Tandhälsa gammal hund och förebyggande på "medelålders" hund

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla

Min dvärgschnauzer tant börjar bli till åren och det sista har vi dragit många tänder. :(

Hon har under åren haft bra tänder inte mycket tandsten eller så men det sista har det gått snabbt utför.

Hur lite tänder kan hunden klara sig på?

I övrigt är hon pigg och kry väldigt fin i kroppen för att vara 13 år enligt vetrinären. Hon lever pensionärsliv hemma på gården och brukar få gå lös och göra det hon orkar. Hon följer inte längre med på skritturer med hästen men älskar om man cyklar långsamt

Min basenjtik har börjat få tandsten och lite fickor så införskaffat mjuk borste och börjat med. Hon är inte glad över det hela men accepterar det.

Finns det något annat man kan göra extra för att hjälpa till med tänderna?

Hej alla

Min dvärgschnauzer tant börjar bli till åren och det sista har vi dragit många tänder. :(

Hon har under åren haft bra tänder inte mycket tandsten eller så men det sista har det gått snabbt utför.

Hur lite tänder kan hunden klara sig på?

I övrigt är hon pigg och kry väldigt fin i kroppen för att vara 13 år enligt vetrinären. Hon lever pensionärsliv hemma på gården och brukar få gå lös och göra det hon orkar. Hon följer inte längre med på skritturer med hästen men älskar om man cyklar långsamt

Min basenjtik har börjat få tandsten och lite fickor så införskaffat mjuk borste och börjat med. Hon är inte glad över det hela men accepterar det.

Finns det något annat man kan göra extra för att hjälpa till med tänderna?
Hon klarar sig bra helt utan tänder. Hon behöver ju inte tänderna för att fånga maten utan du kan ju anpassa utfodringen till hennes tandstatus.
Det bästa för att förhindra tandlossning är daglig tandborstning.

De klarar sig fint med få tänder. Min chihuahuatik har blivit av med ca hälften av alla tänder, men hon äter fortfarande hård och knaprig mat. Så länge hon själv vill/kan tugga på saker så tycker jag att hon får det, inte minst för att hon äter så ruskigt snabbt om hon får mjuk mat. Här hemma tuggas det både morotsstav, tjurmuskel och annat gott!

Se över och borsta tänderna ordentligt och ofta! Och lyssna på sin hund förstås :)

Har inte själv haft hund med dåliga tänder, men en vän hade en tik som mot slutet tappade tänder. Det enda hon gjorde var att anpassa kosten lite (tex slutade hon efter ett tag att ge kycklingvingar, det blev för bökigt för hunden att äta dem). Det var inte tandproblem som gjorde att den hunden fick somna in sedan utan helt andra saker.

Tack alla för svar.

Pratade med veterinären igår som ringde upp och kollade hur det var med min lilla tant. Fick lite annat tips ska åka och köpa "tandkräm" för att se om basenjitiken kan tycka det är lite roligare att få tänderna borstade :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kanske finns det en liknande tråd men jag hittade inte den i så fall. Hursomhelst så har jag en hund, har bara en hund, på 15 år. Han...
Svar
15
· Visningar
1 405
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 937
Senast: Sleepy
·
L
Övr. Katt Jag har en kastrerad birma på 13 år, blir 14 i år. Det senaste året så har han börjat få så otroligt mycket tandsten och inflammerat...
Svar
13
· Visningar
2 506
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka