Tandläkare vs veterinär

E

Ella

Köpte precis innan sommaren en ny häst och när vi stallade in dom efter betet i slutet på september så har jag tyckt att han äter sitt hö väldigt dåligt. Jag trodde till en början på att det fortfarande fanns kvar mycket bete i hagen men han har fortfarande inte börjat äta så mycket som hans uträknade foderstat säger. Han äter kanske 2-3kg under natten och lika mycket under dagen och det är alldeles för lite för en liten stor häst tycker jag.... Jag har även lagt märke till att han ibland när han står och äter hö verkar irriterad som om det är någonting som har fasnat i någon tand på honom. Funderar på om det kan vara några hakar som irriterar honom.

Detta gör att jag har bestämt mig för att kolla upp tänderna på honom... problemet är bara att jag egentligen vill åka till den hästtandläkare som håller till på en klinik i en stad som börjar på S och slutar på köping, men han hade ingen tid de närmaste veckorna utan väntetiden var väldigt lång och jag känner att detta är något som jag vill kolla upp med en gång innan det går för långt, därför funderar jag på om man kan ta upp veterinären för att kolla på tänderna. Jag har hört mycket om att det inte är bra att använda sig av veterinärerna till hästarnas tänder men det måste väl vara bättre än inget, eller?

Sv: Tandläkare vs veterinär

Jag tycker nog att du ska vänta.....
Tyvärr så är det många vet som felbehandlar och det kan göra mera skada än nytta!!! (har själv råkat ut för detta)

(men visst finns det vet som är duktiga det svåra är bara att veta vem som är bra och ej)

Jag tycker du kan ringa han du menar (väldigt duktig) och berätta läget jag vet de personer som har gått utbildning hos han och öppnat på andra ställen ex V*****by som man kan åka till som också är jätte duktiga. Min och prata med honom så kan han säkert losta dig vidare. Om han inte tar in dig när han förstår din oro. Det kan ju även bli återbesök lycka till

Det finns massvis av vet som gör ett bra el ok jobb på tänder o sen finns det de som inte bryr sig o bara raspar utan en ordentlig undersökning.
I de fall jag hört om där folk tagit så mycket att hästen inte kunnat tugga efteråt har det varit fråga om USA- utbildade "hästtandläkare".
TL hör inte till den kategorin han vet vad han gör.
PL

TL har ofta återbuds tider som man kan få med kort varsel. Ring och hör med honom om det. Annars kan du han säkert rekomendera vad det finns för andra du kan åka till.

Jag hade inte låtit en veterinär titta på hästen.. det är mkt bättre att låta en som är utbildad på hästens tänder titta i munnen! Om det inte finns tid hos TL den närmsta tiden så finns ju alltid YR som har gått som "lärling" hos TL. Hon håller hus i Långås på västkusten.. Om du vill ha hennes tfn nummer så kan jag pm:a dig!?!

Så du menar att hon inte är utbildad tandläkare utan bara veterinär!?! Är hon inte kunnig när det gäller tänder eller vad menar du!?!

Sitter just nu och letar efter Torbjörns tel.nummer som jag verkar ha förlagt, please den som har det lättåtkomligt kan väl maila över det, caroline.wiborg@swedbank.com. Mitt inlägg är att det självklart finns andra bra tandläkare än Torbjörn MEN det finns också en hel del som INTE räknas dit, vänder du dig till Torbjörn så är du garanterad proffesionell hjälp.

det finns en i din närhet som jag anlitade till min häst, en kille som utbildat sig i USA, han förstörde munnen på min märr trots höga rekommendationer från duktiga tränare, jag har numera en häst som alltid fipplar med tungan och bettet. Min veterinär tittade på henne och sa att tyvärr går det inte att raspa, hon är för nedraspad redan, detta var efter ett år sedan MO varit hit.... Jag litar faktiskt mer på min veterinär efter detta men betvivlar inte att TL är duktig, många mils resa visserligen.

vad detta inlägg till mig!?! jag åker till YR och jag tycker att hon är kanonbra.. jag får professionel hjälp av henne då hon är väldigt kunnig och har utbildning!

Förutom TL finns en vet som tidigare jobbat hos honom och som behandlar enligt ungefär samma filosofi. En bra människa men förmodligen åker du på väntetider även där. Hör av dig om du vill ha namnet.

Det är inte så svårt att kolla tänder, veterinären kan kolla dem och de ser och känner ju om det behövs raspas.

Svarar flera

Usch nu blev jag väldigt osäker... Jag hade annars tänkt att jag kunde ta upp en veterinär nu som åtminstone kunde titta honom i munnen och se att det inte är något stort fel som gör att han inte vill äta så mycket hö, det kan ju faktiskt vara något enkelt att fixa, eller?... Sedan hade jag tänkt att boka en tid hos T men det finns ju en risk att det inte blir förrän till våren om det vill sig illa med vädret... Jag har ju ett antal mil att åka och vet inte om jag har så stor lust att riskera något genom att åka när det kommer snö och blir halt på vägarna.

Vad exakt är det som veterinärerna gör/inte gör som är så dåligt då? De borde ju åtminstone vara kompetenta nog att titta på hästarnas tänder och se om det finns något vasst eller dylikt... Förr fanns det väl inte ens några specialutbildade hästtandläkare som T och det funkade väl ändå, eller?

När jag bad vet kolla tänderna "vet ej om det behöver tas något" när jag beställde vacc, så var den kollen i form av raspning till min stora förvåning. Mina hästar äter rätt stora mängder grovfoder, så den raspningen var iofs snabbt överstökad, men ändå...

Beställ en tid hos TL. Undertiden kan du blötlägga höet så blir det lite lättare att tugga.

YR är både vet och tandläkare, hon har haft TL som mentor.

Jag har besökt henne på hennes klinik och fick ett proffsigt bemötande. Kan rekommedera henne som tandläkare, hur hon är som vanlig vet vet dock jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama