Tandkoll - veterinär eller tandis?

Sv: Tandkoll - veterinär eller tandis?

Jag ringde vår veterinär och kollade det där. Det är enbart veterinärer som får sedera. Docj finns det HT som hal veterinärutbildning - och de får naturligtvis sedera.

de hela handlar väl om att den som sederar ska ha gått en C15 kurs annars är de förbjudet o perforera huden oavsett orsak.

Nej, sedering får man inte ge även om man gått C15 kurs såvida man inte är tex djursjukvårdare på en klinik och gör det på klinikveterinärens ansvar. Eller som i fallet TL då han utför sederingen på klinikveterinärens ST´s ansvar vid sina tandundersökningar/behandlingar.

Det är på förslag att göra djursjukvårdare till ett legitimationsyrke och då kan djursjukvårdarna ge injektioner mm på eget ansvar, men först då. Tills dess går allt de gör på veterinärens ansvar.

Senast ändrad av en moderator:

Det borde vara skillnad på att få sedera när det borde gå under viss anestesi.
Kunskap om hur mkt varje individ ska ha.

hästtandläkare med vet utbildning:bump:

finns i östergötland har varit där med min ena häst som hade fått en spark mot tänderna...
dom fixade till allt nu märks det inte...
kostade lite men försäkringen tog det mästa

absolut inga hovslagare som säger sig kunna raspa tänder förmindel:eek:

Hej!

Men hur e d med ETs, får dom verkligen utföra akupunktur? Det är ju att perforera huden??

/ Lavinia, undrande

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 028
Senast: Bee
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: netschjen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 845
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar