tandköttsinflammation?

ponnymamma

Trådstartare
Min dotters ponny blöder ur tandköttet nedre främre tänderna. Det ser rejält irriterat ut men han verkar inte besväras av det. Han äter som vanligt och reagerar inte med smärta när jag kollar munnen på honom. Han har mycket tandsten som vi håller koll på.

Så, vad skulle ni göra? Hur har debatten med hästtandläkare påverkat vart vi ska ta vägen med honom? Har faktiskt inte följt den så slaviskt. Ska jag ringa vet. eller avvakta?

Sv: tandköttsinflammation?

Har hästen tandsten hade jag ringt klinik för att få komma in och göra rent tänderna. Det kan ju komma bl a tandlossning av tandsten, och efter att bekanta fått ta bort sin häst p g a massiv tandlossning (den hade inga framtänder och kunde inte längre beta) så känns det onödigt att inte hålla efter något så lätt.

Att jag väljer klinik har med att göra att det finns bra instrument att tillgå och att jag tycker att de - i alla fall i mitt område - håller sig bättre uppdaterade på tänder.

Har du en hästtandläkare som kommer er väg snart, hade jag möjligen valt denne, men jag tycker man ska prioritera snabb insats hellre än just hästtandläkare i det här skedet.

Vi har fått använda Listerine till häst efter att ha tagit bort mycket tandsten, just för att inte få inflammation i tandköttet efteråt.

Vi har fått använda Listerine till häst efter att ha tagit bort mycket tandsten, just för att inte få inflammation i tandköttet efteråt.

Säger ni till hästen gurgla en minut och spotta sen ut? :laugh:

Allvarligt nyfiken på hur ni gör och vad hästen tycker om det, det är ju starkt

Dels hade vi en peang att nypa bort beläggning med, och sedan borstade vi med Listerine på tandborsten för att hämma tillväxt och äckel.

Har fungerat väldigt bra, hästen hade mycket tandsten och en del problem eftersom den ätit müsli innan vi fick den. Numera är det inget problem, vi bytte kost när vi tog över honom. Men det var faktiskt ett väldigt bra sätt att få rätt på det, och skönt att slippa åka in varannan månad och göra vid tänderna.

Idag äter han främst grovfoder, men också betfor och Hippo Alfa (pellets). Veteriären hävdar att det är markant ökning av tandsten hos hästar som äter müsli, jag har inget underlag att jämföra med (statistiskt säkerställt) men har sett i munnen hos hästar som äter müsli att det ser för djäkligt ut med tandsten och foderinpackningar runt tänderna.

Ok då ska jag fråga min veterinär om det för mitt sto har ätit müsli nu i tre månader och vet kommer i ett annat ärende på ons. Dock blandar jag alltid müslin med lucern hackad strå för jag tycker hon äter så fort, vill inte hon ska sätta i sig ett halvt kilo kraftfoder på några minuter (känns det som :grin:)

pellets är nämligen inte alls populärt hos damen

Alla veterinärer har säkert inte samma erfareheter, det beror ju också på hur mycket tänder man ser som veterinär. Men eftersom müsli har den sammansättningen det har och ofta innehåller melass för att kleta ihop (skiten) känner jag det högst sannolikt att det är med sanningen överensstämmande att det påverkar hästens tandhygien.

Tillsammans med andra nackdelar med fodermedlet utesluter jag det gärna så länge det finns andra saker att fodra med.

Men om två veterinären har samma åsikt är det kanske dags att göra en forskningsstudie på det hela?

Då fullblodet inte behagar äta pellets tyckte jag müslin var det bästa alternativet men jag ska fundera över detta en gång till. Lite beroende på vad som hittas vid nästa munhåleundersökning också

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 022
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 172
Senast: lizzie
·
Katthälsa Tänkte dela med mig av lite bilder. Nu är det konstaterat att alla mina tre katter är drabbade av FORL/TR (tandresorption). Det finns...
Svar
18
· Visningar
21 296
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 979
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21