Tandfraktur, erfarenheter?

Sv: Tandfraktur, erfarenheter?

Framtänderna börjar inte wä[ks]a mer framåt, men skjuts ju fram mer och mer och de har hekt ekelt en sådan form att de med åldern kommer att peka mer framåt!
Är det verkligen så?
Eller blir de längre o för att hästen ska kunna tugga med kindtänderna- blir vinkeln på framtänderna mer framåtskjuten.

Min häst är 18 o har relativt korta o ej lutande framtänder- behandlas av US.utbildad:bow:

Hade vi haft betande hästar året om är jag övertygad om att de inte skulle se ut som våra hästar som kan plocka lösgodis.:grin:

måste titta på en som har nästan 1 dm överbett o är 17.:idea:

Sv: Tandfraktur, erfarenheter?

Min häst ett 13 årigt fullblod har också opererat ut en kindtand på samma vis som quigley häst, näst innersta i överkäken på vänster sida. Han har även frakturer på fler tänder i över och under käken troligt vis orsakade av en munrulle tidigare i livet som någon annan nämde i tråden.
Eftersom ingen fraktur syntes på röngten bara enorma mängder äkligt snor i ena näsan fick vi flera omgångar pencilin innan ett hål ca 5 kronas storlek brevid ögat öppnades in till bihålan. Där var fullt med foder så tanden slogs ut genom hålet.
Nu skulle det bli bra men fick en mycket otrevlig komplikation i form av svamp i bihålan, vill man inte ha! Antagligen för att imunförsvaretar var nedsatt av all antibiotika. Var svårt att hitta medecin som bet på svampen och som hästen tålde men vetrinärena kämpade på men till slut kunde de inte göra mer.

Helt desperat fick jag tag på en annan vet som kunde tänka sig försöka men dealen var att fanns det iget att göra skulle hästen inte komma ut från operationen. Så åkte 32 mil enkel väg och lämnade in min häst.
Ut kom han såg ut som tagen ur frankenstien sydd och ihop häftad en "lucka" på ca 6x10 cm hade öppnats i pannan för att kunna göra ren bihålan. 20% changs att klara sig,med två nya komplikationer och en helvetes eftervård blev vi hem skickade. Tandgluggen hade inte läkt ordentligt som vi trott och det första lilla hålet i pannan hade blivit så i infekterat att det spritt sig till pannbenet.
5 veckor senare var det å-besök och svampen var borta!
Nu var det dax att ta nästa problem tandgluggen löstes genom en ny teknik, då 2 år sen. Nova var 4 hästen, de tog en muskel som gick till näsborren lossa den in med den i bihålan genom gluggen till munhålan och ut genom kinden där den fästes. Där sitter den som en organisk plugg tills vävnaden i bihålan väx över då dör den och faller bort. Tekniken kommer från humanvården där man tex använder den på liggsår på ädre när de inte vill läkas. Tillsist lilla hålet i pannan, en stor bit hud skars loss ända ner till pannbenet så man fick med benhinnorna och det drogs över hålet.

Idag åker vi till tandläkarvet ca 4 ggr om året får att spola fila och fixa,tandgluggen är föv bland det bästa i hans risiga mun den har läkt superfint och vuxit ner lite där tanden varit då den stöttar upp tänderna brevid inte lika stor risk för att tand raden ska kolappsa då.
Blev lite långt men detta är mina erfarenheter.

Hej! Min häst har råkat ut för samma och jag undrar vad ni gav din häst för medicin mot svampen? Har svårt för att få svampen försvinna. Tacksam för svar.

Du har väckt en åtta år gammal tråd så tyvärr är risken att du inte får svar.

Jag vet, men värt ett försök då jag känner mig smått desperat för att få hjälp. Veterinär etc vet inte varför svampen kommer. Han är öppnat i pannad 3 gånger nu och den är ändå kvar. Spolad med imeverol 10 dagar senast. Ändå kvar.

Jag vet, men värt ett försök då jag känner mig smått desperat för att få hjälp. Veterinär etc vet inte varför svampen kommer. Han är öppnat i pannad 3 gånger nu och den är ändå kvar. Spolad med imeverol 10 dagar senast. Ändå kvar.

Jo jag såg din andra tråd och förstår du är desperat. Var mer ifall du inte sett tråden var gammal :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka