig men bor i annan region (Norrbotten)

Vad kostar det att sövas ungefär?
Betalade 13000kr för sövning och utdragning av två kindtänder och lagning av två andra efter det att högkostnadsskyddet tagit sin del. Tror sövningen var typ 10000kr (innan högkostnadsskyddet)
 
Sist jag gjorde gastroskopi bad jag om att bli sövd, är så extremt obehagligt när de skall förbi svalget.
Jag fick propofol intravenöst. Jisses så hög jag blev, de hade kunnat göra vad som helst med mig utan att jag protesterat, jag hade sjukt roligt hela tiden.

Samma medel ingår i giftcocktailen man ger till dödsdömda i USA när de skall avrättas med giftspruta.
 
Lugnande är en sak - men har du någon gång fått prova lustgas hos tandläkaren?

Jag grinar när jag är hos tandläkaren. Jag blir 5 1/2 år och blockerad. Jag ogillar starkt att ta lugnande, jag får panikkänslor av det men lustgas OCH bedövningssalva OCH bedövningsspruta gör att jag överlever mina tandläkarbesök. Egentligen skulle jag behöva få lustgasen redan innan jag går in till tandläkarmottagningen, för det känns som att gå in till sin egen avrättning, men hittills har jag överlevt mina tandläkarbesök.
💪 ;)
 
Lugnande är en sak - men har du någon gång fått prova lustgas hos tandläkaren?

Jag grinar när jag är hos tandläkaren. Jag blir 5 1/2 år och blockerad. Jag ogillar starkt att ta lugnande, jag får panikkänslor av det men lustgas OCH bedövningssalva OCH bedövningsspruta gör att jag överlever mina tandläkarbesök. Egentligen skulle jag behöva få lustgasen redan innan jag går in till tandläkarmottagningen, för det känns som att gå in till sin egen avrättning, men hittills har jag överlevt mina tandläkarbesök.
💪 ;)

Jag kräks av lustgas så tror inte tandläkaren uppskattar det 😁 inte lite heller utan kaskadspyr av det 🙈
 
Jag har lite samma problem, men inte lika illa. Får panik av borren! Gick inte till tandläkaren på mer än 15 år, blev tvungen till slut... Hamnade hos en toppentandläkare som i början borrade en sekund åt gången... Jag har fortfarande lite panik, behöver mer bedövning än normalt, men jag kan gå dit i alla fall. Hoppas att det löser sig för dig!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 812
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 738
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp