Tandborstning?

Luktar de inte heller då? :eek:

Jo någln typ av lukt brukar det vara eftersom bakterier sätter sig i fickorna.
Om hunden är snäll kan man ta en sond och gå längs tandköttskanten och upptäcka fickor där sonden åker ned, men det kan vara svårt att göra vaket framför allt på tänderna längst bak.

Jag borstar på mina och har gjort sedan valpåldern. Den ena använder jag eltandborste med (mycket mer effektivt!) och den andra en vanlig för bebisar då hon inte gillar den med el. Alltid hundtandkräm och efteråt smörjer jag med en antiseptisk gel (Stomodine eller Bucadog).
Tyvärr slarvar jag en del och det blir verkligen inte dagligen. Just mina två dvärgschnauzrar kommer från linjer med bra tandstatus men det finns även linjer där hundarna drabbas av tandlossning redan i unga år trots tandborstning.
Tandborstning hjälper verkligen jättemycket men det är också en avelsfråga och jag önskade att man la mer vikt vid det!
Tyvärr räcker det inte med att titta in i munnen och se att tänderna är vita utan synlig tandsten, de kan ha ganska grav parodontit i alla fall. På just dvärgschnauzer verkar det vara ett vanligt tillstånd. Tänderna ser fina och rena ut men gör man en tandröntgen ser man plötsligt djupa fickor och bendestruktion :(

En del raser (främst de riktigt små som York, chihuahua, italiensk vinthund etc) är så illa drabbade att de behöver munsaneras och dra ut tänder genom hela livet även fast ägaren varit supernogrann.
Att det inte räcker att titta (varken själv eller i samband med rutin vet check) har jag erfarenhet av från schäfern :o

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar