Tandfällning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 430
J

Jeeves

Jag har en liten shettiskille, 2,5 snart 3 år, som i förrgår började lukta pekka i munnen varför jag tittade lite närmare på tänderna. Han har då två lösa framtänder och man kan se att det redan har kommit ut två nya under. Saken är den att mjölkisarna är såpass lösa att de vickar och det bildas fickor som maten fastnar i, i ovankant.
Jag spolade rent med vatten i spruta och det kom ut en hel del matrester. Stallkompisen tyckte att vi kunde dra ut dem på eget bevåg eftersom de sitter såpass löst men jag är tveksam.
Har aldrig pillrat på mina hästars tänder, tandfällningen har skött sig själv, har hittat tänder i krubban ibland men de har aldrig haft några synbara besvär.

Hur hade ni gjort i detta läget? Väntat några dagar och hållt det rent genom spolning, som är min variant, dragit ut de lösa tänderna själv, eller tagit ut veterinär för utdragning?

Sv: Tandfällning

Om tänderna sitter så att det går att ta loss dom utan att skapa alltför mycket obehag för hästen skulle jag prova att vicka lite på dom för att se om dom kanske lossnar.
Att göra rent kan aldrig vara fel tycker jag.

Att ta ut veteirnär för att ta bort dom låter i mina öron lite väl avancerat, men å andra sidan kanske det behövs för att slippa infektion/inflammation vad det nu är som det blir av det.

Men att "dra" bort tänderna själv om de nu sitter fast fortfarande skulle jag aldrig våga ge mig på, är rädd om mina fingrar.

/M

Om jag förstår det rätt så fastnar maten mellan den nya och den gamla tanden och alltså inte i en ficka i tandköttet? Risken för att det blir något av det då tror jag inte är så stor men eftersom det funkade att spola rent så hade jag fortsatt med det. Den behandlingen fick min häst när han var sydd i munnen, spolade rent med vattenslang två gånger om dagen, vart inga konstigheter alls. Och tänderna kommer ju snart att ramla av sig själva och då försvinner ju problemet:)

Precis, han får ner matrester emellan de gamla o nya tänderna. Jag blev lite orolig eftersom det luktade så infernaliskt illa men det är förmodligen matresterna som luktar, inte någon infektion. Det ser fint ut när jag spolat rent i a f, blöder lite men jag tror att det är för att jag vickar på tänderna lite för att komma åt att spola ordentligt.

Jag kommer att vänta i någon vecka till i a f - och ger massor av stora morötter till honom nu i förhoppning att mjölkisarna ramlar av:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka