Tandborstning

Jamtland

Trådstartare
Har fått order av veterinären att börja borsta tänderna på hunden, vad använder ni för utrustning? Vanlig tandborste eller?

Har fått order av veterinären att börja borsta tänderna på hunden, vad använder ni för utrustning? Vanlig tandborste eller?

Den allra minsta tandborsten man hittar på Apotekets barnhylla samt enzymtandkräm från Virbac. Försöker borsta varannan dag och är noga med att borsta både insida och utsida. Började borsta båda mina som valpar så de är vana.

Ibland gnider jag lite klorhexidin munskölj (typ corsodyl) på tandkött och tänder med en kompress lindad runt fingret. Detta för att ha något desinficerande.

Har använt plaque-off i 3 månader enbart pga att jag fått burken gratis (skulle aldrig köpa sådant annars) men inte sett någon effekt.

Jag brukar använda vanlig gasbinda med Clean Teeth Gel + vatten. Jag fick tips om att använda skrubbvante, så det ska jag testa. Barntandborste o pekfingertandborste får inte plats längs kindtänderna på små hundar tycker jag, svårt att komma åt längst in.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt? Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 263
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
1 909
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka