Tandläkare + vaccinering samma dag?

Mysaan

Trådstartare
Jag ska till tandläkaren på måndag och funderar på om jag skulle be vterinären passa på och vaccinera honom. Kan de göra dte? Tänkte iom att han kommer få lugnande när de ska titta i munnen? Det är grundvaccinationen han ska ha men kan jag få en spruta med hem som kan ges efter 21 dagar eller måste veterinären komma?

Sv: Tandläkare + vaccinering samma dag?

Du kan absolut vaccinera samtidigt, men du får nog ta ut en vet. till nästa spruta!

Ja för de brukar inte lämna ut sprutor! Hur långt har du till närmsta klinik då? Du får väl köra hästen nästa gång oxå annars!

Veterinären kollade tänderna på min lilla i tisdags. Hon fick lugnade och även en spruta mot hästinfluensa. Så passa på att göra allt på samma gång.

*kl*

Det vart ingen vaccinering i dag. Stackars hästen har tandfrakturer på 3 tänder så vaccineringen kommer vi ta mot slutet av denna behandling istället.

Någon som varit med om frakturer och vet hur det fungerar och hur mycket det kostar? :crazy: Tyvärr täcker inte min försäkring detta. :(

Det beror helt på vilken hästtandläkare du har. Det finns olika "skolor" i hur man behandlar trasiga tänder - och det finns de som är väldigt dyra och de som inte är lika dyra.

Det beror helt på vilken hästtandläkare du har. Det finns olika "skolor" i hur man behandlar trasiga tänder - och det finns de som är väldigt dyra och de som inte är lika dyra.

Som jag förstår på "min tandläkare" så gör den som jag blivit skickad till helt enkelt en fyllning/uppbyggnad av den trasiga biten. Ungefär som om hästen varit människa.

Lite OT kanske, men hur ofta behöver man vacinera en vuxen häst och mot vad ?

Man vaccinerar hästarna 1 gång om året efter grundvaccineringen. Blandannat är det väl hästinfluensa man vaccinerar mot oftast även Botulism (stavning?).

Min tandläkare är veterinär i botten så han kan göra allt i ett. ;) Det går säkert bra.

När vi grundvaccinerade mot botulism (dvs 3 sprutor med 1 veckas mellanrum) kunde vi inte göra det på egen hand utan veterinären fick komma ut och göra det alla tre ggr. Och min syster är då ändå sköterska och kan alltså spruta även intravenöst. Men jag tror ändå det måste göras av veterinär, just vaccinering och liknande.

Däremot finns det ju medicinering och liknande med spruta som man kan göra själv.

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka