Tänderna visar åldern

CeciliaT

Trådstartare
Ligger min tråd fel så får ni gärna flytta den.

Anledningen till att jag skriver är att vi idag har raspat tänderna på vår häst för första gången sedan vi köpte honom för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare var hästen 14 år när vi köpte honom, det vill säga 16 år nu.
Vi har stam men inga papper på detta och mycket har varit oklart då i princip allt vi vet bygger på tidigare ägares utsagor. Den förra ägaren köpte vår häst när han var föl från uppfödaren.

När vi idag raspade tänderna på vår häst berättade "tandrasparen" (jag vet inte vad professionen är när man raspar tänderna) att vår häst, enligt tänderna är ungefär 8 år gammal :eek:.
Jag sa att detta inte kunde stämma då hästen ska vara 16 år gammal, det vill säga dubbelt så gammal.
"Tandrasparen" var dock säker på sin sak och sa att vi borde kolla över hans ålder. "Tandrasparen" är enligt vad jag förstår en veteran inom detta och jag har därför ingen anledning att tro att han säger detta utan att vara säker på sin sak.

Några av hans argument (som jag förstod) var att hans "bett", det vill säga vinkeln från tandköttet på överkäkens tänder till tandkötett på underkäkens tänder inte har börjat bukta utåt (hoppas att ni förstår vad jag menar) utan har en "rundad form", att hörntänderna (av de synliga, yttre tänderna) är väldigt ljusa, att tänderna ser mycket fräscha ut och inte har börjat bli såpass slitna som på en 16 åring.
Han menade även på att det tydligen ska växa ut någon slags "pigg" på hörntänderna (av de yttre tänderna) som visar på att hästen har fyllt 12 år. Vi skulle hålla utkik efter den.

Jag kan ärligt säga att jag är chockad. Är det något som kan något om detta som kan säga mig huruvida detta kan stämma.

Jag kan verkligen itne förstå varför tidigare ägare skulle ljuga om hästens ålder och säga att den var 14 år när den i själva verket skulle ha varit 6 år. :confused:

Att hästen har haft bristfällig mattillgång under många år kanske kan spela in, men han har ju inte haft såpass dålig tillgång så han var riktigt mager vad jag vet.

Senast ändrad:
Sv: Tänderna visar åldern

Det han säger stämmer med de tecken man kan se på tänder. Du kan säkert googla på tänder :)

Åldersbestämmning med hjälp av tänderna är en osäker metod på vuxna hästar, mer osäker ju äldre hästen är. Metoden är bättre på unghästar då vissa av mölktänderna tappas i en viss ordning.
Det finns såklart hästar som "inte följer normen" av olika anledningar. Så åldern på din häst är med största sannolikhet 16 år, troligen är bara tänderna lite atypiska i sitt utseende. Men det skadar ju inte att kolla upp åldern då du inte har papper på hästen.

Tillägg: Hur mycket hästen har fått att äta, dvs tuggat, påverkar slitningen av tänderna. Hur hård emaljen och dentinet är (det tänderna består av) påverkar också hur fort tänderna slits av tuggandet. Tändernas hårdhet kan skilja åt mellan olika raser.

Hur kollar man upp åldern på en häst om man inte går enligt tänderna eller papperna?

Några direkta "metoder" som man kan använda för åldersbestämning av hästar förutom tänderna känner jag inte till. Men TS får väl leta reda på uppfödaren, kolla mer med förra ägaren etc.

Förresten - förutom det du frågar om, en liten notis;
Man bör inte ta ut en "tandraspare" för att kolla munnen på sin häst utan helst en veterinär som kan tänder och har vidareutbildat sig på tänder.

Varför ska man då göra det?
Fick hästen sedering, dvs lugnande medel? Utan sedering är det i princip omöjligt att undersöka munnen på en häst på ett bra sätt. Man får inte se det man behöver få se i hästens mun helt enkelt.
Om hästen fick sedering ska "tandrasparen" vara veterinär eller ha en veterinär med vid undersökningen, annars får denne inte ge lugnande medel, det är då olagligt.

Vidare ska inte tänderna raspas alls om hästen inte har hakar eller andra problem i munnen. Och då helst inte med raspar utan helst med moderna elverktyg. I vissa fall fungerar raspar bra, men de ska i alla fall inte vara av den större sorten där anläggningytan blir stor utan i sådant fall vara små raspar som bara tar det som behövs.

Åldersbestämmning med hjälp av tänderna är en osäker metod på vuxna hästar, mer osäker ju äldre hästen är. Metoden är bättre på unghästar då vissa av mölktänderna tappas i en viss ordning.
Det finns såklart hästar som "inte följer normen" av olika anledningar. Så åldern på din häst är med största sannolikhet 16 år, troligen är bara tänderna lite atypiska i sitt utseende. Men det skadar ju inte att kolla upp åldern då du inte har papper på hästen.

Nja - osäker och osäker. Har själv fått träna på att åldersbestämma med hjälp av tänderna då jag gick på SLU och det gick att bestämma åldern ganska exakt.

På unga djur handlar det ju mycket om vilka tänder som är framme (alla framme vid 5-6 års ålder) alternativt bytta vilket sker under de 4 första åren.

Därefter tittar man först och främst på framtänderna.

Vidare tittar man på tuggytan, på en ung tand ser man en urgröpning som kallas kärnsäcken, den slits så småningom ner och blir till det mörka kärnspåret.

I tandens mitt finns pulpan som innehåller blodkärl och nerver. Pulpan dras tillbaka från tuggytan i takt med att tanden växer och slits. Kvar blir ett ljust parti som kallas stjärnan.

Sedan har du galvaynska fåran som börjar uppe på tanden och följder med tanden ner när tanden växer. Då den kommit halvvägs saknas fåran på övre delen av tanden medan nedre halvan fortfarande har en fåra som sakteliga kommer att försvinna i takt med att tanden växer ytterligare.

Det finns "tolkar" för hur tanden ser ut i olika åldersklasser och med dem som hjälp fungerar det ganska bra. Jag vet inte riktigt var jag har min tolk så jag kan inte ge bättre svar än så här.

Jag skulle inte säga att det är en osäker metod. Den är inte 100% säker, men stämmer i 95% av fallen. Det är efter ca 15 års ålder som det börjar bli svårt att avgöra hur gammal hästen är exakt. Men man kan fortfarande tydligt se skillnad på en 15 åring och en 20 åring tex.

Jag kan inte föreställa mig att en häst skulle ha haft ett så nedsatt slit på sina tänder att den misstas för att vara 8 när den är 16 (ju större slit, ju äldre - om man tror att hästen är 8 när den är 16 så måste den ju ha väldigt lite slitna tänder och aldrig i princip ha tuggat..). I min värld är det omöjligt.

Jag hade kunnat förstå det om det handlade om att tandrasparen sa att hästen var 13 men TS trodde den var 16, men det är så stor skillnad på en 8åring och en 16åring. Alternativet är att tandrasparen är dålig och inte kan sin åldersbestämning.

Jag har själv också hamnat i en situation där jag började ifrågasätta min hästs ålder på grund av tänderna. Hon knäckte av en tand i boxen och enligt den skulle hon vara runt 10 år, men i själva verket var hon 6.

Tandis som fick fixa hennes skadade mun sa att det kan vara väldigt missvisande att endast gå efter tuggytan då de använder sina tänder olika. tex min som raspar sina mot boxgallret - resulterar i större slitage än normalt.

Men man kan se på röntgenplåtar - där de bedömer själva rotens längd och hur vida den fortfarande växer osv. Något som styrkte hennes riktiga ålder av 6 år.

Jag har själv också hamnat i en situation där jag började ifrågasätta min hästs ålder på grund av tänderna. Hon knäckte av en tand i boxen och enligt den skulle hon vara runt 10 år, men i själva verket var hon 6.

Tandis som fick fixa hennes skadade mun sa att det kan vara väldigt missvisande att endast gå efter tuggytan då de använder sina tänder olika. tex min som raspar sina mot boxgallret - resulterar i större slitage än normalt.

Men man kan se på röntgenplåtar - där de bedömer själva rotens längd och hur vida den fortfarande växer osv. Något som styrkte hennes riktiga ålder av 6 år.

Enbart tuggytan räcker inte - det finns ytterligare ett antal parametrar. Se mitt tidigare inlägg.

Håller med om att det kan variera mellan hästar, men så mycket som åtta år skulle ändå göra mig misstänksam nog att undersöka saken, hästen kan väl inte ha levt på gröt?

Jag skulle inte säga att det är en osäker metod. Den är inte 100% säker, men stämmer i 95% av fallen. Det är efter ca 15 års ålder som det börjar bli svårt att avgöra hur gammal hästen är exakt. Men man kan fortfarande tydligt se skillnad på en 15 åring och en 20 åring tex.

Jag kan inte föreställa mig att en häst skulle ha haft ett så nedsatt slit på sina tänder att den misstas för att vara 8 när den är 16 (ju större slit, ju äldre - om man tror att hästen är 8 när den är 16 så måste den ju ha väldigt lite slitna tänder och aldrig i princip ha tuggat..). I min värld är det omöjligt.

Jag hade kunnat förstå det om det handlade om att tandrasparen sa att hästen var 13 men TS trodde den var 16, men det är så stor skillnad på en 8åring och en 16åring. Alternativet är att tandrasparen är dålig och inte kan sin åldersbestämning.

95 %?? Upp till vilken ålder då? Källa på det?
Vad jag har förstått kan man fram tills ungefär 8 års ålder åldersbestämma en häst på ett relativt säkert, sedan börjar det bli svårare.
Tandrasparens kunnande är ju svårt att uttala sig om, men där kan också orsaken finnas.

95 %?? Upp till vilken ålder då? Källa på det?
Vad jag har förstått kan man fram tills ungefär 8 års ålder åldersbestämma en häst på ett relativt säkert, sedan börjar det bli svårare.
Tandrasparens kunnande är ju svårt att uttala sig om, men där kan också orsaken finnas.

Nej jag har ingen källa på det... Bara mina egna erfarenheter. Men hade vart intressant att undersöka det lite närmare.

Det man tittar på på tänderna har pigan förklarat bra. H*n pratar om att dental cups (kärnspåret) blottas vid slitning och detta ser ut som en svart prick. När detta ses på I1 är hästen 6, på I2 så är den 7, och på I3 så är hästen 8 år. Dental star (den centrala pulpahålan) ses som en mörk linje framför kärnspåret när hästen är 6 och blir större i takt med att hästen blir äldre.
När hästen sedan är 12 så har dental cup på I1 slitis bort och där ses en gul/vit prick istället, tillsammans med dental star som den enda mörka (inte lika svart som kärnspåret) prick. När hästen är 13 är dental cup borta på I2 och när hästen är 14 är cuppen borta på I3.

Bilden nedan visar anatomin. Den svarta pricken vid 6års ålder ses alltså när infundibulum är så pass slitet att enamel spot blottas.
incisorCrossSectionMod.jpg

Här är en annan bild:
teeth-2-resize-3.jpg

Pilen här pekar på dental star:
gr106.jpg

Det är alltså ganska lätt att se skillnad på en häst som är 8 år och en som är 16. En 8årig häst har alltså svarta prickar i alla incisiver. Och en 16årig häst har alltså inga svarta prickar överhuvud taget, utan snarare gula prickar mitt i tanden.

Jag håller med du att man bör se skillnad på en häst som är 8 och en som är 16, men undantag finns alltid i biologins värld. Se de orsaker jag tog upp ang slitning och emaljens hårdhet i tidigare inlägg.
Jag har källa på att man utefter slitning av emaljen kan bestämma hästens ålder med ganska bra säkerhet upp till ungefär 8 års ålder. Sedan blir det svårare. Emaljslitningen och vad som påverkar den står också med där.

Här: http://stud.epsilon.slu.se/1664/1/lundberg_t_100809.pdf sidan 4.

Jag har liksom också gått kursen för åldersbestämning efter tänderna, som ingår i utbildningen på 5,5 år på SLU. Och ja, man kan sedan oftast se om en häst är 15 eller 20 år gammal, och ifall den är 8 eller 16 år. Men undantag finns.

Jag skulle, utan att själv ha tittat på tänderna, tro att sannolikheten att hästen verkligen är 8 år är ganska liten. Vem skulle ljuga och säga att en häst är äldre än den är liksom? Risken finns ju att "tandrasparen" var ute och cyklade också.
Men det är ju lika bra att rota lite i det hela för säkerhets skull. :)

Jag håller med du att man bör se skillnad på en häst som är 8 och en som är 16, men undantag finns alltid i biologins värld. Se de orsaker jag tog upp ang slitning och emaljens hårdhet i tidigare inlägg.

Jamen då tycker vi ju samma sak:) Att olika slitage/dentinets hårdhet kan vara med och förvirra åldersbestämningen, men att så fel som 8 och 16 år inte kan uppstå enbart av för mycket/för lite slitage.

Jag har källa på att man utefter slitning av emaljen kan bestämma hästens ålder med ganska bra säkerhet upp till ungefär 8 års ålder. Sedan blir det svårare. Emaljslitningen och vad som påverkar den står också med där.

Här: http://stud.epsilon.slu.se/1664/1/lundberg_t_100809.pdf sidan 4.

Hittade faktiskt en artikel som visar att fullblod har ökat slitage/mjukare dentin så istället för 6,7,8 regeln om när dental cup ses, så borde de ha en speciell regel som säger 5,7,9 istället.

En annan artikel visade att ålderbestämningen är mer precis om hästen är under 8 år som du skriver, men att hästar över 8 år felbedöms till 10% (bara) så det är inte mycket mer osäkerhet det handlar om.

Accuracy of ageing horses by their dentition : results of a study on Belgian Draft mares
Abstract: The aim of this study was to assess the accuracy of judging age from teeth, with standard aging guides, of mares from 2 to 20 years old registered in the Belgian draft horse stud-book. The replacement of the deciduous incisors by permanent teeth occurred when expected as the disappearance of the infundibulum on the permanent lower intermediate incisors. The disappearance of the infundibulum was however observed until 16 months earlier than expected on the central incisors and until 18 months later on the corner incisors with 64 % and 50 % of the concerned mares respectively. The modifications of the shape of the occlusal tables from oval to round occurred from 1 to 4 years earlier than expected. The risk to attribute an older age than the true age during the so called round period is lower when taking into account the disappearance of the cup cement leaving only an enamel spot on the occlusal table surface. The modifications of the shape of the incisor tables from round to triangular and to biangular was also observed earlier than expected but only with the central and intermediate incisors, not with the corner incisors. The measurement on photographs of the profile angle of the corner incisors confirmed that this angle decreases with age from about 134 degrees at about 5 years to about 72 degrees at 20 years. Statistical analyses of the differences between real ages and those estimated on pictures by a college of three experts, show that ageing horses from their dentition is more accurate for animals of 8 years old or less, than for older ones. For those animals, the overestimation was about 10 % of the real age.
Publisher: ANNALES MEDECINE VETERINAIRE, UNIVERSITE LIEGE, SART TILMAN BAT 43, B-4000 LIEGE, BELGIUM
Studien är från 2007.

KL

Hej och tack alla för era svar! :D

Igår tittade jag på hans tänder igen och såg en mörk rand på hans hörntand (av de främre tänderna) som gick till ungefär mitten på tanden. Vad jag förståd av vad jag har läst så börjar randen synas (min ej vad den kallades) när hästen är ca 10 år och när den har nått ner längs hela tanden är hästen ca 20 år. Det måste väl betyda att han är 16, det vill säga på mitten?

Tandrasparen måste ju ha missat det eller inte ha vetat om det? Eller?

Men det som är lustigt är att när jag tittade på min hästs lillebrors tänder (de är helbröder och min häst är 3 år äldre) så hade lillebrodern en mer skarp vinkel på tänderna (utbuktande) som på en äldre häst :S Att tillägga är väl att bröderna ha levt ihop hela sina liv, av samma tidigare ägare och nu i samma stall och samma hage.
Detta tyckte jag var underligt. Vad kan det bero på?

Senast ändrad:

min farmor har varit med om samma sak.

för många år sedan hade hon en fjording som de köpt utav deras dåvarande granne. fjordingen fick ett hingst föl som dom sedan såldes vidare.

många år efter det när det blev dags att skaffa pass till alla hästar skulle en veterinär titta på tänderna för att bestämma hennes ålder.

farmor som skriver upp precis allt och sparar allt hade kvar papper/datum och fotton på stoet när hon föddes.
men hennes tänder visade något annat än hennes riktiga ålder.

i passet stod veterinärens ålder på stoet som blev mycket yngre än vad hon egentligen var. hon blev t.o.m MYCKET yngre än sitt föl :crazy:

Vadå 10% felbedöms? En systematisk överskattning på 10 % av åldern står det ju. Det innebär inte att hästarna bara felbedöms i 10 % av fallen, utan att hästarna i genomsnitt bedöms vara 10% äldre än vad de är.
Nu är jag inte bäst på franska men här är hela den studien du refererade till, om du kollar på sida 12 här ser du en graf över hur gamla hästarna bedömts vara jämfört med den riktiga åldern http://www.facmv.ulg.ac.be/amv/articles/2007_151_1_02.pdf

Där ser man att flera hästar ha uppskattats vara ett antal år äldre (och ett antal hästar som yngre), medan andra hästar har bedömts mer korrekt. Och då blir den genomsnittliga överskattningen av åldern 10% när hästarnas ålder ökar.
Om jag förstår saken rätt den studien är gjord för att påvisa olika rasers skillnader i slitning av tänderna, inte för att utvärdera om åldersbestämning efter tänderna är en god metod. Man får också tänka på att det är en panel experter vars sammanlagda bedömning räknas. Skulle man ta de enskilda bedömarna skulle troligen resultatet bli mer varierande.

Men det finns det ju som tur är andra forskare som har tittat på hur säker metoden är.
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/137/4/88.abstract
Här har tre av dem skrivit en artikel
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/137/5/117.abstract
Lite mer om rasskillnader
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/141/1/17.abstract
Här har man försökt göra en datormodell för att se om det skulle fungera bättre
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/137/6/139.abstract
Här är bara ett kortare abstract om ytterligare några raser, och en art till
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1439-0442.1999.00229.x/abstract
Här är ett abstract som visar bland annat att dental cups i denna studie slets ut fyra år senare än beräknat och att galvyanska fåran ej är ett tillförlitlig tecken vid åldersbestämning.
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/138/13/295.abstract

Men vill du fortfarande tro att metoden är säker, fine by me.
Baserat på ovanstående tror jag att det inte alls är omöjligt att få helt fel ålder på enstaka hästar när man tittar på tänderna, av olika anledningar.

Senast ändrad:

KL

Men det som är lustigt är att när jag tittade på min hästs lillebrors tänder (de är helbröder och min häst är 3 år äldre) så hade lillebrodern en mer skarp vinkel på tänderna (utbuktande) som på en äldre häst :S Att tillägga är väl att bröderna ha levt ihop hela sina liv, av samma tidigare ägare och nu i samma stall och samma hage.
Detta tyckte jag var underligt. Vad kan det bero på?

Normalvariation. Dvs att olika hästar helt enkelt ser olika ut i sina tänder vid samma ålder, beroende på hästens gener och på hästens miljö. Därav osäkerheten i bedömningen. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 953
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 416
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 744
Senast: mollyphlox
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 437
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar