Tandfraktur!

Mysaan

Trådstartare
Har sökt lite men inte hittat så mycket.
Någon som behandlat sin häst? Hur har det gått sedan? Är det ett problem som återkommer om och om igen eller är dte lagat när det är så att säga?

Sv: Tandfraktur!

En tandfraktur är inte så lätt att laga på häst. Tidigare har man ansett att åtminstone incisiverna (framtänderna) själva kan reparera en fraktur, även om den berör pulpan, men vad jag har förstått så är det en sanning med modifikation.

Kindtänder som frakturerats upptäcks ofta i sent skede när infektion i pulpa och tandrot är ett faktum. Här är behandlingen snarare att extrahera hela tanden istället för att laga den.

Extrahera betyder de att de drar ut tanden?

Det handlar alltså om de 3 bakersta tänderna i nederkäken.

Hej! Min häst opererade sin tandfraktur mars förra året. De hade provat att laga den men det höll ej. Operationen gick bra och eftervården. I början fick vi spola rent där tanden satt och kolla så at det inte låg mat där, hon fick även pencillin i 10 dagar efteråt. Nu har tänderna åkt framåt och täppt till hållet som var.
Det som var att efter 6 månader tog vi ut en hästtandläkare som slipade ner tanden som ska slita emot den som var borta. Nu är det inga problem alls.
Eva-Lena

Hej! Min häst opererade sin tandfraktur mars förra året. De hade provat att laga den men det höll ej. Operationen gick bra och eftervården. I början fick vi spola rent där tanden satt och kolla så at det inte låg mat där, hon fick även pencillin i 10 dagar efteråt. Nu har tänderna åkt framåt och täppt till hållet som var.
Det som var att efter 6 månader tog vi ut en hästtandläkare som slipade ner tanden som ska slita emot den som var borta. Nu är det inga problem alls.
Eva-Lena

Jag funderar på hur det går efteråt sedan. När de dragit tanden. Måste man raspa ner motsvarande tänder i överkäken då flera gånger om året eller hur fungerar det?

Funderar på om man ska dra ut dem istället för att hålla på och laga dem. Men klarar dem sig utan 3 tänder på samma sida?

Min pojk har ju sina frakturer längst bak i käken. Är det inte de tänderna de oftast tuggar med?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka