Tänder som går av- marsvin?

finapina

Trådstartare
Vi har 2 marsvinssystrar, 1. 5 år. Hon ena bryter ständigt av sin ena framtand o nu har den andra blivit lös o lossat! Nya piggar är på väg så hon kan äta. Men jag undrar varför den ena regelbundet går av? Iofs tycker hon om att bita på burgallret, spec. när hon är på utsidan av buren;) Men jag undrar om det även kan vara ngn brist av ngt slag? Annars välmående o glad dam! Har fruktträdspinnar att gnaga på i buren.

Sv: Tänder som går av- marsvin?

Finns tydligen någon genetisk sjukdom som orsakar detta. Kontakta Marianne Tornvall på Mälaren Smådjursklinik, hon har mer information. Jag kontaktade i alla fall henne när mitt ena marsvin hade en tand som gick av ett par gånger. Alla framtänder såg gulare och tjockare ut än normalt.
Enligt MT forskas det om detta nånstans i Europa.

För mitt marsvin har det dock inte kommit tillbaka och jag har tillsammans med mina veterinärer funderat på om det även kunnat vara c-vitaminbrist.
Ger du extra c-vitamin?

Det som det kan vara brist på är väl c-vitamin isåfall eftersom marsvin inte kan producera c-vitamin själv. Jag strör lite c-vitamins pulver på grönsakera de får varje dag. Mitt ena marsvin brukar också bita i gallret, hon gör det när det är mat-dags med det har aldrig varit något problem. Men att tänder lossnar på marsvin är inget att oroa sig över, de växer ut. :)

Men om tänderna lossnar oregelbundet kan det skapa problem, då mötande tand inte slips som den ska.
Marsvin ska inte tappa tänderna - punkt! Då är det något fel.

Hade ett marsvin som i vuxen ålder började tappa tänderna. Dom växte sedan ut och tappades sedan när dom var i full längd. Det var väldigt många år sedan och eftersom marsvinet även tappade i vikt valde vi att avliva det då veterinären inte kunde hjälpa till med något eller hitta orsaken till problemet.

Sjukdom, brist (vad ger du för foder?), ovana (tex bita och dra i gallret), eller kanske bettfel?

Är hon satin? Satinsjukan går ofta på tänderna och gör dem sköra

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 609
Senast: maalin_
·
O
Övr. Djur Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag...
Svar
10
· Visningar
2 564
Senast: Osis
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama