Tandborstning?

Urigurien

Trådstartare
Jag har haft hund för många år sen, huvudsakligen jakthundar. Vi borstade aldrig tänderna på dem, men det fungerade ändå, de hade ok tänder tills de dog av andra orsaker.

Nu är ju tandborstning "standard" på ett annat sätt - men gör ni alla det, eller finns det olika filosofier?

(kanske borde jag skapa en omröstning?) :)

Jag borstar i princip dagligen. Min hund är bara 10 mån men hon har väl dålig saliv eller nåt, för så fort jag inte håller efter blir det beläggningar och luktar apa. Jag skrapar även med skrapa ca 1 gng per vecka.
Är en Lancashire Heeler.

Jag hade tidigare en hund som jab borstade ett par ggr per vecka, skrapade nån gng per månad och sedan tog bort tandsten hos vet 1 gng per år. Var en schipperke.

Jag upplever att familjens jakthundar (gråhund), inte haft samma behov. Samma med kompisars större hundar, en väninna har tex en BC-korsning i 20 kg-klassen och han är 15 år med superfina tänder trots noll tandvård. Luktar inte illa heller.
Pojkvännens rottiskorsning är 3 år och jag skulle gärna sett att den fick med tandvård än dentastix 2ggr/dag. Har beläggningar och luktar halvmysigt...

Tror det till stor del är rasbundet, men precis som hos oss människor har vi olika saliv. Jag är 35 år och har aldrig haft ett hål i en tand medan andra jämnåriga har lagningar hela munnen. Jag utgår får att de flest sköter sin munhygien ungefär lika i dagens samhälle.

Borstar aldrig tänderna på min, det gör inte uppfödaren heller på sina. Ingen har problem med tänderna i släkten heller. Tror tandborstning ffa är viktigt på småhundar som ofta får problem med tänderna..
Ger dock mycket köttben och så så han ska få jobba med tänderna, sen tror jag allt kampade gör sitt till med.

Jag var för några månader sen och drog ut 3 dåliga tänder på min hund. Veterinären (med tandinrikning) rekommenderade mig då att börja borsta tänderna på honom. Jag frågade om det verkligen skulle göra någon större skillnad och svaret var "absolut".

Nu har jag brottats med detta ett tag men gett upp. Det går åt en halv tub typ för allt hamnar i skägget (Dvärgschnauzer) för hunden är verkligen inte samarbetsvillig!
Provade först med såndär tandborste man sätter på fingret men höll på att bli av med fingret. Nu har jag en tandborste, som redan är helt sönderbiten.

Sen 4-5 v ger jag ist plackoff i maten och märker skillnad. All dålig andedräkt är borta. Sen får han regelbundet ben. Jag ångrar att jag inte började med tandborstning när han var valp.

Tandstatus är absolut en rasfråga och linjefråga. Dvärgschnauzers har problem med tänder. Våra schäfrar inget alls.

Borstar varje dag ändå är tänderna inte lika fina som de ska vara. Så antar att det vore kaos i munnen om han inte blev borstad på kvälllarna.
En papillon.

Jag borstar aldrig tänderna på hundarna :o. Fick 8-åringen checkad i höstas och inte det minsta tandsten. Tack för det :)
Mina käkar råa köttben regelbundet och jag märker att dom får lite gula beläggningar på vissa tänder om det gått en tid, så benen gör stor nytta här.

Vi har aldrig borstat på våra hundar. Taxen minns jag inte så mycket av. Papillonen luktade lik och tappade tänder. Gillade inte heller att tugga på ben. Schäferblandis har aldrig haft tandsten förrän det sista året och har inte luktat nått innan. Hon är 13 nu så jag gissar att det är ålder som påverkar. Men hon luktar ändå inte så farligt. Pudel hade tandsten och luktade inte mumma. Inte jättemycket tandsten och morsan borstade nån gång ibland. Vet sa att lukten även kunde komma från magen på han.

Borstar dagligen på min ena hund och har gjort så från att han var typ 12 veckor. Han har ändå tandsten och har haft beläggningar ända sedan han var runt året så antar att han har dåliga gener vad gäller tänder :( har fått instruerat av veterinär hur jag ska borsta så vet att det går rätt till men ändå hjälper det inte helt och hållet. Däremot har han ingen som helst dålig andedräkt.

Den andra hunden är omplacering av samma ras och hans tänder var i princip bortom räddning redan när han kom till oss så han får åka på munsanering 1-2 gånger om året. Han blir rabiat när man försöker borsta tänderna så jag har gett upp.

@Voff har du upplevt att Plack Off även hjälper mot plack och tandsten eller är det främst lukten den tar bort? :)

Borstar dagligen på min ena hund och har gjort så från att han var typ 12 veckor. Han har ändå tandsten och har haft beläggningar ända sedan han var runt året så antar att han har dåliga gener vad gäller tänder :( har fått instruerat av veterinär hur jag ska borsta så vet att det går rätt till men ändå hjälper det inte helt och hållet. Däremot har han ingen som helst dålig andedräkt.

Den andra hunden är omplacering av samma ras och hans tänder var i princip bortom räddning redan när han kom till oss så han får åka på munsanering 1-2 gånger om året. Han blir rabiat när man försöker borsta tänderna så jag har gett upp.

@Voff har du upplevt att Plack Off även hjälper mot plack och tandsten eller är det främst lukten den tar bort? :)
Vi kör Plack Off periodvis när det blivit beläggningar (för att någon varit dålig på att borsta :o) så mildare tandsten tar det (vilket gör mig lite misstänksam)

Så du märker så pass snabb skillnad att du använder det som en typ av quick fix? Misstänksam hur?
Vi kör ett par veckor när matte varit slarvig - och jag undrar om det sliter på tänderna när det slipar av tandsten. Förra hunden fick Plack Off och hade väldigt slitna tänder - men så hade hon alltid en boll eller en toss i munnen. Och kampade gärna.

Nu var de så nyss jag gjorde munsaneringen så det är förtidigt att säga. Men det är iaf stor skillnad på lukt! Tandsaneringen tog bort kanske 50% av lukten och plackoff ytterligare 40%.
Veterinären var inne på gastrit pga lukten och skrev ut medicin. Den hjälpte inte alls så jag tror lukten beror på munnen och inte magen i hanns fall.

Vi kör ett par veckor när matte varit slarvig - och jag undrar om det sliter på tänderna när det slipar av tandsten. Förra hunden fick Plack Off och hade väldigt slitna tänder - men så hade hon alltid en boll eller en toss i munnen. Och kampade gärna.
Okej, vad intressant ändå. Googlade lite och det står att det sprids genom blodet på hunden och gör så att det blir svårare för plack att fastna på tänderna. Låter ju lite skumt faktiskt men samtidigt verkar det "bara" vara någon typ av alg som är ingrediensen. Så ingenting artificiellt eller direkt skadligt.

Nu var de så nyss jag gjorde munsaneringen så det är förtidigt att säga. Men det är iaf stor skillnad på lukt! Tandsaneringen tog bort kanske 50% av lukten och plackoff ytterligare 40%.
Veterinären var inne på gastrit pga lukten och skrev ut medicin. Den hjälpte inte alls så jag tror lukten beror på munnen och inte magen i hanns fall.
Hoppas det fortsätter fungera bra för er :) och skönt att lukten är borta, både för er och för honom!

Borstar tänderna dagligen på min 2-åring (dvärgschnauzer). Har gjort detta sedan han var valp då jag förstått att småhundar ofta har problem med tandhälsan. Han tuggar även mycket ben. Resultat= vita fina tänder utan beläggningar och ingen dålig andedräkt.

Jag borstar med fingertuta nästan varje kväll.

Jag vet inte hur mycket plack och beläggningar jag får bort, kanske inget alls? Men det gör så att jag har bra koll på hur han ser ut och luktar i munnen. Jag vill dessutom ha extra koll då Frej har en "extratand" ovanför framtänderna som jag egentligen blivit rekommenderad att ta bort.

Trots tandborstning och att han får riktiga ben då och då har han ändå lite tandsten, mest på insidan av överkäkens huggtänder.

Jag har aldrig borstat tanderna pa nagon av mina hundar, inte heller sonerna pa sina BC korsningar. De har alla mycket fina tander och har aldrig behovt skrapa plack, men de far raa kottben ett par ganger i veckan och gillar att bita pa bollar eller andra leksaker.

Jag borstar på mina och har gjort sedan valpåldern. Den ena använder jag eltandborste med (mycket mer effektivt!) och den andra en vanlig för bebisar då hon inte gillar den med el. Alltid hundtandkräm och efteråt smörjer jag med en antiseptisk gel (Stomodine eller Bucadog).
Tyvärr slarvar jag en del och det blir verkligen inte dagligen. Just mina två dvärgschnauzrar kommer från linjer med bra tandstatus men det finns även linjer där hundarna drabbas av tandlossning redan i unga år trots tandborstning.
Tandborstning hjälper verkligen jättemycket men det är också en avelsfråga och jag önskade att man la mer vikt vid det!
Tyvärr räcker det inte med att titta in i munnen och se att tänderna är vita utan synlig tandsten, de kan ha ganska grav parodontit i alla fall. På just dvärgschnauzer verkar det vara ett vanligt tillstånd. Tänderna ser fina och rena ut men gör man en tandröntgen ser man plötsligt djupa fickor och bendestruktion :(

En del raser (främst de riktigt små som York, chihuahua, italiensk vinthund etc) är så illa drabbade att de behöver munsaneras och dra ut tänder genom hela livet även fast ägaren varit supernogrann.

Jag borstar mest när de är valpar och det kliar i tandköttet. Då brukar det vara skönt med tandborstning och hunden får en positiv känsla till det. Här är första gången Viktor möter tandborsten.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar