aglaonema

Trådstartare
När tar ni ut veterinär för att kolla hästens (unghäst) tänder för första gången?! Hur brukar hästarna klara detta? Jag vill helst inte ha en häst som behöver en lugnande spruta för att få tänderna kollade ( som ju många hästar behöver) hur gör man för att det inte ska bli så??!

Sv: tandkoll

Åker du till klinik brukar hästen få lugnande i vilket fall så att veterinären kommer åt ordentligt i munnen. Välj en veterinär som har bra rykte och duktig på tänder, så går det säkert bra.

Jag kollar första gången när de är runt 3½, sen igen vid 4½ och sedan antingen per år eller vartannat år beroende på vad veterinären rekommenderar för just den hästen. Hästen får alltid lugnande innan undersökning/behandling och jag åker alltid till min veterinär då veterinären har mer möjligheter för olika åtgärder där.

Sen kollar jag såklart hästen själv i munnen några gånger per år också, det är alltid bra att veta hur ens häst brukar se ut i munnen för då kan man lätt märka själv om det blivit några förändringar.

När tar ni ut veterinär för att kolla hästens (unghäst) tänder för första gången?! Hur brukar hästarna klara detta? Jag vill helst inte ha en häst som behöver en lugnande spruta för att få tänderna kollade ( som ju många hästar behöver) hur gör man för att det inte ska bli så??!

Man brukar rekommendera att kontrollera hästens mun i tidigt skede - det är ju nu man kan sätta in åtgärder om en tand kommer lite för sent, blir snedställd osw. Senast wid 2 års ålder skulle jag säga, gärna redan wid 1,5.

En seriös munhåleundersökning kräwer sedering. Det går inte att i lugn och ro undersöka tand för tand, anwända munspekulum, "tungbortputtare", tandsond eller spegel så man ser "bakom" tänderna på en häst som slår aldrig så lite med huwudet. Utan sedering är undersökningen i de flesta fall bristfällig och man riskerar förstås att hästen blir skrämd aw den närgångna undersökningen. Detta kan i sin tur leda till att hästen upplewer alla undersökningar som obehagliga.

Jag skulle personligen aldrig ta ut en ren veterinär för en tandkontroll. Jag går inte heller till tandläkaren för en gynundersökning.

Anlita en hästtandläkare med en ordentlig utbildning. Du behöver inte åka in till klinik och hästen får lugnande vid besöket. Det är standard för att de ska kunna göra en ordentlig undersökning. Jag har själv aldrig varit med om att en vanlig veterinär varken gjort en ordentlig undersökning eller givit hästen lugnande. Däremot har jag erfarenhet av minst 3 personer med utbildning på området och de har alla givit lugnande före undersökning.

Kolla tänder skulle jag nog göra vid 2 års ålder. Jag kan inte tänka mig att det speciellt ofta behöver göras något i hästens mun i så tidig ålder men det skadar inte att någon tittar. Det är ju eg ganska sällan man behöver raspa ett korrekt bett på en vuxen häst också enl min erfarenhet. :)

Mina kollar vet innan inridning börjar. Även vet kan ta bort vargtänder etc!

Har själv hjälp till vid den vanliga kollen och raspningen utan problem. Men för fullständig koll behövs mer än munstege och då sedering.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 417
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka