Tanddags, när?

cassic_bambi

Trådstartare
Hur tidigt kan de som får tänder tidigt börja få sina första bissingar?

För det har verkligen börjat kännas rätt så tydligt i underkäken på min lilla 10 veckors grabb o han gnager o gnager o biter riktigt hårt nu sen nån dag tillbaks om han får tugga på mina i hans tycke mkt goda händer.

Kan det vara på g upp redan? El känns det bara så? Någon som vet?

Sv: Tanddags, när?

Båda mina har börjat "känna av tänderna" (bita mkt, drägla osv) vid den "åldern" ungefär, men äldsta dottern fick första tanden vid 6 månader, och yngsta fick första tanden när hon var 4 månader och 1 vecka.

Min loke var månader när han fick sina gaddar. Men det började ju ganska länge innan...

OK, då kan det vara det som är då, jo han går under smeknamnet bubblan här för han har alltid bubblor i munnen numera ;) O dreglar massor vissa dagar o mer "normalt" andra dagar.

Det tar ju sitt lilla tag för bissingarna o växa upp, men då är det ju kanske inte omöjliga att det är på g!

Ja precis, det tar ju ett tag för dem att växa upp! Men tyckte det kändes så tidigt för o kunna känna under huden redan...Men det kanske det inte är då?

Min lillasyster föddes med en tand och fick den andra när hon var 1 vecka.

Min son har bara två tänder och han är 10 månder!

kl

Nikki fick sin första tand vid 7 månader, men kring 3 månader så började hon att dregla och klia i munnen. Det tar väl ett tag innan tänderna kommer upp, men dom känner nog av dom tidigare.

Min dotter har precis fått sin första, (grymt stolt) hon är 8 månader ganska precis. Men vi har nog trott att de vart på gång hur länge som helst, dreglat och tuggat massor. Kliar gör det säkert även om de inte är påväg än på ett tag. 10 veckor låter väldigt tidigt. Runt 6 månader är väl den "vanligaste" åldern.

Haha jag trodde det var på g från Sam var typ 3 månader, då bet han och gnagde och dreglade. Men inga tänder kom förrän han var 7 månader! Jag trodde aldrig de skulle komma :D

Precis, vi har väntat och väntat och när jag väl hittade en i måndags blev vi så lyckliga att vi dansade krigsdans här hemma =)

Våra killar är ju o stort sett lika gamla och här är det precis samma sak! Tugga, tugga och dregla till tusen.. Har skaffat en bitring som är nya favvisen just nu! (när mammas fingrar vill vila en stund)

Till Alla!
Ok, då är det nog så då att det mest växer till underifrån än så länge då, det va som jag trodde mest hehe men man blir ju nyfiken o fundersam när mna inte vet precist =D Just för att det bärjat bli så vasst under tandköttet som det inte varit innan, men det är klart tänderna lär ju ligga där under ett bra tag innan de når upp helt o spricker igenom!

Elinkan: Å va roligt, grattis till tanden! =) KLart mna blir stolt som mamma då =D! Ja det är ju runt 6-9 månader som det står i de flesta infotexter jag har hittat! Sen som någon skrev oxå kan ju något fåtal bebbar ha någon tand redan när de föds, tandanlag o allt är ju klart i magen redan o mjölkisarna ligger väl färdiga i käken när de kommer ut på de flesta om jag inte minns galet så det är ju väldigt individuellt, men som sagt man blir ju nyfiken =D Det är ju så roligt med allt nytt som händer!

Magini, ja det är inte många dagars skillnad på våra =) Jag har oxå på listan att skaffa bitring nu, han har andra "gosaker" o tugga på men de är ju mest mjukisar, nu vill han helt klart ha mer motstånd så det blir till o shoppa lite mera =D

Vindvissla, haha ja, den som väntar på nå gott väntar alltid för länge ;)

Nu kommer dom :bump:

Inte bara 1 heller utan flera stycken på en gång!
2 st på varje sida ser det ut som i underkäken men inte framtänderna =P

Såg första lilla vita pricken igår o de var ännu fler idag :D

Får se om någon vecka hur det ser ut :banana:

Visst är det väl så på dessa små också att det kan gå lite fram och tillbaka när de växer ut? Som för oss när visdomständerna växer ut ?

Loke 4,5 månad imorgon!

Min är över året och hon har fortfarande bara två små risgryn i nederkäken. :D
Vi skojade länge om våran tandlösa gumma, men nu har hon ju i alla fall två. :angel:

Hehe, ja ok. Jag har förstått att det är väldigt individuellt när tänderna kommer :laugh:

Det är så gulligt när de har bara framtänderna tycker jag!

Våran började dreggla och ha sig vid 3 månaders ålder, första tanden tittade ut vid ca 5 månader. Nu är hon 1 år och 2 mån och har 12 tänder. De sista 4 tänderna som tittat fram är 4 bamsiga hörntänder, och dom har kommit SAMTIDIGT !...jättesynd om henne är det för jag tror hon är lite påverkad av dom emellanåt.

Så här dök tänderna upp:
5 mån = 2 st
7 mån = 1 st
8 mån = 3 st
9 mån = 1 st
10 mån = 1 st
1 år, 1 mån = 4 st

Nu kommer dom :bump:

Inte bara 1 heller utan flera stycken på en gång!
2 st på varje sida ser det ut som i underkäken men inte framtänderna =P

Såg första lilla vita pricken igår o de var ännu fler idag :D

Får se om någon vecka hur det ser ut :banana:

Visst är det väl så på dessa små också att det kan gå lite fram och tillbaka när de växer ut? Som för oss när visdomständerna växer ut ?

Loke 4,5 månad imorgon!

Ohh va gulligt!! hihi

Ja :banana: Hihi, fast det är lite lite jobbigt för honom, det gör ont lite till och från. Men mammas händer, en kall bitring, kylda nappar, blöta frottélappar och ylllekoftor är extra gott och skönt att gnaga på :D Men största favoriten är ändå den härliga tandborsten tycker han, både intressant att titta på och god att smaka både fram, bak och på sidorna hihi!

Våran började dreggla och ha sig vid 3 månaders ålder, första tanden tittade ut vid ca 5 månader. Nu är hon 1 år och 2 mån och har 12 tänder. De sista 4 tänderna som tittat fram är 4 bamsiga hörntänder, och dom har kommit SAMTIDIGT !...jättesynd om henne är det för jag tror hon är lite påverkad av dom emellanåt.

Så här dök tänderna upp:
5 mån = 2 st
7 mån = 1 st
8 mån = 3 st
9 mån = 1 st
10 mån = 1 st
1 år, 1 mån = 4 st

Tack för att du skrivit upp vid vilka tillfällen din dotters tänder kommit! Intressant att se =)!

Ja urs, det är inte kul när det är besvärade av det, Loke är som sagt lite medtagen och har ont till och från under dagen! Ändaste gången som han varit ledsen under en längre period och inte bara i 1-2 min, var igår på dan mellan 12.00-16 då visade han att det inte var roligt, men sen belv det bättre iaf =).

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare