Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lady2

Kan det innebära tandproblem om det börjar lysa rött i hästens nos direkt man stoppar ett bett i munnen eller vad betyder det?

Sv: tänder

Förstår inte riktigt vad som menas med "lysa rött i näsan"?
Men hästens färg i både mun och näsa ska vara laxrosa i normalt fall.

Menar att det börjar lysa rött i nosen när hästen får ett bett i munnen som det gör då hästen blivit skrämd, då hästen sprungit etc alltså vidgade näsborrar.

Det känns som om det kan vara en reaktion från hästen som säger att något är konstigt med bettet.. Antingen tycker hästen det är lite obehagligt att få bettet i munnen för att det är kallt typ, eller så är det något annat som är fel.. Tex, att det tar i någonstans och skaver kanske.. Hade det varit något som gjorde jätteont hade nog hästen slängt och flängt med huvudet också.. Kolla när du rider och tar tag i bettet om det finns någon ytterligare reaktion då!
Men jag VET absolut inte!

Kolla vargtänderna, de flesta hästar har vargtänder och det är ofta oerhört plågsamt att få ett bett i munnen då. Ta bort dom!

Jag skulle låta vet/tandläkare kolla tänderna och se över hur bettet sitter. Jag tycker inte att det låter som en normal reaktion.

Hästen har fått tänderna raspade av veterinärer flera gånger utan förbättring. Hon gapar mycket och drar ner huvudet när man tar i tygeln. Då jag bytte till ett rakt bett blev det lite bättre hon drar inte i tyglarna men hon spärrar fortfarande upp näsborrarna. Hon har också troligtvis en kronisk inflammation i ryggen och kroninsk hälta.:cry:

Kontakta en veterinär! Låter som djurplågeri att rida på en häst som har dom problemen som din häst har!!! Den behöver VÅRD, INTE råd på BUKE!!!

Den kroniska hältan kallas artros, är faktiskt obotligt och hästen kan ridas rakt fram.:grin:

Kronisk hälta och inflammation i ryggen? Skit samma om det är kroniskt och inte går att bota på 100 år, VARFÖR rida på en häst som har ont :confused:. Det finns gott om friska hästar att rida.... Tycker du det är konstigt att den beter sig så med munnen/bettet...? Oj, jag undrar vad det kan bero på..!!

Faktiskt så har jag ingen annan häst att rida på än denna eftersom jag bara har den och en 1-åring och jag vill inte sälja 1-åringen eller avliva den här. Jag har inte råd att ha nån fler häst heller. Veterinären märkte inte att det var nåt fel på ryggen men massören säger att den har benhinneinflammation så jag vet inte riktigt. Inte kan det väl göra ont då hästen får ett bett i munnen för att den är sjuk i ryggen eller benen så länge hästen står stilla och man inte ens rört tyglarna.

Trolig orsak till att den spärrar upp näsborrarna när den får bett i munnen: Den förknippar bettet med ridning som ger smärta. Alltså rid INTE. Det kallas djurplågeri att rida en halt häst.

Faktiskt så har jag ingen annan häst att rida på än denna eftersom jag bara har den och en 1-åring och jag vill inte sälja 1-åringen eller avliva den här. Jag har inte råd att ha nån fler häst heller. Veterinären märkte inte att det var nåt fel på ryggen men massören säger att den har benhinneinflammation så jag vet inte riktigt. Inte kan det väl göra ont då hästen får ett bett i munnen för att den är sjuk i ryggen eller benen så länge hästen står stilla och man inte ens rört tyglarna.

Men varför måste du avliva ettåringen om du inte kan rida på den halta hästen :eek: Men precis som Vigmir säger så förknippar hästen bettet med smärta vid ridning. Och nej det kanske inte gör ont när hästen bara står stilla och du inte ens rört tyglarna,- men hur tror du det känns när du hoppar upp och rider iväg? Förstå om du hade beninflammation, ont i ryggen, och någon tvingar dig att bära 20kg och springa så fort du kan! "Varför skulle personen i fråga huka sig framåt och bita ihop med munnen om han har beninflammation" - Kanske för att den har ont någon annan stans i kroppen!!!!! (hoppas du/ni försår vad jag menar med detta.....)

varför rida överhuvudtaget?.. hästen har problem.. vad är viktigast för dig, att få en ridtur eller att din häst mår bra?

Bara för att du inte har någon annan ridhäst, är det då mer ok att rida på en häst som inte är frisk??
Förstår inte hur du tänker... Ta den till en djurklinik och få den ordentligt kollad!

Menade inte att jag skulle avliva 1-åringen:rofl: Jag menade att jag inte vill sälja 1-åringen eller avliva den halta hästen.;) Och hästen har benhinneinflammationen i ryggen. Har henne inte heller att springa så fort hon kan utan brukar rida nån gång per vecka mest i skritt. Har för övrigt varit till en djurklinik och veterinären har redan sagt att han inte kan hjälpa mig mer men att jag kan rida raka spår.

Men hur tänker du när du ändå rider hästen? Är en skrittrunda såå viktig för dig att du inte ser till hästens välbefinnande i första hand?
Hästen visar en hälta därför att den har ONT! Spelar väl ingen roll om den är kronisk eller ej, den är ju ändå halt! Man rider inte på en halt häst som dessutom har ont i ryggen :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
897
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar