Jag borstar på mina och har gjort sedan valpåldern. Den ena använder jag eltandborste med (mycket mer effektivt!) och den andra en vanlig för bebisar då hon inte gillar den med el. Alltid hundtandkräm och efteråt smörjer jag med en antiseptisk gel (Stomodine eller Bucadog).
Tyvärr slarvar jag en del och det blir verkligen inte dagligen. Just mina två dvärgschnauzrar kommer från linjer med bra tandstatus men det finns även linjer där hundarna drabbas av tandlossning redan i unga år trots tandborstning.
Tandborstning hjälper verkligen jättemycket men det är också en avelsfråga och jag önskade att man la mer vikt vid det!
Tyvärr räcker det inte med att titta in i munnen och se att tänderna är vita utan synlig tandsten, de kan ha ganska grav parodontit i alla fall. På just dvärgschnauzer verkar det vara ett vanligt tillstånd. Tänderna ser fina och rena ut men gör man en tandröntgen ser man plötsligt djupa fickor och bendestruktion
En del raser (främst de riktigt små som York, chihuahua, italiensk vinthund etc) är så illa drabbade att de behöver munsaneras och dra ut tänder genom hela livet även fast ägaren varit supernogrann.