Tämja vildkatt?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare IIII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 576
I

IIII

Går det att göra en vildkatt så tam att man kan transportera den i bil till veterinär för vaccinering och ev. kastrering? Och hur går man i så fall bäst tillväga?

Katten är med all säkerhet född vild och aldrig varit i närmare kontakt med människor. Jag sätter ut mat som den tar, men i princip bara nattetid. Får den syn på någon människa så sticker den direkt.

Jag tror att det är en ganska ung katt och den ser ut att vara i fin form. Avmaskningningsmedel kan man ju blanda i maten men det hade varit bra att också vaccinera och om det är en honkatt kastrera.

Oavsett vilket så kommer jag fortsätta ge den mat, för jag behöver verkligen en ny mus och råttfångare på gården. :)

Sv: Tämja vildkatt?

Det kan gå och det kan ta väldigt lång tid. Det handlar mycket om att inte tvinga sig på. Försöka få katten att närma sig människan mha. mat, lek, avkomma (beroende på kattens ålder och vilka medel man har till buds).

Om tid är en begränsande faktor kan man fråga kommunen eller något katthem om de har kattfällor att låna ut. Då kan man ställa ut fällan med mat och förhoppningsvis fånga in katten så. Dock måste du redan innan kolla upp så att det finns någon veterinär som är villig att ta sig an en förvildad katt.

Bäst är nog egentligen att ta kontakt med ett katthem som har erfarenhet av att ta in just förvildade katter.

Bra tips om katthemmen, de borde veta hur man bäst skall gå tillväga med infångande och veterinärbesök. Tack!

Måste bara säga att även hanar ska kastreras. De kan ge upphov till oändliga mängder kattungar!
Sedan funderar jag... Om/när ni kastrerat, kommer ni hålla den inne då? Eftersom den är vild.

Måste bara säga att även hanar ska kastreras. De kan ge upphov till oändliga mängder kattungar!
Sedan funderar jag... Om/när ni kastrerat, kommer ni hålla den inne då? Eftersom den är vild.

När det gäller kastreringen av hankatter håller jag i sak med dig. Men i princip ingen av gårdarna här kastrerar hankatter av den anledningen så en mer eller mindre påverkar nog inte antalet kattungar direkt eftersom det finns ett stort överskott på hankatter.

Vi har aldrig haft katter som fått komma in i boningshuset utan deras plats har varit i stallet och på logen. Så med en katt som är van vid att vara både inomhus och utomhus är det inte säkert att den skulle trivas, det är i varje fall min erfarenhet.

En intressant sak som jag märkt är att de stallkatter vi tidigare haft har varit ganska kräsna när det gäller konstgjort foder, typ torrfoder, den enda sort de överhuvudtaget kunde tänka sig var en sort med extra mycket protein och fett, alla andra sorter ratade de. Och trots fri tillgång åt de ändå aldrig mer än att de höll sig i precis lagom hull.

Däremot rått kött, sill, rent späck osv. kastade de sig över för att inte tala om ifall man fångat en mus i musfälla. Flera inne/halvinne-katter jag träffat har haft precis motsatt åsikt om torrfoder kontra rå mat.

Ganska kul iaktagelse tycker jag.

Ja det går.
Det första du ska börja med att att prata med en veterinär som du har/kan få förtroende för, du kanske behöver komma in med katten på udda tider och veterinären måste ha specialburar så att varken du eller veterinären blir skadad.
Se till att katten känner sig trygg där du ger den mat, ställa dit en låda av något slag som den kan värma sig i eller liknande om det inte finns något hus/stall/ladugård eller dylikt som du kan börja mata den i.
Gör gärna iordning en bädd där katten kan gömma sig men ändå vara kvar när människor kommer.
Om du kan få den "stanna tam" så har du kommit en god bit på väg, vår var för smart för kattfällor men vi lyckades tillslut fånga henne ändå.

Varje vinter bygger vi en "kattgrotta" i en av boxarna i stallet, där kan katterna dels ha det varmt och skönt och är skyddade för väder och vind och dels kan de gömma sig.

På sommaren har vi bäddarna i en hörna i stallet, det är vanliga kattkorgar, en hundbädd och några yllefiltar som står bakom en byrå så att de har skydd även då.

Helt tam kan vara svårt om katten är väldigt skygg och i min värld är det bättre att kastrera och sedan låta katten leva det livet den vill.

Du kan läsa här om min kamp med våran lilla "vildkatt":love:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927573

:bow::bow::bow: till dej som tar hand om katten:laugh:

Tack för ditt svar!

Han (för jag tror det är en han även om jag ju inte kan vara helt säker, hankatter har lite annan kroppsform och rör sig lite annorlunda tycker jag) har faktiskt redan börjat bli lite "tamare". Nu kan jag sätta maten på trappan och han tar den ibland även dagtid om jag inte är där.

Jag har en fälla som jag nog skulle kunna fånga honom i, men det känns inte riktigt rätt att transportera honom ännu när han är så vild som han är. Jag tror jag vill vänta tills han blir mera tam, åtminstone så att han inte springer sin väg så fort han ser en människa.

Dessutom verkar han, vad jag kunnat se, vara i fint hull och har inte snuva eller så. Har kunnat se honom innefrån huset ett par gånger när han inte såg eller hörde mig. :)

Jag skulle faktiskt transportera den ganska direkt. Många vilda/förvildade katter blir ALDRIG direkt glada i att åka bur/bil. Så hellre ta det i 'allmänna traumat' och få det överstökat, och öka chansen den ändå ser dig som en okej prick sen.

Jag mutade med mat, bit för bit, dag efter dag. Tills jag en dag lyckades muta in den i buren och med en pinne slå igen buren. Hade fått låna en bur av vet, som katten åkte och var i som en vanlig bur, men som hade lite 'extradetaljer' så man lätt utifrån kunde 'fixera' katten och få i den lugnande sprutan, sen täcktes buren över med ett badlakan och ställdes mörkt tills misse hade somnat. Sen kom kniven fram.

Dock valde katt att som tack för omsorgen lite senare pysa sin kos. Men han råkade garanterat i mindre trubbel som kastrerad. Så oavsett kattungar - en fertil hankatt löper en MYCKET större risk att hamna i bråk och skadas i slagsmål än en kastrerad. Vill du ha en ny gårskatt ökar chansen att en kastrerad katt ska stanna kvar.

Vad gäller avmaskning btw så finns det numera ett spot-on preparat i engångsdos, droppas mellan skulderbladen som fästingmedel etc. Ligger på recept, men är förhållandevis billigt. Så om du ändå tar katten till vet sen för u.s., vacc, kastrering (märk den på en gång med) så kan du be om recept på sådan avmaskning med.

Visst går det att tämja vildfödda katter.Jag har tämjt MASSOR av vildfödda katter genom åren.
Metoderna varierar beroende på individen + platsen katten befinner sej på.
I din katts fall skulle jag prova att ha lite torrisar samt vatten (inte glömma vatten,så den inte riskerar urinsten) stående vid huset nånstans.
Men..jag tycker du ska handmata den! Om än på avstånd till en början genom att kasta maten till den.Använd burkmat eller t ex köttbitar.
Den ska alltså förknippa dej med ngt positivt såsom mat.
Dessutom kan du fodra med burkmat på bestämda tider.Det lär den sej snabbt.
Klonka med skeden på burken och kalla på honom.
Ta det lugnt,tala lugnt och positivt.Ha inte bråttom med att klappa och ta i honom.
Om du planerar att fånga in honom i bur/fälla nu så måste du vara säker på att de kan hantera en så pass otam katt dit du tar honom.
Risken är att han får en väldigt traumatisk upplevelse annars och ev kommer lös på mottagningen.
Då får man ett helvete att få tag på katten igen.
Jag tycker absolut att du ska kastrera honom (+ vacc,öronmärka,avmaska),men du kanske kan avakta lite så du hinner få hans förtoende.
Så länge han får mat hos dej och kan sova varmt och ombonat kommer han att stanna.
I övrigt har jag bara en sak till att säga...:bow::bow::bow: för att du tar hand om honom!
Du kommer inte att ångra dej!
Lycka till!!

Bra tips om att låna specialbur av veterinär. Även om jag kanske kan fånga honom i den bur jag har så skulle det inte gå att att få ut honom utan att han riskerade komma lös, och det hade ju kanske inte varit så lyckat.

Har rek. på vet. av ett katthem, men det blir när han är något mera tam att vi åker dit.
:)

Kul att höra att du lyckats få dem tama. :)

Jag kör efter din metod och försöker succesivt vänja honom vid människor. Redan är det så att han kommer fram till trappan och äter även dagtid om inte det finns någon människa i närheten. Det jag försöker göra nu är att när jag sätter ut maten samtidigt locka på honom så att han associerar mig med mat.

Tack för din uppmuntran. Fast egentligen är det han som hjälper mig mest. Förra hösten/vintern så fanns det möss överallt, inomhus, i stallar, maskinhall och till och med i bilen. Jag höll på att bli tokig på alla möss som sprang omkring och de fällor Anticimex satt ut hjälpte inte mycket. I år har jag knappt sett en enda mus förutom några få jag fångat i musfällor inomhus. Så han verkar vara en väldigt duktig musjägare! :)

Delvis kl.
Tidigare har jag köpt det avmaskningsmedel vet./apotek rekomenderat, men efter att ha läst på nätet så har jag blivit osäker vad man skall välja. Och träckprov går tyvärr inte att ta när han går ute som vild. Vad rekomenderar ni? Jag skulle tro att katten är 1-2 år gammal.

Låter helt klart som om du är på rätt väg!
Buren Alexandra_W pratar om är nog en sk klämbur med flyttbar innervägg av galler.
Dessa burar är i regel nätgallerburar.

Ang avmaskning hade jag gett tabletter men krossat dem och strött/bakat in dem i burkmat/mjukost eller grädde.
Värt att prova om det inte går att röra vid honom än.

För att vara på säkra sidan kan du ta Drontal eller Milbemax. Av Drontal ska man ta 1 tablett/ 4 kg katt (så det kanske behövs mer än 1) och av Milbemax 1 tablett/ 4-8 kg katt.

Dessa två medel tar det mesta och är engångsdoser. Axilur tar oxå många sorter men ska ges i 3 dagar i rad.

Fint, då vet jag vilket avmaskningsmedel jag skall använda.

Jag brukar använda en fälla och sen tar jag in katten i badrummet.Där har jag en transportbur eller en kartong där den kan krypa in i.
Men visst händer det att den försöker hoppa upp på väggarna i sin iver att komma ut fast då får man stålsätta sig.
Jag försöker få en tid för kastrering snarast, men jag måste kunna komma ifrån jobbet också.
När jag är hos veterinären brukar vi hjälpas åt att hälla över katten i en klämbur.
Tar man katten till veterinären i en transportbur får man se till att den är stadig.Man kan gärna knyta något om den.
Själv brukar jag lägga en filt eller lakan över buren.
Det är viktigt att också hankatterna blir kastrerade.
De kan råka i slagsmål,kissa revir hos grannarna och sen är det det här med kattungar.Även om andra har okastrerade hankatter, måste man börja någonstans och då kan man börja med katten som bor på den egna gården.
Kastrerade katter brukar också bli lugnare och de försvinner inte lika ofta som okastrerade katter.
Ska man tämja katten går det lättare om den är inomhus.
Den kan verka olycklig ett tag och gömmer sig och är rädd, men det går över.Vad är ett par månader jämfört med ett kattliv där katten kan bli 20 år.

Senast ändrad:

Jag får se om jag vågar göra så. Jag har försökt med en annan katt tidigare och det blev som du beskriver, katten fick panik och försökte hoppa upp på väggarna och jag tyckte så synd om den. Och då var den katten bara "halvvild" och relativt van vid människor även om hon inte gick att klappa.

Men när den blivit lite tamare skall jag göra ett försök med att fånga in den och se hur det går. :)

Hej!
Vill bara råda dej att för säkerhets skull ta en bur av metall.
Du kan säkert låna en mot handpenning på katthem.
En del nya burar går att spränga av panikslagna vildkatter.
Inte kul alls om den sticker sin väg då.
Håller tummarna för dej.Du verkar ha is i magen så du fixar detta!;)

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 181
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 323
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Har flyttat till en gård där det funnits en katt i ridhuset lite då och då, nu så dök hon upp höggravid och fick en bolåda på loftet där...
2
Svar
34
· Visningar
2 677
Senast: Marty
·
Övr. Katt Har en honkatt och en hankatt, båda kastrerade på 2 respektive 3 år. Vi har haft båda sen de var kattungar, men honkatten föddes upp på...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare