Tandfraktur, underkäken fram

Nettanjau

Trådstartare
Idag upptäckte jag att min 3-åring hade bara en del av sin mittentand fram i underkäken, en väldigt liten del kvar...
Samt att snett under tanden mot sidan så fanns det en böld i tandköttet.

Någon som har erfarenhet och tips, vad kan det vara för böld? Samt vad kommer tandläkaren att göra???

Jag ska givetvis kasta mig på telefonen imorgon bitti, för att nå tandläkaren...

Senast ändrad:
Sv: Tandfraktur, underkäken fram

Är det en -06:a så ska ju mittentänderna ut nu. Är du säker på att det inte är den översta delen av permanenttanden du ser? Min -06:a har tappat sina mittentänder uppetill, och där ser man nu ett par pytte knöggliga och knostiga permanenttänder på väg upp.

Bölden kan blivit om hästen hållit på och kliat tänderna mot träd osv, det kliar ju när de ska ut, min lille har skrapat upp tandköttet lite på det viset. Men har det blivit en böld måste det nog öppnas och få antibiotika. Är tandläkaren veterinär så h*n kan fixa även bölden?

Tandläkaren ska inte göra ett skit, hästen ska behandlas av utbildad veterinär om den har en skada!

Tack för inläggen, visst är han en 06:a och hans tänder ska bytas nu - det såg bara lite läskigt ut med bölden och att just 2/3-delar av tanden bara var borta. Men han dricker och äter, det har jag koll på...

Min tandläkare är både veterinär och tandläkare, det känns kanonbra!
Han håller på att se över sin kalender samt har mig på återbudslistan, så senast måndag ska jag få besök av honom. Först då kan jag pusta ut, kändes lite läskigt igår -men jag ska strax upp och ta en titt igen.

När de tappar mjölktanden så brukar det just vara en mkt kantig permanenttand som är just ca 1/3 av den vanliga, kan enkelt tas just för att det är en sönderslagen tand, fick för många år sedan hem en shettis som verkligen såg ut som att han fått en snyting då han tappat båda fram på samma gång.
Men låt veterinär titta på bölden så att det inte är den andra framtanden som växer fel, händer tyvärr att de försöker bryta igenom på fel ställe alternativt att den andra framtanden inte lossnar som den skall av sig själv och därför finns det inte utrymme för permanenttanden att växa till som den skall.

Idag har jag kollat mer noga och varit mer sansad... (igår kändes det mer som jag var i chock...)
Det finns sex tänder i underkäken, detta är den näst yttersta tanden - så det är inte mittanden som han ska tappa.
Skönt att jag kontaktade vet/tandläkaren idag, han ska se över sin almanacka och komma senast måndag... (är allt lite orolig)

Idag har jag kollat mer noga och varit mer sansad... (igår kändes det mer som jag var i chock...)
Det finns sex tänder i underkäken, detta är den näst yttersta tanden - så det är inte mittanden som han ska tappa.
Skönt att jag kontaktade vet/tandläkaren idag, han ska se över sin almanacka och komma senast måndag... (är allt lite orolig)

Men ni har ju ingen koll på när mjölktänderna fälls.. :angel: "Mittersta" framtanden (I1) ca 2,5 år, nr 2 räknat fr mitten (I2) vid 3,5 och den yttersta (I3) vid 4,5 år.

Om din häst är född 06 bör han vara 3-3,5 nu?
Den tand du beskriver ska fällas nu. Förmodligen är det en helt normal tandväxling - det kan se riktigt "sjukt" ut. Kanhända har mjölktanden delat sig och då är det inte fel att ta ut en veterinär som kan plocka väck den. Bölden (vad jag förstår är det en bula du ser, inte en varfylld kapsel?) är förmodligen den permanenta tanden som håller på att bryta igenom.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. När jag först läste ditt inlägg lät det mindre bra eftersom det var I1:an du beskrev - då hade det, utifrån din hästes ålder, handlat om fraktur av en permanent tand.

Men ni har ju ingen koll på när mjölktänderna fälls.. :angel: "Mittersta" framtanden (I1) ca 2,5 år, nr 2 räknat fr mitten (I2) vid 3,5 och den yttersta (I3) vid 4,5 år.

Om din häst är född 06 bör han vara 3-3,5 nu?
Den tand du beskriver ska fällas nu. Förmodligen är det en helt normal tandväxling - det kan se riktigt "sjukt" ut. Kanhända har mjölktanden delat sig och då är det inte fel att ta ut en veterinär som kan plocka väck den. Bölden (vad jag förstår är det en bula du ser, inte en varfylld kapsel?) är förmodligen den permanenta tanden som håller på att bryta igenom.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. När jag först läste ditt inlägg lät det mindre bra eftersom det var I1:an du beskrev - då hade det, utifrån din hästes ålder, handlat om fraktur av en permanent tand.

Jadu vem är det som är ute och snurrar om åldern :angel: om en -06 vore 3,5 år nu i februari så måste den vara född september-05 ;)
Just nu är de flesta -06 lite mer än 2,5 år närmar sig 3 år alltså börjar frambissarna trilla ut nu (dock ännu inte på någon av mina varken den som är född i april eller den som är sen och född i juli)

Tandläkaren ska inte göra ett skit, hästen ska behandlas av utbildad veterinär om den har en skada!

Oj, det var ett spännande uttalande!
Shettisen här har nämligen haft knas med tänderna, och jag uppsökte först veterinär (på klinik). Som bara körde runt lite med raspen ungefär.
Sedan hästtandläkare, som dels hittade en hake och dels såg att båda P2 hade börat rotera. Efter två besök är hon nu finfin i munnen igen. :)

Visst finns det bekymmer med att "vem som helst" kan kalla sig hästtandläkare, men hör man sig för och kollar upp dom i förväg så är dom "riktiga" tandläkarna nog ofta bättre än veterinärerna.

Jaaa.. nu får du allt räkna om.. :p jag tror nog jag vet hur gammal min 06:a är :angel:

född juni 2006
-feb 2007 = ca 0,5 år
-feb 2008 = ca 1,5 år
-feb 2009 = ca 2,5 år :idea:

:rofl:

Så.. bra att du fått tag på tandläkare/veterinär (skönt att ha en sån att tillgå, ska själv leta rätt på en nu...) för det är nog så att det är en skada på en tand som ska fällas nästa vinter först.

Har framtänderna redan fällts eller är de på väg?

Förresten alla tandfällningskunniga: När de fäller vid 2,5 års ålder så fälls ju "mittentänderna", men fälls även någon/några molarer då? Vilka isf? Ska alla molarer bytas också, eller bara vissa?

Så.. bra att du fått tag på tandläkare/veterinär (skönt att ha en sån att tillgå, ska själv leta rätt på en nu...) för det är nog så att det är en skada på en tand som ska fällas nästa vinter först.

Har framtänderna redan fällts eller är de på väg?

Förresten alla tandfällningskunniga: När de fäller vid 2,5 års ålder så fälls ju "mittentänderna", men fälls även någon/några molarer då? Vilka isf? Ska alla molarer bytas också, eller bara vissa?

Om du med molarer menar tänder längre in i munnen (har aldrig snappat vad de egentligen heter) så ja de fäller en del av dem också där har min äldsta börjat (född i april).
Min hingst som hade lite knas med att tappa sina tänder (de satt kvar på en liten liten bit av rotspetsen som inte ville släppa helt) fick med hjälp av vets rasp ut en hel drös med tänder som ramlade bara med en liten knuff från raspen och det var strax innan hans 3 års test (han var ganska exakt 3 år då). Har i minnet att vi fick ut 8 tänder, dock var det även två vargtänder som vet plockade ut, tror det var en av framtänderna som satt på trekvart och inte ville ramla så till det måste det varit 5 kindtänder sen hur många han tappat själv vet jag inte.

Ja, det var de där bak jag menade.. Men om det kom ut 5 såna... då tappade han fler än en per "sektion" eller vad man ska säga?
Alltså, i fram tappar de ju en tand per sektion, om man delar upp framtänderna i fyra sektioner(uppe-höger, upp-vänster, nere-höger, nere-vänster).
Byter de kanske samtliga kindtänder då vid 2,5 år?

Hittade detta på Djurtandvårdsklinikens forum:

"Framtänderna växlas vid ca 2½, 3½ och 4½ års ålder.
Mjölktänderna i kindpartiet växlas vid ca 2½, 3 och 4 års ålder.

Mvh DTV"

Bra att veta :idea:

Det tål ju att diskuteras! Hästen ligger ju mittemellan fällningarna, men enligt min erfarenhet bör det vara I2:orna som är på väg nu. Men som sagt, det beror förstås lite på när på året hästen är född. En treåring brukar man kunna åldersbestämma utifrån slitningsgraden på den permanenta I1:an, den är oftast sliten i framkant och har mao oftast (!) varit med i gamet ett tag. Den borde vara växlad på en häst som blir tre i april-maj.

Hursomhelst lär det handla om en mjölktand = bra! Ska bli kul att höra vad vetten säger efter att ha tittat på hästen. En bild hade ju också varit bra - då ser var i fällningen hästen befinner sig!

I mjölktandsuppsättningen har hästen bara premolarer; 3 st till antalet i vardera käkhalva (totalt 12). Den sista mjölktandspremolaren fälls i 3-årsåldern.

Senast ändrad:

*halv knapplån*

Tänkte lägga mig i åldersdiskussionen lite.
Är det inte väldigt individuellt i vilken ålder dom tappar mjölktänderna? Att I1 ska åka vid 2,5 år är väl bara en riktlinje?

Nä. på dagen ska det ske!! :D

Jo, så är det. Och när de väl växlat framtänderna så blir åldersbestämningen ännu värre; det är i princip omöjligt att med säkerhet fastställa åldern mer än på ett ungefär. Hur tänderna slits är väldigt individuellt.

Då är det som jag misstänkte.
Men hur mycket individualitet kan man tåla när det gäller tandfällning då? Jag har för mig att jag sett en unghäst som fällde I1 redan vid 1,5 år.

(förlåt att jag kanske svävar ut från ämnet lite nu)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar